اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

موفقیت ۳۳ درصدی مطالبات بالای ۵۰۰ امضا در «فارس‌من»/ آمار و ارقام در مورد نتایج پیگیری‌ها چه می‌گویند؟

این گزارش یک مرور آماری است بر مطالبات «موفق» فارس من از ابتدا تا امروز.

موفقیت ۳۳ درصدی مطالبات بالای ۵۰۰ امضا در «فارس‌من»/ آمار و ارقام در مورد نتایج پیگیری‌ها چه می‌گویند؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ پیگیری مطالبات فارس من مهم‌ترین اولویت گروه‌های مختلف خبرگزاری است. مطالبات و پویش‌هایی که آمار آنها در سامانه تصاعدی در حال افزایش است. روزانه صدها کمپین تازه و هزاران مخاطب جدید همه و همه نشان از اعتماد شما است. البته که پیگیری خبرنگاران فارس برای مطالبات شما همیشه همراه موفقیت نیست. ماجرا چیست؟ چند درصد از پویش‌های مردم تا امروز به نتیجه رسیده است؟

 

بررسی آماری مطالبات فارس من؛ کدام پویش‌ها نصاب پیگیری را تأمین کردند؟

۲۱۸۳۷ پویش تا این لحظه در فارس من ثبت و منتشر شده است؛ پویش‌هایی که تک‌تک آن‌ها روایت‌گر دردها و مطالبات یک تکه از این مردم شریف است. البته که پیگیری ده‌ها هزار سوژه همزمان بیشتر شدنی نیست. برای همین چنان‌چه می‌دانید تنها مطالباتی روی میز خبرنگاران قرار گرفته، که توانسته باشند نصاب لازم را کسب کنند. این نصاب برای اولین پیگیری تنها ۵۰ امضا است. برای آشنایی با نصاب‌‌های مختلف انواع کمپین‌ها این گزارش را مطالعه کنید.


نمایه برخی سوژه‌های تاریخ فارس من

چند درصد از همه مطالبات ثبت‌شده در فارس من اما توانسته‌اند نصاب پیگیری را کسب کنند؟ ۸۲۸۱ پویش؛ یعنی ۳۷ درصد. حجم کمپین‌های ارسال‌شده آنقدر بالا است که لاجرم باید آنها را اولویت‌بندی کرد. اولویت‌بندی مستقیماً مرتبط با خواست شما است. البته که هرچه امضاهای یک سوژه بالاتر برود، به‌معنای داغ‌تر بودن آن در میان افکار عمومی است. چنان‌چه می‌دانید تعهد خبرنگاران فارس انجام تنها یک پیگیری برای کمپین‌های بالای ۵۰ امضا است.

 

چند پویش توانسته‌اند بالای ۵۰۰ امضا جمع کنند؟ ۷۱۴ سوژه؛ که از میزان ۴۵۱ کمپین(۲درصد کل پویش‌ها) از جنس «مطالبه»اند. یعنی سوژه‌هایی که برای درخواست یک موضوع از مسؤلین مرتبط ایجاد شده‌اند. مابقی سوژه‌ها یا از جنس «خبر»، یا «پیشنهاد و انتقاد» یا حتی «کار خیر» بوده‌اند. البته که «موفق» بودن یا نبودن یک سوژه مثلاً برای خبر یا کار خیر عملاً بی‌معنا است. تنها کسانی انتظار پیگیری و نتیجه را دارند، که پویشی از جنس «مطالبه» ثبت کرده‌اند.

 

کمپین‌های بالای ۵۰۰ امضا طبعاً بیشترین اولویت را برای پیگیری میان خبرنگاران گروه‌های مختلف خبرگزاری داشته‌اند. البته که همین مداومت در پیگیری‌ها می‌تواند شانس توفیق یک مطالبه را افزایش دهد. سؤال بعدی اینجاست؛ پیگیری چند درصد از این مطالبات حالا به نتیجه رسید؟ به بیان بهتر چند کمپین از ابتدای تأسیس فارس من به سوژه «موفق» تبدیل شد؟ ببینیم:

 

۱۵۰ پویش از میان ده‌ها هزار پویش ثبت‌شده شما توانست با پیگیری‌های همکاران من «موفق» شود. نمایه تک‌تک آنها از این پیوند قابل مشاهده است. به بیان آمار، ۳۳ درصد از تمام مطالبات بالای ۵۰۰ امضا تا امروز در «فارس من» به‌نتیجه رسیده است. آماری که البته مطلقاً قانع‌کننده نیست؛ ولی قابل توجه است.


البته که مستحضرید توقع آن‌که پویش‌هایی با ۵۰ امضا یا کمتر «موفق» شوند، واقع‌بینانه نیست. داغ شدن یک مطالبه هم اولویت و کیفیت پیگیری‌های همکاران من را افزایش خواهد داد، هم ضریب اهمیت رسانه‌ای آن‌را. مثلاً همین مطالبه جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری فولاد؛ مطالبه‌ای که خیلی زود در فارس من توانست ۲۵ هزار امضا جمع کرده و حسابی داغ شود. همین هم احتمالاً باعث شد خیلی سریع به‌موفقیت برسد.

 

«موفق» بودن یا نبودن؛ مسأله این است!

پای حرفمان هستیم؛ «فارس من» قرار بود از همان روز نخست کمپین‌های بالای ۵۰ امضا را «پیگیری» کند. البته که «موفق» بودن یا نبودن هر مطالبه‌ای دست خبرنگار که چه عرض کنم، در حوزه اختیارات خبرگزاری هم نیست! در همین رابطه در یک گزارش مفصلاً بزرگ‌ترین کمپین‌های تاریخ سامانه را که «موفق» نشد، بررسی کردیم. کمپین‌هایی که هرکدام بالای ده‌ها هزار امضا جمع‌آوری کرده بود. اطلاعات بیشتر اینجا.

 

فرهنگ پاسخگویی یا احترام به افکار عمومی بهرحال اگر در میان مدیران ما نهادینه می‌شد، البته که اوضاع فرق می‌کرد! مستحضرید که؛ برخی حضرات مسؤل اساساً بنای کار کردن ندارند؛ پاسخگو هم نیستند. اصطلاحاً «خبرنگار جِن است و آنها بسم‌الله!» بعضی از مطالبات مردم هم بعلاوه آن‌قدر گسترده یا ریشه‌ای است، که حل‌وفصل آن کار و هم‌یاری ملی می‌طلبد. مثلاً حل معضل بیکاری. یا مهار تورم. یا حل بحران مسکن. و مطالبات و پویش‌هایی از این دست.

 

برخی از مطالبات هم دارای وجاهت قانونی نیستند. حالا یا با محقق شدنشان حق کس دیگری را ضایع می‌کنند یا به گفته کارشناسان و صاحبان نظر، منافع مردم را در بلندمدت به خطر خواهند انداخت. ما این سوژه‌ها را طبق قولمان منتشر کردیم؛ اما طبق وظیفه‌مان باید مردم را از عواقب آن آگاه می‌کردیم. یعنی تلاش کردیم تا با استفاده از کارشناسان و مطلعان، زمینه را برای بالا بردن اطلاعات و سواد اجتماعی ایجاد کنیم.

 

همه این حرف‌ها اما دلیل موجهی برای دست روی دست گذاشتن نیست؛ نباید تسلیم شد. هر مطالبه‌ای را ولو گسترده ولو تاریخی باید پیگیری کرد. همین گفت‌وگوها همین فضای رسانه‌ای سرآخر مدیران تصمیم‌گیر را ناگزیر از اقدام و عمل خواهد کرد. برای همین «فارس من» مطلقاً نه سر تسلیم دارد، نه کوتاه آمدن! هم‌چنان که قبلاً وعده شد، تک‌تک مطالبات آن‌ها روی چشمان ما است. همه آن‌ها که نصاب‌های مختلف را تأمین کنند، حتماً پیگیری خواهد شد.

 

فارس من حالا میلیون‌ها مخاطب دارد؛ میلیون‌ها شهروند دغدغه‌مندی که برای پیگیری مطالبات‌شان به ما اعتماد کردند. همین بزرگ‌ترین لطف خدا و مهم‌ترین سرمایه خبرگزاری است. البته که تلاش مضاعف برای پاسخگویی به انتظارات شما ضروری است. برای ما دعا کنید؛ برای توفیق خدمت‌گذاری؛ برای پیگیری بهتر مطالبات خلق‌الله؛ برای آن‌که درمقابل دریای اعتماد و مهربانی سرافکنده نباشیم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول