اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

با فیلم های جشنواره کودک| اثری مخصوص نابینایان/ چالش های الگوگیری نوجوانان در «خداحافظ سینما»

«خداحافظ سینما» به کارگردانی یاسر احمدی اثری درباره روحیات، چالش ها و الگوگیری در سنین نوجوانی است که می تواند برای این گروه سنی نوجوانان و حتی بزرگسالان جاذبه داشته باشد.

با فیلم های جشنواره کودک| اثری مخصوص نابینایان/ چالش های الگوگیری نوجوانان در «خداحافظ سینما»

به گزارش خبرنگار سینما تئاتر خبرگزاری فارس، فیلم خداحافظ سینما به کارگردانی و تهیه  کنندگی یاسر احمدی چهارشنبه، 30 مهر ماه در بخش فیلم های بلند داستانی سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ویژه نابینایان به اکران در آمد. 

امیر غفارمنش، شمیلا تابش، اسماعیل موحدی، هادی مسعودی، نوید مؤمنی، رهام نصیری، سیاوش بنده و مجتبی حمزه زاده از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم در یک ساعت و 31 دقیقه و در ژانر کودک و خانوادگی امسال تولید و به جشنواره راه پیدا کرده است. داستان از این قرار است که پسری نوجوان به طالب عاشق بازیگری است و برای اینکه تست بازیگری در مدرسه از او بگیرند دچار دردسرهای زیادی می شود تا رضایت ازدکه دار محل و کارهای دیگری را نیز انجام دهد که همه اینها چالش هایی را برای او دو تن دیگر از دوستانش ایجاد می کند.

امسال در جشنواره تئاتر کودک بخشی برای نابینایان قرار گرفته که البته مجزا از کارهای دیگر جشنواره نیست منتها فیلم هایش دارای راوی مشخص از ابتدا تا انتها است که شرایط و وضعیت ها را گزارش می کند و این اتفاق خیلی خوبی برای این جشنواره محسوب می شود.

محتوا و داستان فیلم مشخص است  و از جایی شروع می شود که بچه ها می خواهند تست بازیگری بدهند اما مدرسه با تست آنها به دلیل اینکه شیشه یک دکه جلوی مدرسه را شکسته اند، تست نمی گیرد و آنها مجبور می شوند برای اینکه رضایت دکه دار را بگیرند راه طولانی را طی کنند تا او راضی به صحبت با آنها شود خود آقا مظفر دکه دار دارای داستان زندگی غم انگیزی است که جای بحث و صحبت زیاد دارد اما خلاصه اینکه روال قصه مشخص است و این نوجوانان بنا به شرایط سنی و علایقشان به دنبال بازیگر شدن هستند و تمام تلاششان را در این مسیر می کنند.

روال داستان و ریتم قدری کند است اما برای ژانر کودک شاید مناسب باشد. بازیگران به ویژه نقش پسران اصلی طالب و یاسر و شهاب به خوبی از پس نقش هایشان بر آمده اند مخصوصا طالب که در نقش یک عشق سینما به خوبی ظاهر شده است. 

یاسر احمدی، کارگردان و تهیه کننده این کار درباره جشنواره فیلم کودک در مصاحبه ای می گوید: برگزاری جشنواره راهی برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان است؛ برای فیلمسازان این حوزه انگیزه فرهنگ سازی ایجاد کرده و باعث رونق سینمای کودک می‌شود. کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور و پایه‌های اصلی رشد خانواده و اجتماع هستند، بنابراین تربیت آنها بسیار مهم است و هر چند که کرونا امده اما برای سلامتی کودکان و خانواده ها که در اولویت است اکران آنلاین فکر خوبی است و به نظر من باید جشنواره برگزار می شد وگرنه ضرر زیانی متحمل می شدند.

احمدی  همچنین می گوید: نخستین اصل برای کسانی که در حوزه کودک و نوجوان فیلم می‌سازند دغدغه است. فیلمساز باید دغدغه رشد فکری و اجتماعی کودک و نوجوان را داشته باشد و در تولید فیلم خود بر این امر متمرکز شود تا بتواند موفق ظاهر شود. اصل دیگر شناخت حوزه کودک و نوجوان و نزدیک شدن به درک احساسات و عواطف بچه هاست. 

 

این کارگردان درباره دغدغه های مهم ساخت این فیلم می گوید: مهم‌ترین دغدغه فیلم خداحافظ سینما شناخت استعداد کودک و نوجوان است. یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در حوزه کودک و نوجوان شناخت به موقع استعداد آنها است. والدین، آموزش و پرورش و کسانی که با کودک و نوجوان در ارتباط هستند باید استعداد آنها را دریابند تا با راهنمایی درست کودک و نوجوان را در مسیر پرورش استعدادهای خود قرار دهند؛ این کار باعث می‌شود آنها آینده بهتری داشته باشند.

یکی از موارد مهمی که در این فیلم بدان تأکید شد بحث انتخاب الگو است که به کرات در فیلم برای نوجوانان بدان پرداخته شده است و خود احمدی کارگردان هم این بحث را بسیار مهم می داند که درفیلم هم توجه کرده است. وی در این باره می گوید: تلاش کردیم فیلم را به گونه‌ای بسازیم که کودکان و نوجوانان متوجه اهمیت یافتن الگوی مناسب برای خود باشند. از سویی شاید والدین با دیدن این فیلم نگاهی به اعمال خود بیندازند و علاوه بر اینکه کودک را راهنمایی و هدایت می‌کنند، در بخش‌هایی از زندگی به او اجازه تصمیم‌گیری بدهند.

فیلم خداحافظ سینما درباره کودکی است که علاقه و استعداد عجیبی نسبت به حرفه بازیگری دارد و برای رسیدن به هدف خود تلاش می‌کند. در مسیر این کودک مشکلات متفاوتی ظاهر می‌شود، او سعی می‌کند آنها را برطرف کند تا جایی که کارش به پیرمردی که دکه‌ای در کنار مدرسه دارد گره می‌خورد. اینها توضیحات تهیه  کننده و کارگردن از فیلم است و می افزاید: به دلیل اینکه خداحافظ سینما به موضوع فیلم نزدیک تر بود، پیش از اکران نام آن را تغییر دادیم. پس از جشنواره برای اکران این فیلم در سینما اقدام خواهیم کرد. علاوه بر این اگر مورد استقبال قرار بگیرد، حتماً اکران شبکه‌های سراسری را نیز در نظر می‌گیریم تا مردم بتوانند از طریق رسانه ملی این فیلم را تماشا کنند.

این کارگردان همچنین درباره اکران برای نابینایان هم می گوید: برای کودکان و نوجوانانی که مشکل بینایی و شنوایی دارند در همه چیز محدودیت داریم. به همین دلیل زمانی که این بحث توسط مجموعه سوینا پیشنهاد شد، بسیار خوشحال شدم. اینکه شرایطی فراهم کنیم تا همه کودکان و نوجوانان از دیدن فیلم‌ها لذت ببرند و این کاری بسیار انسانی است.

 اما نگاهی به دیگر کاراکترهای فیلم بیاندازیم که شامل پدر و مادر طالب عشق فیلم می شوند پدری که کار یدی دارد و آن را برای خود عار و سخت می داند و مدام به بچه هایش توصیه می کند که درس بخوانند تا مثل او نشوند  و علاقه هم ندارد که طالب به سمت سینما برود اما طالب در نهایت مدام تلاشش را برای تحقق آرزویش انجام می دهد حتی الگویش را هم یک بازیگر معروف قرار داده است. مادر طالب که مدام خیاطی می کند و خواهر او که دارای نامزدی است که در حال بهم خوردن رابطه شان به خاطر شغل پدر زنش است!

شخصیت دیگر مظفر دکه دار است که مردی بیش از هفتاد ساله است و چیزی به جز یک دکه ندارد چرا که خانواده اش را در یک سانحه تصادف از دستداده و همدمش فقط یک مرغ عشق است او با بچه ها رابطه خوبی ندارداما از سویی هم دل کندن از جلوی مدرسه و رفتن از آنجا را نمی تواند تحمل کند در نهایت او مرد خوش قلب اما خسته و افسرده ای است.

درباره کاراکترهای دیگر مثل شهاب و یاسر و دیگر بچه ها و سازندگان فیلم و ناظم و عوامل مدرسه و دیگر بازیگران پرداخت زیادی صورت نگرفته است.

مسئله نهایی درباره این شخصیت ها این است که در این مدرسه مدام درباره الگوگیری و انتخاب صحیح الگو بحث می شود و به بچه ها آموزش داده می شود درحالیکه خیلی از این شخصیت ها ووالدینشان به دلیل همین انتخاب های غلط از شرایط خود راضی نیستند. در نهایت اینکه این فیلم برای نوجوانان به ویژه آنهایی که اهل و علاقه به سینما دارند می تواند جاذبه داشته باشد و همذات پنداری برای آنها فراهم کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول