اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

نظارت بر محتوای سرویس‌های اشتراک ویدئو چگونه شکل می‌گیرد؟/ حذف چالش ترس و «مومو» از آپارات

مدیرعامل فیلیمو و آپارات ضمن توضیح درباره شیوه نظارت بر محتوای سرویس‌های اشتراک ویدئو، از حذف آموزش‌هایی با موضوع چالش ترس در آپارات خبر داد.

نظارت بر محتوای سرویس‌های اشتراک ویدئو چگونه شکل می‌گیرد؟/ حذف چالش ترس و «مومو» از آپارات

محمد جواد شکوری مقدم در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: طی روزهای اخیر برخی کاربران ویدئوهایی با موضوع چالش ترس و مومو را روی آپارات بارگذاری کرده بودند که بلافاصله اقدام به حذف آنها کردیم.

وی ادامه داد: محتواهای مخربی با موضوع آموزش چالش ترس روی سایت قرار گرفته بودند که در راستای حفظ سلامت روانی جامعه، توسط آپارات حذف شدند و این رویه ادامه دار خواهد بود. نه تنها در مورد چالش مومو بلکه هر نوع ویدئوی مخرب دیگری نیز به سرعت حذف خواهد شد.

شکوری مقدم در پاسخ به این سوال که فرایند بارگذاری ویدئوها چگونه است و اینکه چه کسانی می توانند با چه مجوز و شرایطی ویدئو بارگذاری کنند؟، اظهارداشت: آپارات سایت سرویس اشتراک ویدیو است که هر کاربر با عضویت در این سایت و پذیرش قوانین 8 ماده‏ای آپارات که در زمینه  رعایت حقوق ناشران و مولفان، عدم بارگذاری محتوا دلخراش و آزار دهنده ، مغایرت نداشتن محتوا با شئونات اخلاقی و عرف جامعه، عدم اهانت به مقامات سیاسی، نداشتن موزیک متن غیر مجاز، عدم ایجاد تنش و التهاب سیاسی در سایت، عدم تمسخر یک شهروند و اقلیت های قومی و مذهبی قادر خواهد بود محتوا خود را بارگذاری کند.

وی ادامه داد: و طبیعتا با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 17/10/1382 و ماده 751 قانون مجازات اسلامی و مصوبات مختلف شورای عالی فضای مجازی و هیات وزیران مسئولیت اجرا و توزیع و یا انتشار هر گونه محتوا خلاف قوانین کشور ایران در سایت آپارات بر عهده کاربران است و هر کاربر هنگام ثبت نام باید قوانین سایت آپارات را مطالعه و تایید کند.

مدیرعامل فیلیمو درباره اینکه فرایند نظارت بر محتوا چطور اتفاق میافتد؟ نیز توضیح داد: فرایند نظارت بر محتوا آپارات  در سه مرحله انجام می پذیرد، دریافت گزارش مردمی اولین روش، مهم‏ترین و موثرترین آنها است  که در سرویس های کاربر محور دنیا هم حرف اول را می‏زند و در حال حاضر در تمامی اپلیکشن ها و وب سایت آپارات  امکان دریافت گزارشات به سهولت ممکن است و  روزانه بیش از 10 هزار گزارش مردمی به دست ما می‏رسد که فورا مورد بررسی قرار گرفته و محتوای مشکوک حذف می شود.

وی افزود: روش دوم ما کنترل ماشینی تصاویر مستهجن و خشونت آمیز به کمک نرم افزارهای هوش  مصنوعی است، در این روش پس از ۵ تا ۱۵ دقیقه  از بارگزاری محتوا، فریم های تصادفی استخراج شده توسط ماشین کنترل میشود و در صورت عبور از مرز مشخص شده به صف کنترل انسانی منتقل میشوند؛ تا اگر خطایی از ماشین سر زده باشد با یک‌نگاه دقیق تر بازبینی شوند و حذف یا تایید گردند. روش سوم دریافت گزارشات روزانه از کمیته مصادیق مجرمانه اینترنتی زیر نظر دادستانی کل کشور است که مطابق با ماده 751 قانون مجازات اسلامی آپارات یک سرویس میزبانی است و باید به محض دریافت گزارش از این نهاد نسبت به موارد ارسال شده اقدام نماید.

شکوری مقدم در پاسخ به اینکه چه کسانی با چه شاخص هایی بر محتواهای بارگذاری شده، نظارت می‏کنند؟ نیز گفت: روزانه بیش از 30 هزار ویدیو در آپارات بارگذاری می‏شود که بر اساس فرایند های ذکر شده نظارت  بر محتوا  یک  تیم ۳۰ نفره آموزش دیده  در طول  24 ساعت و  هفت روز هفته مطابق با روش های فوق به بازبینی  و بررسی محتوا مشغول اند.

وی راجع به ساز و کار مقابله با تخلف نیز توضیح داد: از آنجایی که تخلفات سطوح مختلف دارند و نوع عملکرد رفتاری کاربران موجب می‏شود، برخورد ها از سطح حذف یک ویدیو از کانال متخلف تا تعلیق موقت یا دایم  و از دسترس خارج شدن کل کانال متفاوت است.

مدیرعامل صباایده درباره اینکه اگر محتوا نامطلوب باشد، شما چه مدت بعد از انتشار متوجه می شوید؟ نیز تصریح کرد: بستگی دارد محتوا  توسط مردم گزارش بشود یا خیر و یا ماشین هوش مصنوعی ما تشخیص بدهد یا ندهد. طبیعی است که ما نمی توانیم عقلا و منطقا روزی ۳۰ هزار قطعه ویدیو که به ۱۹ میلیون قطعه ویدیو ما هر روز اضافه میشود را بطور کامل بازبینی کنیم و این امری محال است و در هیچ سرویس کاربر محوری در دنیا هم سابقه نداشته و ماده 23 قانون جرایم رایانه ای به همین دلیل مسولیت سرویس های  میزبان را مشخص کرده است.

بارها پیش امده که یک ویدیو دارای تخلف، چندین سال قبل بارگزاری شده باشد و از ۳ روش توضیح داده فوق به ما نرسیده باشد و سیستم های نظارتی یا رسانه ها سوال می‏کنند چطور ممکن است یک ویدیو متخلف سه سال در سرویس شما باشد و ملتفت آن نشده باشید و این یک‌جواب بدیهی دارد ، سرویس های کاربر محور مانند یک شهر بزرگ اند و کاملا محتمل و طبیعی است که در گوشه از شهر جرم پنهانی رخ دهد  و سیستم قضایی و پلیسی کشور متوجه فعالیت آنها نشود ، اگر بشود و عکس العمل نشان ندهد حتما قابل شماتت و توبیخ است ولی اگر نشود چه؟ ما اصل را بر این قرار داده ایم که همه متعهد به قوانین سایت هستند مگر خلافش ثابت شود.

وی در پایان گفت: اگر قرار باشد مسولیت کل محتوا آپارات یا یک‌پیام رسان متوجه مدیرسرویس باشد هیچ سرویسی بومی کاربر محوری در کشور ساخته نخواهد شد و هیچ ایرانی نمیواند چنین ریسک و مسولیتی را بپذیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول