اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

بستر امن ارتباطی برای امت اسلامی ایجاد می‌کنیم/ حضور مجازی ۱۰۰ اندیشمند جهان در کنفرانس وحدت

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نقش کلیدی گروه‌های مقاومت برای عزیمت به وحدت اسلامی، به ارائه راهکارهایی برای ریشه کن شدن تفکر داعش و جلوگیری از نفوذ دشمن در جوامع اسلامی پرداخت.

بستر امن ارتباطی برای امت اسلامی ایجاد می‌کنیم/ حضور مجازی ۱۰۰ اندیشمند جهان در کنفرانس وحدت

خبرگزاری فارس- گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سال ۱۳۶۹ به منظور ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی و تلاش برای آشتی دادن و تقریب بین دیدگاه‌های مذاهب مختلف اسلامی و همچنین تحکیم رشته‌های اخوت اسلامی در بین مسلمانان بدون هیچ‌گونه تمایزی از لحاظ تعلقات فرقه‌ای، قومی یا ملی با هدف رسیدن به امت واحده اسلامی به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد.

از نظر مجمع تقریب مذاهب اسلامی، تقریب عبارت است از نزدیک‌شدن پیروان مذاهب اسلامی برای شناخت یکدیگر به منظور دست‌یابی به اخوت دینی براساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی.

آذرماه سال گذشته، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام «حمید شهریاری» را به دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی منصوب کردند. 

به گفته شهریاری در مدت حضورش در مجمع تقریب مذاهب اسلامی ضمن شناسایی ظرفیت‌های کشورهای اسلامی، به دیپلماسی عمومی و گفتمان‌سازی اسلامی توجه ویژه‌ای داشته و با ابزار رسانه سعی در تقویت و تحکیم روابط کشورهای اسلامی داشته است. شهریاری همچنین نوسازی در روش و ساختار را از دیگر موضوعات مهم برای رسیدن به وحدت اسلامی عنوان و معتقد است برای رسیدن به امت واحد اسلامی باید در فضای گفتمانی کشور هم نوسازی انجام شود.

در آستانه هفته وحدت با حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را می‌خوانیم:

ایران اسلامی نوک پیکان حمله دشمنان قرار دارد/ دشمن دنبال تخریب امنیت نظام است

در سال‌های اخیر هجمه دشمنان اسلام برای تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی و سایر مذاهب اسلامی بیشتر از گذشته شده است. دیپلماسی عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ایجاد وحدت بین مسلمانان و جلوگیری از نفوذ دشمنان چیست؟

دشمنان با جنگ‌افروزی و از همه مهم‌تر هجمه‌های فرهنگی و رسانه‌ای درصدد ایجاد تفرقه بین مسلمانان هستند و ایران اسلامی به عنوان محور‌ فعالیت‌های اسلامی و طلایه‌دار استکبارستیزی، بیش از سایر کشورها در معرض هجوم دشمنان است و نوک پیکان حمله دشمنان قرار دارد. آنها علاوه بر اینکه وحدت مسلمانان را نشانه گرفته‌اند، بلکه به فکر تخریب امنیت نظام هستند و می‌خواهند با اقدامات بنیادین، اسلام هراسی را در جهان ترویج دهند.

بر همین اساس، وظایف ما به عنوان سردمدار مبارزه با دشمنان اسلام بسیار سنگین است و باید با فعالیت‌های اساسی در حوزه جنگ نرم وارد شده و برای رسیدن به امت واحده تلاش کنیم. البته تحقق این امر در گرو وحدت مسلمانان و ترویج گفتمان اسلامی و تمدن اسلامی در سایه وحدت است و رسانه ملی در این زمینه باید بار سنگینی را به دوش بکشد تا بتواند با دیپلماسی عمومی، وحدت را به خوبی به نمایش بگذارد.

 «ویکی وحدت» همزمان با هفته وحدت رونمایی می‌شود/ آماده‌سازی بستر امن ارتباطی برای امت اسلامی

 مهمترین برنامه‌های مجمع تقریب مذاهب اسلامی در هفته وحدت چیست؟

ما در کمتر از یک سال حضور در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تلاش کردیم پروژه‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات و ارتباطات بین مسلمانان جهان و ابزارهای فناورانه در حوزه فضای مجازی را طراحی کنیم و امیدواریم تا سال آینده این اقدامات محقق شده و به منصه ظهور برسد.

بخشی از هدف اول که تجمیع اطلاعات حوزه اسلامی است در «ویکی وحدت» را همزمان با هفته وحدت رونمایی می‌کنیم که این امر اولین پروژه در حوزه دیپلماسی عمومی خواهد بود. در این ویکی وحدت سعی کردیم شناخت گسترده‌ای در سطح دیپلماسی عمومی برای ملت جهان از نقاط قوت و ضعف جوامع اسلامی را در دسترس عموم قرار دهیم که همزمان با رونمایی از آن توضیحات تکمیلی را ارائه می‌‎دهیم.

در حوزه تعامل و ارتباطات و هم در سطح ارتباطات عمومی ابزارهایی تولید می‌کنیم تا مسلمانان در این بستر امن، بدون نظارت خارجی بر ارتباطات فعالیت داشته باشد و بخشی از اقدامات ما نیز مربوط به حوزه تراکنش و تعاملات خدمات جهان اسلام است که باید در این حوزه  نیز متمرکز شویم تا اقدامات مناسبی حاصل شده و به دست عموم مسلمانان جهان برسد.

پخش ۲۰۰ سخنرانی داخلی و خارجی در بستر فضای مجازی همزمان با هفته وحدت

با شیوع کرونا به طور حتم برنامه‌های هفته وحدت همچون کنفرانس هفته وحدت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. برای برون رفت از این وضعیت چه اقداماتی انجام دادید و مهمترین رویکرد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال جاری چیست؟

در حال حاضر با ۱۰۰ عالم جهان اسلام در خارج از کشور تماس داشتیم و سخنرانی‌هایی را آماده کردند که در حال تنظیم آنها در بستر فضای مجازی هستیم. همچنین ۱۰۰ سخنران هم در داخل کشور در حال آماده‌سازی سخنرانی با محوریت وحدت هستند و در هفته وحدت یعنی از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول این سخنرانی‌ها به صورت مستمر در بستر فضای مجازی پخش می‌شود.

امسال با شیوع کرونا برنامه‎‌های ما متفاوت از گذشته خواهد بود و این برنامه‌ها در بستر فضای مجازی است. البته وضعیت کرونا برای همه و ما شرایط خاصی ترسیم می‌کند که نمی‌توانیم برنامه کلان به صورت معمول داشته باشیم، در عین حال برنامه‌ریزی یکساله هم نمی‌تواند دراز مدت باشد. طبق پیش‌بینی‌ها کرونا تا یک سال دیگر با ما همراه است، با این وجود تلاش می‌کنیم گفتمان وحدت را با شیوه‌های مختلف و استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها در جهان معرفی کنیم.

رشد عقلانیت در دیپلماسی عمومی مانع نفوذ دشمن می‌شود

یکی از روش‌های دشمنان برای نفوذ در بین مسلمانان اختلاف‌افکنی و بزرگنمایی مشکلات است. به طور مثال در کشورمان در شهرهای مرزی همواره مشکلات مردم توسط دشمنان بزرگنمایی می‌شود تا مردم این شهرها تصور کنند که مشکلات فقط برای آنها است. برای خنثی کردن توطئه دشمنان در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید؟

ما نیاز به نوسازی در روش‌ها و ساختارهای فکری و عملی داریم. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی به ما سفارش کردند تا در مجمع تقریب مذاهب اسلامی نوسازی شکل بگیرد، در فضای گفتمانی کشور هم باید این نوسازی انجام شود.

این نوسازی باید بر محوریت عقلانیت باشد، یعنی رشد عقلانیت در دیپلماسی عمومی می‌تواند به ما کمک کند تا از برخی رفتارها که ناشی از جهل، ناآگاهی و استفاده ابزاری از برخی اختلافات است، جلوگیری شود. ما باید با ابزار نوین، اطلاعات سودمند و پیشگیرانه را در خدمت مردم قرار دهیم و از آنها بخواهیم در این حوزه‌ها مشارکت کنند و با نیروهای جوان بتوانیم این گفتمان را تسری داده و از تفرقه جلوگیری کنیم.

امپریالیسم غربی با بزرگ‌نمایی مشکلات و وارونه نشان دادن حقایق، نه تنها مردم عادی بلکه نخبگان جهان اسلام را نیز هدف قرار داده و سعی دارد اسلام را به شکلی دیگر به نمایش بگذارد. یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با این اقدامات، استفاده از ظرفیت نخبگان جهان اسلام و وحدت رویه در برابر آنها است. علاوه بر این، روشنگری در موقعیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سایر حوزه‌ها می‌تواند نقش مهمی در نشان دادن اسلام واقعی و ترویج آن در جهان داشته باشد.

دوره جهان تک قطبی به پایان رسیده است/ صدای حقانیت جبهه مقاومت را باید به گوش جهانیان برسانیم

فضای مجازی هم در جلوگیری از چندقطبی سازی و سازماندهی ساختارهای فرهنگی و اجتماعی کمک بسزایی به اصلاح افکار عمومی خواهد کرد. با این امر می‌توانیم به دنیای غرب و دشمنان اسلام به ویژه آمریکا ثابت کنیم که تک قطبی بودن راه به جایی نمی‌برد و دوره جهان تک قطبی به پایان رسیده است. بنابراین، ایران باید در این زمینه ورود کرده و با ابتکار فضای جدیدی را در اختیار جهانیان بگذارد و صدای حقانیت جبهه مقاومت را به گوش جهانیان برساند.

مجمع تقریب مذاهب اسلامی به نظر شما چقدر در تحقق اهداف و وظایف خود موفق بوده است؟

مجمع تقریب مذاهب اسلامی توفیقات خوبی داشته است. البته نمی‌توانیم خود را ارزیابی کنیم و باید دیگران به ما نمره دهند. اما آنچه مهم است سرمایه گذاری بزرگ دشمن برای ایجاد تفرقه است و در منطقه هم هزینه و ابزارهای لازم را انجام داده است. هزینه زیادی در پاکستان انجام شده تا کف خیابان تبدیل به کارزار جنگ و تنازع شود. با تحریک افراد نادان برای توهین به مذاهب دیگر، توجه مسلمانان را از جنایت‌های صهیونیست‌ها منحرف کردند تا آنها متوجه شهرک‌سازی‌ها و عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل نشوند. حتی تجمعاتی صورت گرفت تا مسلمانان از عادی سازی روابط با اسرائیل فارغ شوند. بر همین اساس، اول برای مقابله با این اتفاقات باید جهالت تبدیل به عقلانیت شود و انسان‌های وارسته تربیت کنیم.

داعش هیچ راهی جز جنگ ندارد/ گروه‌های انقلابی و مقاومت نقطه مناسبی برای عزیمت به وحدت

داعش حاصل تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی بود که هم‌اکنون هم تفکر داعش در مناطق مختلف همچنان باقی است. برای اینکه این تفکر از بین برود یا چنین تفکرات و گروه‌هایی با شیوه‌ و اهداف مختلف بروز و ظهور نکند، چه باید کرد؟

آگاه‌سازی مردم، استفاده از دیپلماسی عمومی، استفاده از فضای رسانه‌ها و همچنین توجه به عقلانیت راهکار خوبی برای جلوگیری از ایجاد تفرقه بین مسلمانان و خنثی‌سازی توطئه آنها است. باید جوانان را آگاهی داده و عقلانیت محور آنها پرورش دهیم. علاوه بر این، محتوای اسلامی نیز باید تولید شده و مورد توجه قرار گیرد تا در صورت بروز اختلاف خود مسلمانان آن را حل کنند. اختلاف بین مسلمانان وجود دارد که ناشی از اختلاف سلیقه است، نه اینکه هدفی یکسان را دنبال نکنند. قرآن و پیامبر (ص) نقطه عطفی برای اتحاد مسلمانان است که باید توجه به آن تقویت شود.

نکته قابل توجه این است که داعش هیچ راهی جز جنگ ندارد. چون داعش خود را به خواب زده است، نمی‌توانیم بیدارشان کنیم. در کنار این، گروه‌های انقلابی و مقاومت داریم که نقطه مناسبی برای عزیمت به وحدت است و باید با تقویت آنها به وحدت برسیم. ما انقلاب و نظام اسلامی را تشکیل دادیم، اما برای رسیدن به جامعه اسلامی باید تلاش کنیم و با نقطه آرمانی فاصله داریم که مجمع تقریب مذاهب اسلامی با نوسازی اندیشه و با ابزارهای مختلف باید وارد عمل شود تا ضمن ایجاد وحدت بین کشورها و دولت‌های اسلامی، مطالبات رهبری در این زمینه را محقق سازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول