اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پزشکان با نسخه‌نویسی الکترونیک زودتر مطالبات خود را دریافت می‌کنند

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: مراکزی که نسخه نویسی الکترونیک دارند زودتر مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

پزشکان با نسخه‌نویسی الکترونیک زودتر مطالبات خود را دریافت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سعید فرجی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته «بیمه سلامت» از سوم تا نهم آبان ماه اظهار کرد: این مناسبت به دلیل تصویب قانون بیمه سلامت همگانی خدمات درمانی از سال ۷۳ شکل گرفته است.

وی با بیان این هفته فرصت مغتنمی است تا علاوه بر کمک به بهبود ارتقای سلامت جامعه، خدمات حوزه سلامت نیز معرفی شود گفت: روز اول هفته سلامت، «بیمه سلامت، پوشش بیمه سلامت همگانی و حفاظت بیمه‌شدگان»، روز دوم «بیمه سلامت، کرونا و حمایت بیمه‌ای»، روز سوم «بیمه سلامت، سازمان الکترونیک و هوشمندسازی»، روز چهارم «بیمه سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع»، روز پنجم «بیمه سلامت، پیشگیری، فرهنگسازی و آموزش»، روز ششم «بیمه سلامت، تجمیع منابع و خرید راهبردی» و روز هفتم «بیمه سلامت، مشارک‌ های اجتماعی و تکریم شرکای کاری» نامگذاری شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه متاسفانه بیماری کرونا شرایط خاصی را در جهان ایجاد کرده و به عنوان یک چالش برای مردم مطرح شده است گفت: سازمان بیمه سلامت افرادی را که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند را به راحتی زیرپوشش بیمه‌ای قرار می‌دهد و اینکه فردی توان مالی نداشته باشد از طریق برگزاری آزمون وسع و قرار گرفتن در دهک‌های پایین جامعه رایگان حمایت می‌کند.

وی بیان کرد: آزمون وسع بیماران مبتلا به کرونا کمتر از ۲۴ ساعت انجام می‌شود و اگر افرادی توانایی مالی نداشته باشند به سرعت می‌توانند از خدمات رایگان بیمه سلامت برخوردار شوند و سایر بیماران نیز در صورت توانایی با پرداخت هزینه‌ای می‌توانند از خدمات بیمه‌ای در مدت زمان کوتاهی بهره‌مند شوند.

فرجی به نامگذاری روز ششم هفته بیمه سلامت به نام «بیمه سلامت، تجمیع منابع و خرید راهبردی» اشاره کرد و گفت: منابع بیمه‌های سلامت به ویژه بیمه‌های پایه سلامت  محدود است و اگر بتوانند این منابع محدود را به صورت پایدار تجمیع کنند امکان ارائه خدمات بیشتر خواهد بود و خدمات مورد نیاز را نیز به درستی می‌توانند خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه روز هفتم هفته به نام«بیمه سلامت، مشارکت‌های اجتماعی و تکریم شرکای کاری» نامگذاری شده است خاطرنشان کرد: ضمن اینکه باید پوشش بیمه‌ای را به سمت همگانی برد از طرفی باید انعقاد قرارداد و دسترسی به مراکز ارائه خدمات به نحو مطلوب باشد که در این هفته تکریم ارائه‌دهندگان خدمت به بیمه‌شدگان را در دستور کار داریم.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با تاکید به اینکه سازمان‌ها و نهادهای دولتی می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند گفت: در این راستا به ویژه در حوزه بیماران خاص همکاری خوبی با انجمن‌ها داریم و همکاری ما با خیرین سلامت نیز ادامه داشته است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته بیمه سلامت استان با اشاره به تجلیل از مدافعان سلامت در قالب برنامه تکریم شرکای کاری افزود: باید قدر پزشکان و پرستارانی که برای سلامتی مردم کار می‌کنند را بدانیم و به نحو احسن از آنها قدردانی کنیم.

فرجی با بیان اینکه دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و نمایندگان مجلس طی این هفته در برنامه است گفت: مراسم بزرگداشت هفته بیمه سلامت به صورت کشوری و در قالب ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود که به دنبال برگزاری مراسم به صورت منطقه‌ای نیز هستیم.

وی با اشاره به ادای احترام به مقام شامخ شهیدان و حضور در گلزار شهدای گمنام در هفته بیمه سلامت افزود: حضور ما در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از دیگر برنامه‌های این هفته به شمار می‌رود.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه هشتم آبان‌ماه در مرکز سامد استانداری حضور خواهم یافت و پاسخگوی سوالات مردم خواهم بود گفت: مسابقات فرهنگی و هنری با موضوع بیمه سلامت برای عموم به خصوص برای دانش‌آموزان در قالب نقاشی و تولیدات موبایلی و انیمشین برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت سازمان الکترونیک و هوشمندسازی خدمات افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه ارائه خدمات الکترونیک توسط تمام دستگاه‌ها تاکید شده است.

فرجی با بیان اینکه در حوزه سلامت ایجاد پرونده الکتورنیک سلامت تکلیفی است که قانون‌گذار به عهده وزارت بهداشت قرار داده است گفت: اقدامات متعددی در این راستا انجام شده اما چون کار بزرگی است و تحول در حوزه سلامت خواهد بود باید بیشتر به این مسئله توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم پرونده الکترونیک سلامت را در کشور مستقر و عملیاتی کنیم کار بسیار بزرگ و ماندگاری خواهد بود عنوان کرد: فواید این طرح بی‌شمار است و حداقل می‌توان مصرف کمتر کاغذ و عدم قطع درختان اشاره کرد.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با بیان اینکه مسائل مربوط به تهیه کاغذ و ارزی که باید از کشور خارج شود، مشکلات نگهداری کاغذ، بایگانی، دریافت دفترچه و ازدحامی که در صدور دفترچه می‌توان شاهد بود با نسخ الکترونیک نخواهد بود افزود: ساماندهی خدمات و جلوگیری از خدمات غیرضروری با نسخه نویسی الکترونیک امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه در سیستم نرم‌افزاری می‌توان مغایرت دارویی و مشکلات نسخه‌نویسی کاغذی و اشتباهاتی که با نسخه‌پیچی کاغذی وجود دارد را کاهش داد خاطرنشان کرد: امیدواریم از سه جهت این طرح مورد پشتیبانی قرار گیرد که ابتدا مردم هستند که باید مطالبه کنند وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند نسخه‌نویسی الکترونیک برای آنها نوشته شود.

فرجی با بیان اینکه یک فرد بیمه‌شده می‌تواند بدون حمل دفترچه به مرکز درمانی مراجعه و خدمات دریافت کند گفت: با مراجعه فرد به مطب، پزشک با استعلام وضعیت بیمه‌ای او، اگر دفترچه نداشته باشد اما بیمه شده بیمه سلامت باشد به راحتی می‌تواند ویزیت را ثبت کند و به صورت بیمه‌ای هزینه‌ را محاسبه شود و با مراجعه به داروخانه نیز بدون ارائه دفترچه با کد رهگیری که پیامک می‌شود نسخه تجویز پزشک را دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه نسخه نویسی الکترونیک برای پزشکان نیز فواید بسیاری دارد و می‌توان به اولین مورد آن در اولویت سازمان نسبت به پرداخت مطالبات آنها اشاره کرد  افزود: خوشبختانه طی چند ماه گذشته هزینه نسخی که از سوی پزشکان به صورت الکترونیک انجام و برای ما ارسال شده پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با بیان اینکه آخرین بار ششم مهرماه حق الزحمه نسخ الکترونیک پزشکان استان را پرداخت کردیم خاطرنشان کرد: مطالبات پزشکانی که نسخه الکترونیک نوشته و حتی استحقاق‌سنجی کرده‌اند را پرداخت کرده‌ایم و برای گرایش به این سمت نیز اولویت به پرداخت بدهی‌های آنهاست.

وی با اشاره به اینکه بناست در هفته بیمه سلامت مطالبات تمام نسخی که به صورت الکترونیکی نوشته یا پیچیده شده پرداخت کنیم گفت: الزامات قانونی و فنی و نیز توجه ما برای ساماندهی مراجعات به نسخه نویسی الکترونیک است.

فرجی  با بیان اینکه یک و نیم سال است نسخه‌نویسی‌ الکترونیک در استان آغاز شده و به دلایلی برخی از پزشکان همکاری لازم را نداشته‌اند افزود: تقریباً از بین ۳۴۰ پزشک طرف قرارداد ۲۸۰ پزشک استحقاق‌سنجی و نسخه‌نویسی الکترونیک را انجام داده اند که امیدوارم بقیه نیز به این طرح بپیوندند.

وی گفت: انتظار ما همکاری بیشتر دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی در اجرای این طرح‌ است که از استا‌ن‌های دیگر عقب نمانیم و بتوانیم خدمات را به صورت الکترونیک ارائه دهیم‌.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان تصریح کرد: برخی شرایط امکانات و تجهیزات را مطرح می‌کنند در صورتی که یکی از استان‌های مجاور که امکانات کمتری از همدان دارد در این زمینه به موفقیت چشمگیری دست یافته است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای آزمون وسع الزاماتی داریم و باید آن را به خوبی به جلو ببریم گفت: آزمون وسع برای این است که خدمات رایگان بیمه‌ای را تنها به افراد نیازمند ارائه دهیم.

فرجی با تاکید به اینکه باید باتوجه به منابع محدود ارائه خدمات رایگان را به افراد نیازمند اختصاص دهیم افزود: افرادی هم می‌توانند با توجه به توانایی مالی با پرداخت مبلغی از خدمات بیمه‌ای ما بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند گفت: ۱۲۳ هزار نفر از کارکنان دولت در استان زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان از عضویت ۵۵ هزار نفری افراد در صندوق سایر اقشار بیمه سلامت استان خبر داد و افزود: روستاییان بیش از ۶۰۰ هزار نفر بودند که در حال حاضر به دلیل آزمون وسع و تمکن مالی ممکن است برخی حق بیمه پرداخت کنند و از این صندوق خارج شوند که اکنون تعداد آنها به ۵۴۰ هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه صندوق ایرانیان دو سال پیش شکل گرفته  و تقریبا ۱۰ هزار نفر زیرپوشش دارد گفت: صندوق بیمه سلامت همگانی که سال ۹۵ به ۲۸۰ هزار نفر رسیده بود درحال حاضر ۱۱۵ هزار نفر را زیر نظر دارد و این افراد به صورت رایگان خدمات دریافت می‌کنند.

فرجی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت استان هستند افزود:‌ برخی از بیمه‌شدگان دارای چند بیمه بودند که با رفع هم‌پوشانی حذف شدند و توانستند تنها از یک نوع خدمت بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه  آبان ماه سال گذشته آزمون وسع برگزار شد و ۸۴ هزار سرپرست خانواده به تعداد ۲۳۷ هزار نفر زیرپوشش آزمون وسع قرار گرفتند که تقریبا دهک ۹۶ درصد آنها مشخص شده است گفت: حدودا دهک ۸۰ هزار و ۶۰۰ سرپرست خانواده با افراد تبعی جمعا ۲۲۸ هزار نفر مشخص و پیامک برای آنها ارسال شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه آمار صدور دفترچه‌ها نسبت با سال گذشته کمتر از نیم شده است اما امیدواریم به سمت عدم صدور حرکت کنیم و الکترونیکی تهیه شود افزود:‌ مراکز طرف قرارداد ما تغییر نکرده اگرچه در برخی استانها به دلیل اجبار به نسخه نویسی الکترونیک این مراکز کم شده است.

وی با بیان اینکه در استان همدان از ۳۴۰ پزشک طرف قرارداد ۲۸۰ پزشک نسخه نویسی الکترونیک دارند که اگر بقیه همکاری نکنند از لیست خارج می شوند گفت: ۵۰ درصد خدمات ما در شهر همدان ارائه می‌شود اما مشارکت در نسخه‌نویسی به ویژه در حوزه داروخانه‌ها کمتر بوده و می‌طلبد به این سمت گرایش یابند.

فرجی با تاکید به اینکه هر مرکزی نتواند خدمات الکترونیک ارائه دهد از لیست ما خارج می‌شوند در ادامه نسبت به پرداخت مطالبات مراکز درمانی افزود: تا اوایل تیرماه بدهی ما با بخش خصوصی تسویه شده است.

وی با اشاره به اینکه در نسخه‌نویسی الکترونیک پرداخت مطالبات به روز است عنوان کرد: در پرداخت مطالبات بخش دولتی و دانشگاهی عقب هستیم و سه ماه سال گذشته باقی مانده اما  فروردین و اردیبهشت امسال کامل و خردادماه ۷۰ درصد پرداخت شده است.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول