اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اوقاف امانت‌دار خوبی برای واقفان بوده است

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه نیات واقفین باید مطابق با همان چیزی که واقف در نظر داشته هزینه شود، گفت: اوقاف در زنجان امانت‌داری خوبی در این زمینه بوده است.

اوقاف امانت‌دار خوبی برای واقفان بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آیت‌الله شیخ علی خاتمی در همایش یاوران وقف اظهار کرد: موضوع وقف در دیگر ادیان الهی نیز وجود داشته و باقیات صالحاتی که در مباحث دینی مطرح شده، مصداق همین وقف است.

وی با نادرست خواندن دست‌اندازی به موقوفات ابراز کرد: در دو برهه زمان موقوفات مورد تصرف قرار گرفتند که یکی مربوط به دوران نادرشاه و دیگری زمان حکومت پهلوی و رضاشاه بود و در  آن زمان هر ملکی را که دوست داشتند بر آن مالکیت می‌کردند و همین امر موجب سلب اعتماد مردم شد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان به احیای موقوفات تأکید کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از موقوفات احیا شده و در حال حاضر سازمان اوقاف و امور خیریه زیر نظر رهبری فعالیت دارد به همین علت گام‌های بسیاری برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از موقوفات که اکثرا هم باغ بوده، از بین رفته و احیای آن نیاز به سرمایه گذاری دارد، تصریح کرد: هجوم به موقوفات پیش از انقلاب امکان بهره‌مندی نسل‌های بعدی از ثمرات این باقیات صالحات را سلب کرده است.

وی با اشاره به اینکه نیات واقفین باید مطابق با همان چیزی که واقف در نظر داشته هزینه شود، گفت: در زنجان امانت‌داری خوبی در این زمینه بوده است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در احیای موقوفات انجام شده است، تصریح کرد: با این حال با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و باید تلاش بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه یکی از اقداماتی که اوقاف باید انجام دهد، تبدیل به احسن کردن موقوفات است، گفت: به عقیده بنده یکی از اولویت‌های مهم در بحث وقف حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به اینکه برخی از نیات موقوفات عام است، اضافه کرد: وقتی کسی به نیت عام وقف کرده و نیت این بوده است که برای رضای خدا یا اولیای پیامبر اکرم (ص) هزینه شود، یعنی وقف عام بوده است.

صدور 462 حکم برای هیأت امنای مساجد زنجان

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در حوزه وقف در استان زنجان صورت گرفته است، اضافه کرد: اقدامات خوب اوقاف موجب اعتماد بیشتر مردم خواهد شد و مردم بیشتر به هبه اموال خود به عنوان وقف اقدام خواهند کرد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان  نیز در این دیدار گفت: اداره کل اوقاف استان زنجان در بحث فرهنگی اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث اعزام مبلغ با وجود شرایط کرونایی اقدامات قابل تقدیری انجام شده است، اضافه کرد: در مجموع 313 اعزام مبلغ در این ایام بوده است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین از صدور 462 حکم برای هیأت امنای استان خبر داد و گفت: تشکیل شورای هماهنگی امور خیریه برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت خیرین نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی همچنین از کمک به 11 زوج در راستای کمک به ترویج فرهنگ ازدواج آسان خبر داد و گفت: در این راستا 291 میلیون تومان هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز حفظ و نگهداری از موقوفات را از وظایف مهم اداره کل اوقاف استان زنجان عنوان کرد و افزود: اجرای دقیق نیات موقوفات یک اصل برای ما بوده، بنابراین نیات موقوفات را به صورت دقیق در سطح استان اجرا می‌کنیم.

افزایش خدمات اجتماعی اولویت اوقاف است

حجت‌الاسلام مختار کرمی با اشاره به اینکه اوقاف به دنبال افزایش خدمات اجتماعی برای مردم است، افزود: کمک به توسعه اشتغال و رونق تولید در حوزه کشاورزی و دامپروری نیز جزو برنامه‌های اوقاف است.

وی همچنین از تشکیل پنج مرکز افق در امامزادگان شاخص استان خبر داد و افزود: این مراکز در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی و همچنین فعالیت‌های اجتماعی مانند کمک به زندانیان غیرعمد و غیره فعالیت دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به ضرورت نقش آفرینی رسانه‌ها در دفاع از موقوفات و نیز تلاش برای ترویج فرهنگ وقف تاکید کرد و گفت: در حال حاضر شمار موقوفه‌های استان ۲ هزار و۸۰۰ مورد است که این موقوفه‌ها بالغ بر ۳۱ هزار رقبه را شامل می‌شود.

در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های اوقاف استان در سال جاری ارائه شد،

توزیع اقلام بهداشتی به منظور مقابله با شیوع بیماری کرونا در سطح استان و تهیه و توزیع 100 هزار ماسک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، طرح بصیرت عاشورایی، اجرای طرح مهر تحصیلی، دست‌های مهربانی و ... از جمله طرح‌هایی است که در استان اجرایی شده است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول