اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

با بهره‌برداری از200 سردخانه جدید/ یک‌میلیون تن توان سردخانه‌ای آذربایجان‌شرقی افزایش می‌یابد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: با بهره‌برداری از200 سردخانه جدید، یک‌میلیون تن توان سردخانه‌ای استان افزایش می‌یابد.

با بهره‌برداری از200 سردخانه جدید/ یک‌میلیون تن توان سردخانه‌ای آذربایجان‌شرقی افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایاز برنو در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه سردخانه‌ها نخستین حلقه زنجیره صنایع تبدیلی محسوب می‌شوند، اظهار داشت: هم اکنون در استان 120 سردخانه نگهداری میوه وجود دارد که ظرفیت آن بیش از 400 هزار تن است علاوه بر این، مجوز ساخت 200 سردخانه جدید دیگر نیز صادر شده است که با بهره‌برداری از آنها یک‌میلیون تن توان سردخانه‌ای آذربایجان‌شرقی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیاد داریم، افزود: آذربایجان‌شرقی از قطب‌های مهم ظرفیت سردخانه در کشور بوده و بعد از استان‌های آذربایجان‌غربی و تهران، رتبه سوم کشور را در تعداد و ظرفیت سردخانه‌های کشور داراست.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه به منظور حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود واسطه‌ها و دلالان، باید بخشی از محصولات تولیدی استان همچون سیب به‌صورت مطلوب در سردخانه‌ها ذخیره و نگهداری شود، ادامه داد: در تحقق آن، باید تلاش کنیم واحدهای سردخانه‌ای که مجوز آنها صادر شده به‌زودی مراحل احداث آنها انجام شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال در افزایش درآمد تولیدکنندگان و ارتقاء سطح اقتصاد کشاورزی منطقه تاثیر مهمی را از خود به‌جای گذارد.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی دو ویژگی اصلی فصلی و فسادپذیر را دارا هستند، یادآور شد: نگهداری این محصولات نقش مهمی در کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری دارد.

 برنو با بیان اینکه سرانه سردخانه در استان آذربایجان‌شرقی به ازای هر نفر در کشور از ۲۵ کیلوگرم 10 سال قبل به بالای 100 کیلوگرم در حال حاضر رسیده است، بیان داشت: سرانه سردخانه در استان آذربایجان‌شرقی از سرانه کشوری آن (70 کیلو) و نیز از خیلی کشورهای دیگر همچون کشورهای توسعه یافته (80 کیلو) بالاتر است.

وی با بیان اینکه سردخانه‌ها نقش مهمی در تنظیم بازار مصرف داخل، توسعه صادرات، کم کردن نقش واسطه‌ها، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش ضایعات ایفا می‌کنند، متذکر شد: به‌طورکلی با ایجاد واحدهای سردخانه‌ای در اقصی نقاط استان ضمن کاهش ضایعات محصولات و اقتصادی کردن تولید می‌توان این اقلام را به موقع به بازار مصرف عرضه و از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیز جلوگیری کرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان مراغه با 43 سردخانه فعال به ظرفیت 130 هزار تن بیشترین سردخانه‌های استان آذربایجان‌شرقی را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های میانه، اهر و تبریز نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول