اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

بن‌خائن در بن‌گوریون / عادی‌سازی برای تثبیت حکومت‌های غیر مردمی

امارات و بحرین به دلیل نداشتن ساختار قدرتمند و دموکراسی در کشورشان متکی به حمایت آمریکا هستند.کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است: احتمالا پس از پیروزی ترامپ، کشورهای عربی دیگر از جمله عمان و کویت هم به جریان عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌پیوندند.‌

بن‌خائن در بن‌گوریون / عادی‌سازی برای تثبیت حکومت‌های غیر مردمی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، امارات متحده عربی که از مدتی قبل با فشارهای آمریکا و وعده‌های ترامپ و رژیم ‌صهیونیستی اقدام به عادی‌سازی روابط با اسرائیل کرده بود، دیروز اولین هیات رسمی خود را برای مذاکره با صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اشغالی فرستاد.

پیشتر مقامات اماراتی اعلام کرده بودند که هیأت اماراتی را حمید عبیدالطایر، وزیر مشاور امارات در امور دارایی و عبدا... بن طوق المری، وزیر اقتصاد این کشور ریاست خواهندکرد. از طرفی دیگر،‌ منابع خبری گزارش داده بودند که استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و آوی برکویتز، نماینده ویژه آمریکا در امور غرب آسیا در این دیدار حضور خواهندداشت.

منابع‌خبری گزارش دادند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای استقبال از هیأت‌اماراتی در فرودگاه حاضر شده‌است. شبکه الجزیره نیز در ارتباط با این سفر گزارش داد دو طرف در این دیدار، 14 توافق امضا خواهند کرد که مهم‌ترین آن امضای توافق لغو روادید خواهد بود. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در این باره ضمن اعلام این‌که سفرهای دیگری میان دو طرف صورت خواهدگرفت، اعلام کرد روادید میان دو کشور لغو خواهدشد.

اسرائیل  در سواحل جنوبی خلیج فارس

تحولات صورت‌گرفته میان دو طرف پس از آن است که چندی قبل، رژیم‌صهیونیستی و امارات با وساطت دونالدترامپ رئیس‌جمهور آمریکا عادی‌سازی کامل روابط خود را اعلام کردند. سفر دیروز هیات اماراتی به فلسطین‌اشغالی و همچنین رفت‌وآمد مقامات بحرینی به سرزمین‌های اشغالی، نشانه وجود یک طرح کلی برای بازکردن پای اسرائیل به ساحل جنوبی خلیج‌فارس است و این طرحی است که ترامپ با جدیت زیادی از ابتدای ریاست‌جمهوری خود دنبال کرده‌است.

عادی‌سازی رابطه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل یک مساله راهبردی برای دونالدترامپ است و می‌خواهد از آن به عنوان یک برگ برنده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که حدود دو هفته دیگر برگزار می‌شود، بهره‌برداری کند.  

حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل منطقه معتقد است اگر ترامپ بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود، فشارها تشدید خواهدشد و احتمالا پس از پیروزی ترامپ، کشورهای عربی دیگر از جمله عمان و کویت هم به جریان عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواهندپیوست.
هانی‌زاده، انجام چنین اقداماتی از سوی کشورهای عربی را بدون هزینه برای منطقه نمی‌داند و بر این باور است عربستان ممکن است در صورت عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی، پایگاه نظامی خود را در اختیار این رژیم قراردهد و امارات هم ممکن است بخواهد از ظرفیت نیروی‌نظامی رژیم‌صهیونیستی برای تضعیف محورمقاومت استفاده کند. به نظر می‌رسد امارات و بحرین که در عادی‌سازی روابط پیشگام شده‌اند، سعی در  آتش‌افروزی و ایجاد تقابل میان ایران و کشورهای عربی حاشیه‌خلیج فارس دارند و باید در این زمینه هوشیار بود.

عادی‌سازی برای تثبیت حکومت‌های غیر مردمی

با وجود چنین اقداماتی از سوی کشورهایی نظیر بحرین و امارات، عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی همچنان موردمخالفت مردم منطقه است. امارات و بحرین به دلیل نداشتن ساختار قدرتمند و دموکراسی در کشورشان متکی به حمایت آمریکا هستند. در بحرین نزدیک به ده سال است مردم این کشور علیه ظلم و فشار رژیم آل‌خلیفه تظاهرات می‌کنند و حدود 3000  نفر از مردم این کشور به دست نیروهای رژیم آل‌خلیفه به شهادت رسیده‌اند اما کشورهای اروپایی و آمریکا که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند و همچنین نهادهای بین‌المللی در مقابل این جنایات سکوت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد رژیم آل‌خلیفه از رهگذر عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی و کسب حمایت آمریکا به دنبال تثبیت خود است و کشور امارات نیز شرایطی مشابه بحرین دارد.  چنین کشورهای عربی که با دموکراسی بیگانه هستند به آمریکا و غرب وابسته‌اند و به همین دلیل نسخه‌های پیچیده شده از سوی غرب از جمله عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بی‌چون و چرا اجرا می‌کنند؛ اما قطعا رژیم‌صهیونیستی هیچ‌گاه نخواهد توانست جایگاهی میان مردم منطقه ایجاد کند و این روابط صوری، تنها بین رژیم این کشورها باقی خواهدماند.  

به گزارش تسنیم به نقل از الخلیج الجدید، نماینده وزارت خارجه امارات دیروز رسما از گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی خواست مقدمات گشایش سفارت ابوظبی در تل‌آویو را فراهم کند. بر اساس این گزارش، عمر رباش، معاون وزیر خارجه امارات که همراه هیات رسمی امارات وارد فلسطین اشغالی شده بود،‌ از وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی به خاطر تلاش‌ها برای تقویت همکاری میان دو رژیم قدردانی کرد و گفت اعتماد کاملی به حمایت غیر مشروط شما برای گشایش سفارتخانه‌های دو طرف در تل‌آویو و ابوظبی در نزدیک‌ترین زمان ممکن داریم.

همزمان با این اخبار، وزیر خارجه بحرین هم دیروز توافق سازش کشورش با رژیم اشغالگر صهیونیستی را اقدامی تاریخی توصیف کرد و گفت تبادل سفارتخانه با اسرائیل هدف آتی دو طرف است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول