اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

تماشای آسمان با چاشنی «سردرد»/چراغ «گنبد مینا» خاموش می شود؟

آسمان نما یا پلانتاریوم «گنبد مینا» که در سال 93 به طور رسمی افتتاح شد در واقع یک شبیه ساز از جهان هستی، کرات و ستارگان است که اجرام آسمانی را به صورت دو بعدی و سه بعدی نمایش می دهد.

تماشای آسمان با چاشنی «سردرد»/چراغ «گنبد مینا» خاموش می شود؟

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، سال 1387 بود که در اراضی عباس آباد کلنگ ساخت یک گنبد شیشه ای خورده شد، گنبدی به نام «مینا» که یکی از بزرگ ترین آسمان نماهای خاورمیانه است و در طراحی آن نشانه هایی از گنبد معروف مراغه هم به چشم می خورد.

آسمان نما یا پلانتاریوم «گنبد مینا» که در سال 93 به طور رسمی افتتاح شد در واقع یک شبیه ساز از جهان هستی، کرات و ستارگان است که اجرام آسمانی را به صورت دو بعدی و سه بعدی نمایش می دهد و تفاوتش با سینماهای دیگر در این است که وقتی روی صندلی می نشینید در بالای سر خود اسکرینی را می بینید که حکم آسمان را دارد تا خودتان را در فضای واقعی حس کنید.

نمایشگاه و گالری علوم، سالن سینما و رینگ های تأسیساتی سه بخش اصلی گنبد مینا را تشکیل می دهند، پیش از ورود به سالن نمایش و در راهروی ورودی شما مجموعه المان هایی در مورد علوم فضا و ستاره شناسی را مشاهده می کنید، ضمن اینکه ماکت های فضایی که سازمان فضایی ایران به فضا پرتاب کرده هم در معرض نمایش قرار گرفته است.

از آنجایی که فیزیک و شیمی پایه علم نجوم است شما در اینجا صفحه ای بزرگ از جدول مندلیف را هم می بینید، در سمت دیگری از راهروی دایره شکل هم یک سری ویدیو وال ها، فیلم های موضوعی را به نمایش گذاشته اند.

در ابتدای ورود به سالن سینمای گنبد مینا عینک های مخصوصی برای تماشای فیلم های سه بعدی به ما داده شد و سپس وارد سالن اصلی شدیم که سقف آن با الهام از آسمان ساخته شده است.

عینک ها را به چشم زدیم و منتظر شروع نمایش شدیم، چراغ ها خاموش و تصویر نمایان شد اما متأسفانه تاری دید و عدم وضوح تصاویر در ابتدا این تصور را برای من ایجاد کرد که عینک مخصوص تمیز نیست، اما مشکل با تمیز کردن عینک هم حل نشد چرا که مشکل فراتر از این بود.

در واقع مشکل عدم وضوح تصاویر که سردرد عجیبی را هم برای تماشاگران به همراه داشت مربوط به لامپ های آسمان نما بود، چرا که این لامپ ها فرانسوی بوده و عمرشان رو به اتمام است و به دلیل تحریم ها هنوز نتوانسته اند محصول مورد نظر را وارد کنند و در صورت خرید هم ، قیمت 4 لامپ برای آسمان نمای گنبد مینا به چند میلیارد می رسد.

علی رغم اینکه مسئولان این آسمان نما معتقد هستند که گنبد مینا از پیشرفته ترین پلانتاریوم های جهان است و در هفته جهانی رصد ماه، به دعوت رسمی سازمان فضایی ناسا به جمع رصدکنندگان آنلاین ماه پیوسته اما به شدت نیاز به اصلاحات و به روز رسانی دارد.

این مجموعه با بلیط 30 هزار تومان بیشتر مناسب کودکان و نوجوانان است و باید بدانید که در حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کویید 19، به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، گنبد مینا همچون سایر موزه ها و مراکز فرهنگی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

گنبد مینا در میدان ونک، بزرگراه حقانی شرق، بعد از چهارراه جهان‌کودک، انتهای خیابان شهیدی، پارک آب و آتش قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول