اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

«صادرات» حلقه تکمیل جهش تولید است/ هر کالای ایرانی در خارج از کشور پرچم رشد و بالندگی ایران است

صادرات به عنوان محور اصلی رشد و بالندگی ملی در حوزه‌های متنوع، نماد جوشش علمی و نشانه باور یک ملت به توان خویش برای تولید محصولی است که کیفیت صادراتی مطلوبی داشته و بتواند در بازارهای بین‌المللی اقبال یابد.

«صادرات» حلقه تکمیل جهش تولید است/ هر کالای ایرانی در خارج از کشور پرچم رشد و بالندگی ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مهدی خسروی در یادداشتی به بیان اهمیت صادرات به عنوان حلقه تکمیل‌کننده فرآیند جهش تولید پرداخته و هر کالای صادراتی ایران را در خارج از کشور به مثابه پرچم رشد و بالندگی ایران اسلامی برشمرده است.

مشروح این یادداشت در ادامه می‌آید.

29 مهرماه روز ملی صادرات اگرچه امسال سوت و کور گذشت و در این شرایط خاص اقتصادی کشور که صادرات ملی می‌تواند گشایش‌گر توسعه همه‌جانبه و محور اشتغال باشد، کمتر مورد توجه واقع شد اما در حقیقت صادرات محصولات متنوع ایران و توجه به این بخش، نه تنها تکمیل کننده مفهوم جهش تولید در کشور است بلکه قادر خواهد بود ارزش پول ملی ما را به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده، تقویت و ارتقا بخشد.

صادرات به عنوان محور اصلی رشد و بالندگی ملی در حوزه‌های متنوع، نماد جوشش علمی و نشانه باور یک ملت به توان خویش برای تولید محصولی است که  کیفیت صادراتی مطلوبی داشته و بتواند در بازارهای بین‌المللی اقبال یابد.

بواقع صادرات نشانه رونق تولید در محصول مورد نظر صادراتی و نشانه ارتقای کیفیت تولید در تراز صادرات و ورود به بازارهای جهانی است که نه تنها اقتصاد دیگر کشورها را به محصول ما وابسته می‌کند بلکه پرچم ما در دیگر کشورها به شمار می‌رود.

صادرات، سبب تقویت اشتغال ملی خواهد شد و درآمد ملی را نیز ارتقا می‌بخشد و چون در ازای محصول صادراتی، ارز به کشور وارد می‌شود لذا سطح رفاه عمومی افزایش و نرخ ارز‌های خارجی را در برابر پول ملی کاهش می‌دهد.

صادرات کلید توسعه اقتصاد ملی است که جلوه‌گاه رشد کیفیت بوده و در حقیقت مانع از بروز خام فروشی در مواد اولیه و معدنی می‌شود و ارزش افزوده را برای ما به ارمغان می‌آورد.

بزرگ‌ترین مانع بر سر راه توسعه صادرات، شرکت‌های خصولتی هستند که مافیای برخی مواد اولیه را بخصوص در قالب رانت‌هایی دولتی شکل داده و مانع رسیدن مواد اولیه به واحدهای تولیدی می‌شوند و واحدهای تولیدی را در فرآیند تولید، زمین‌گیر می‌کنند.

بانک‌ها نیز سوی دیگر فشار بر صادرات به شمار می‌روند. بانک‌ها بجای تزریق منابع به سمت تولید و هدایت و نظارت بر تسهیلات عرضه شده، منابع را صرف دلالی‌گری و تزریق اعتبارات خود به سمت سایر حوزه‌های واسطه‌گری می‌کنند و نمونه‌های پرشماری در این زمینه در سال‌های اخیر که منجر به شکل‌گیری پرونده کلان فساد اقتصادی شده را در کوتاهی بانک‌ها از مسؤولیت‌شان شاهدیم.

دولت‌ها باید رویه اقتصادی را بخصوص در نوع عملکرد بانک‌ها متحول ساخته و نظارت بر عرضه مواد اولیه تولیدکنندگان را با دقت هرچه بیشتری اعمال کنند تا منافع حاصل از جهش تولید به طور کامل در جامعه مشاهده و اثر آن را در اقتصاد ملی با تمام وجود لمس کنیم.

انتهای پیام/88055

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول