اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درخواست برخی اعضای کنگره از پامپئو برای تحریم نشست گروه 20 در ریاض

45 نماینده کنگره آمریکا طی نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور به دلیل «کارنامه سیاه ریاض در زمینه حقوق بشر»،خواستار تحریم نشست ماه آینده گروه 20 در ریاض شدند.

درخواست برخی اعضای کنگره از پامپئو برای تحریم نشست گروه 20 در ریاض

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ۴۵ عضو کنگره آمریکا در نامه‌ای به «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا خواستار تحریم نشست گروه ۲۰ شدند که قرار است اواخر نوامبر در ریاض برگزار شود.

پایگاه خبری «العربی الجدید» با انتشار این خبر نوشت دلیل این درخواست، کارنامه سیاه دولت عربستان سعودی در حقوق بشر است و نمایندگان آمریکایی در نامه خود خطاب به پامپئو نوشتند که دولت ایالات متحده به عنوان پیشرو در دموکراسی و ترویج احترام به حقوق بشر [!]، باید خواستار انجام تغییرات ریشه‌ای در کارنامه سیاه عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر شود.

در ادامه این نامه آمده است: اگر دولت سعودی اقدامات فوری برای اصلاح این کارنامه خود انجام ندهد، ما باید از نشست گروه ۲۰ خارج شویم و تمامی تعامل‌های آتی خود با دولت سعودی را به تعهد آن برای به اصلاحات در زمینه حقوق بشر منوط کنیم.

تاکنون هیچ‌یک از دو دولت سعودی و آمریکایی به این درخواست نمایندگان کنگره واکنشی نشان نداده‌اند.

پیشتر ۶۵ قانونگذار اروپایی نیز با امضای توماری از اتحادیه اروپا خواسته بودند که در راستای محکومیت اقدامات ضد حقوق بشری ریاض، از مشارکت در نشست گروه ۲۰ خودداری کند یا دست‌کم تعداد نمایندگان حاضر و سطح مشارکت در این نشست را کاهش دهد. 

اجلاس گروه ۲۰ قرار است به صورت ویدئوکنفرانس در روزهای ۲۱ و ۲۲ نوامبر آینده در ریاض برگزار شود. عربستان سعودی نخستین کشور عربی است که میزبان نشست  این گروه  خواهد بود و ریاض برای این میزبانی و بهبود وجهه عربستان و ولی‌عهد آن برنامه‌ریزی وسیعی انجام داده است اما شیوع ویروس کرونا مانع برگزاری حضوری این نشست شد.  

قرار است نشست شهرداران گروه ۲۰ نیز به عنوان بخشی از این نشست به میزبانی ریاض به صورت مجازی برگزار شود. 

اما یک گروه فعال حقوق بشری از شهرداران شهرهای بزرگ جهان از جمله لندن، نیویورک، برلین، پاریس، رم، لس آنجلس و مادرید خواست در نشستی که سعودی‌ها در آستانه سالگرد قتل «جمال خاشقچی» خبرنگار سعودی برگزار خواهند کرد، شرکت نکنند.

 «بیل دو بلیسیو» شهردار نیویورک نیز در پاسخ به دعوت این گروه حقوق بشری از شرکت در نشست شهرداران جهان در عربستان سعودی انصراف داد و طی بیانیه‌ای اعلام کرد: بحران جهانی ویروس کووید-۱۹ نشان داد که همکاری میان شهرهای جهان چقدر مهم و حیاتی است. اما ما نمی‌توانیم بدون ایستادگی مقابل بی عدالتی جهان را رهبری کنیم. من از همه همکارانم می‌خواهم برای حفاظت از حقوق بشر به من ملحق شده و از نشست گروه ۲۰ شهرهای مهم جهان انصراف دهند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول