اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

الحوثی: پیشنهاد مبادله اسرای فلسطینی را با زندانیان سعودی مطرح کرده‌ایم

یکی از مقامات یمن ضمن بیان اینکه صنعاء آزادی زندانیان فلسطینی از عربستان سعودی را در تبادل آتی در نظر خواهد گرفت، ورود سفیر ایران به یمن علی‌رغم محاصره همه‌جانبه این کشور را چالشی برای ریاض دانست.

الحوثی: پیشنهاد مبادله اسرای فلسطینی را با زندانیان سعودی مطرح کرده‌ایم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن از فشارهای اقتصادی تؤام با حملات نظامی ائتلاف سعودی به یمن انتقاد کرد و گفت که دولت نجات ملی این کشور تلاش دارد با این چالش به ویژه بخش مالی آن مقابله کند.

آزادی اسرای فلسطینی در اولویت قرار دارند

به گزارش شبکه المیادین لبنان، حوثی از اقدام ائتلاف سعودی در تبادل ناقض اسرا انتقاد کرد و گفت که دولت نجات ملی از تبادل اخیر اسرا رضایت ندارد؛ چرا که به گفته وی، دولت مذکور پیشنهاد تبادل جامع را داده بود ولی کشورهای متجاوز آن را رد کردند.

او از وجود اسرا سعودی و اتباع سایر کشورها در زندان‌های یمن خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در تبادل اسرای آینده، «برادران فلسطینی» مشمول این تبادل بشوند.

عضو شورای عالی سیاسی یمن در ادامه گفت که دولت نجات ملی یمن ابتکاری را به طرف سعودی پیشنهاد داده مبنی بر اینکه این دولت حاضر است سعودی‌ها را در قبال آزادی فلسطینیان بازداشت‌شده در عربستان سعودی آزاد کند. او گفت که برای این منظور حتی لیست‌هایی تهیه شده است.

او با بیان اینکه عربستان سعودی اعتنایی به بازداشتی‌های سعودی ندارد، اظهار داشت که رئیس جمهور آمریکا به دلیل کارزار انتخاباتی خواستار تسریع در تبادل اسرا بین یمن و آمریکا شد.

محمد علی الحوثی گفت که در بحث تبادل اسرا دیداری بین آمریکا و انصارالله یمن صورت نگرفته و این تبادل از طریق واسطه‌هایی در مسقط عمان و استکهلم سوئد صورت گرفته است.

او به توافق دو سال پیش استکهلم اشاره کرد و گفت که در حاشیه نشست‌های این توافق هیأت یمنی با آمریکایی‌ها دیدارهایی داشته و آن‌ها طی این دیدار از وجود «مزدورانی» در بین هیأت منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن سخن می‌گفتند.

نیروهای درگیر در یمن دو سال پیش با نظارت سازمان ملل متحد بر سر آتش‌بس در استان الحدیده یا معروف به توافق استکهلم به توافق رسیدند.

ائتلاف سعودی باید در مورد ورود و خروج‌ها به یمن پاسخگو باشد

عضو شورای عالی سیاسی یمن ضمن اعلام آمادگی دولت نجات ملی برای تبادل جدید اسرا، در باره اینکه سفیر جدید ایران در صنعاء چگونه به رغم محاصره یمن وارد این شهر شده، گفت که این مسئله‌ای است که ائتلاف سعودی باید به آن پاسخ دهد.

او گفت: «آمریکایی‌ها مخالف بازگشایی سفارت‌ها در صنعاء هستند و دست به محاصره سیاسی آن زده‌اند و  سفیر ایران نیز خوش آمده است».

گفتنی است یمن بیش از پنج سال از زمین، دریا و آسمان در محاصره بوده و بدون اجازه ائتلاف سعودی کسی نمی‌تواند وارد این کشور شود. کما اینکه هفته پیش با وساطت سازمان ملل، ائتلاف سعودی اجازه داد هواپیمای عمانی، یمنی‌هایی را که امکان بازگشت به کشورشان را نداشتند، به صنعاء منتقل کند. در ازای ۲۸۰ یمنی، دو آمریکایی نیز آزاد شدند.

یمنی‌ها عادی‌سازی را بر نمی‌تابند

محمد علی الحوثی در ادامه به موضوع داغ این روزها که عادی‌سازی روابط بین برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت برای این عادی‌سازی، بدون آنکه ما به ازایی داشته باشد عجله وجود دارد و «خالد الیمانی»، وزیر خارجه برکنارشده دولت مستعفی هزینه این شتاب را پرداخت.

خالد الیمانی سال گذشته در نشست ضد ایرانی ورشو که به درخواست آمریکایی‌ها در لهستان برگزار شد، در کنار «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حضور داشت. او در این نشست اظهاراتی به زبان آورد که منجر به خشم یمنی‌ها و در نهایت برکناری او شد.

هدف اسرائیل از عادی‌سازی‌ها، ایران است

عضو شورای عالی سیاسی یمن در چرایی شتاب برخی از حکام عرب برای عادی‌سازی با تل آویو گفت که رژیم صهیونیستی از طریق این عادی‌سازی‌ها به دنبال جاسوسی از ایران و ایجاد جای پا در تنگه هرمز است.

او گفت که یمنی‌ها در هر رویا‌رویی آینده با رژیم اسرائیل از فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها با هرچه که در توان دارند، حمایت خواهند کرد.

حوثی در پایان هدف از حمله و لشکرکشی چند ساله به یمن را اشغالگری و چپاول منابع این کشور دانست و گفت که توسعه توانمندی‌های نظامی ارتش و گسترش مؤسسات دولیت در دستور کار دورت نجات ملی یمن است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول