اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مؤدیان مالیاتی پایانه‌های فروشگاهی را زودتر راه‌اندازی کنند

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان گفت: مؤدیان مالیاتی باید نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی اقدام کنند.

مؤدیان مالیاتی پایانه‌های فروشگاهی را زودتر راه‌اندازی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان سمنان، جواد انوری در جلسه کارگروه اجرایی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان استان سمنان عنوان کرد: مؤدیان مالیاتی هنگام مراجعه به سامانه الکترونیکی مذکور وارد سامانه ثبت‌نام الکترونیک طرح جامع مالیاتی (کد اقتصادی) شده و در قسمت سایر خدمات با انتخاب گزینه «ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی» می‌توانند مشخصات پایانه فروشگاهی خود را ثبت کنند.

انوری ادامه داد: آن دسته از صاحبان مشاغل که تاکنون موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروش (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی tax.gov.ir مراجعه و به ثبت مشخصات پایانه فروش خود مبادرت ورزیده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک نسبت بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

او تصریح کرد: بر اساس آخرین فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور، 21 گروه شغلی از صاحبان حرف و مشاغل از ابتدای سال 1399 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی و صدور صورتحساب فروش و فاکتور مطابق مقررات مربوطه هستند که 748 نفر در حوزه درمان، یک هزار و 766 در حوزه آرایشگاه زنانه و مردانه و وکلا دو هزار و 104 نفر و بقیه گروه‌ها در حد 100 یا کمتر در استان ثبت‌نام کرده‌اند.

انوری با اشاره به اجرای احکام موضوع آیین‌نامه تبصره 2 ماده 169، به‌منظور راهبری و نظارت در اجرای اثربخش قانون پایانه‌های فروشگاهی با هدف پشتیبانی از مؤدیان زیرپوشش و پیش‌بینی تمهیدات لازم به‌منظور اجرای مطلوب نظام به برگزاری جلسات منظم که با حضور مدیرکل امور مالیاتی استان، معاونان، رئیس فناوری اطلاعات، رئیس اداره حراست، رئیس اداره آموزش، رئیس اداره روابط عمومی که از اعضای کارگروه هستند، تأکید شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان با اشاره به وظیفه مشمولان ثبت‌نام در سامانه مؤدیان افزود: طبق ماده 2 این قانون، کلیه اشخاص مشمول مکلف هستند به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، نسبت به ثبت‌نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند.

انوری افزود: خرده‌فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف‌کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستند، استفاده از پایانه فروشگاهی برای مؤدیانی که مستقیماً با مصرف‌کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست؛ اما مؤدیان مزبور موظف هستندصورتحساب‌های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، از طریق سامانه مؤدیان صادر کنند.

انوری ادامه داد: برابر ماده 10 قانون مذکور، اشخاص مشمول مکلف هستند شماره حساب یا حساب‌های بانکی و شناسه یکتای دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی (pos) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی مورداستفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.

او گفت: در موارد استفاده از حساب بانکی یا دستگاه کارت‌خوان بانکی (pos) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی جدید، اشخاص مشمول مکلف هستند تا اطلاعات آنها را بلافاصله از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان به سازمان اعلام کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان ضمن تأکید بر آموزش‌های لازم برای تمامی صنوف تصریح کرد: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا کارگروه نسبت به ارائه روش‌های جایگزین جهت اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های لازم به ذی‌نفعان اقدام و پیگیری‌های لازم جهت آگاهی مؤدیان به سامانه مذکور در برنامه کاری کارگروه قرار گیرد.

انوری با اشاره به اجرای مصوبات و بندهای مربوط به مصوبات و بندهای مربوط به نامه‌های ابلاغی از سوی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی با همکاری اتاق اصناف ایران مکلف است نسبت به آموزش، توانمندسازی و مشاوره به اشخاص مشمول اقدام کرده و کارگروهی مرکب از نمایندگان سازمان، اتاق اصناف ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هر استان تشکیل می‌شود که به‌صورت سالانه درخواست مؤدیانی که اظهار به عدم توانایی در استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را بررسی می‌کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان  گفت: در صورتی که این کارگروه با در نظر گرفتن شرایط مؤدی نظیر ویژگی‌های جسمی، منطقه جغرافیایی، سابقه مالیاتی و زیرساخت‌ها و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تشخیص به ناتوانی و یا توانایی کمتر وی در استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را دهد، شرکت‌های معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی موظف خواهند بود، نسبت به آموزش، توانمندسازی، نصب و راه‌اندازی پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای این دسته از مؤدیان اقدام می‌کند.

او گفت: مسؤولیت و جریمه‌های عدم صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مؤدیان به نیابت از این قبیل مؤدیان بر عهده شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی خواهد بود؛ به طوری که تصویب چنین قوانین که هم نشان از افزایش درک نسبت به اهمیت شفافیت و عدالت مالیاتی دارد و هم منعکس‌کننده حاکمیت و مطالبه افکار عمومی است، چشم‌انداز امیدبخش و روشنی را برای دستیابی به یک شیوه کارآمد تأمین منابع درآمدی لازم برای اداره هزینه جامعه و توسعه زیرساخت‌های همگانی به دست می‌دهد.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان تأکید کرد: مؤدیان می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل و یا به‌منظور رفع ابهام با سامانه پاسخگویی سازمان امور مالیاتی کشور به شماره ۱۵۲۶ تماس بگیرند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول