اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

بیماران سرطانی در صف انتظار جراحی قرار دارند

پزشک متخصص با تأکید بر اینکه بیماران سرطانی در صف انتظار جراحی قرار دارند، تصریح کرد: وقتی تمام ظرفیت‌ها به کرونا اختصاص پیدا می‌کند، زمان طلایی بر درمان برخی از سرطان‌ها را از دست می‌دهیم لذا این وضعیت باید مدیریت شود.

بیماران سرطانی در صف انتظار جراحی قرار دارند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، حسین گندم‌کار در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه درمان سرطانی‌ها تحت‌الشعاع بحران کرونا قرار گرفته است، یادآور شد: در حال حاضر همه به دنبال کرونا و اینکه انسولین کمیاب شده هستند اما از آن طرف بیماری‌های سرطانی داریم که در این وضعیت از درمان باز مانده‌اند و در انتظار و صف جراحی هستند. کنسرهایی دارند که یکی دو ماه هم برای آنها ارزشمند است اما تخت نداریم به آنها بدهیم.

وی افزود: باید بین مراکزی که روی سرطان کار می‌کنند با مراکزی که عمومی‌ترند تعادل ایجاد کنیم، الان این مشکل را لمس می‌کنیم که همه ظرفیت‌ها به کرونا اختصاص یافته، بیماری‌های سرطانی هم گناه دارند چون خیلی از سرطان‌ها زمان طلایی برای درمان استاندارد دارد و وقتی آن زمان بگذرد شاید دیگر درمان مفید نباشد. 

این پزشک متخصص ادامه داد: مثلا در مورد سرطان معده این زمان را داریم که اگر درجه آنها بالا بود اول شیمی‌درمانی کنند و بعد در یک زمان کوتاه باید تحت جراحی قرار گیرند و اگر مرحله بیماری پیشرفت کند، کاری نمی‌شود کرد یا در سرطان زبان فرد به محض شناسایی باید عمل شود، وقتی تمام ظرفیت‌ها به کرونا اختصاص پیدا می‌کند، این طرف مشکل پیدا می‌کنیم لذا این وضعیت باید مدیریت شود. 

وی در خصوص اینکه چه فاکتورهایی باعث ایجاد سرطان می‌شود، توضیح داد: یکی فاکتورهای محیطی است و دیگر فاکتورهای سرشتی، اینکه تغذیه چه اثری دارد باید گفت بزرگترین مطالعات در مورد لبنیات بود که چقدر بر سرطان اثر دارد و خوب این همراهی دیده شد، یا در مورد گوشت قرمز؛ بنابراین باید همیشه در رژیم غذایی اعتدال داشته باشیم، یک سری چیزهای دیگر هم مثل نیترات و نیترید هستند که عموما در شور و ترشی و گوشت‌های فراوری شده مثل سوسیس و کالباس وجود دارند، لذا مصرف آنها نباید عادت شده و زیاده‌روی داشته باشیم.

گندم‌کار افزود: مسأله بعدی تأثیر نور خورشید در بروز سرطان‌هاست، خیلی از عزیزانی که در محیط‌های روباز هستند و تجمع رنگدانه‌ها یا تکثیر سلولی در پوست‌شان یا در مخاطات آنها به وجود آمده است، باعث سرطان می‌شود، لذا اگر زیر نور هستید با کلاه و ضد آفتاب جلوی تابش مستقیم را بگیرید. 

وی همچنین تصریح کرد: مصرف زیاد قند و شیرینی هم به دلیل بر هم زدن تعادل هورمون‌ها باعث از بین رفتن تنظیم ایمنی بدن می‌شوند، البته برخی میوه و سبزی‌ها خودشان اثر حفاظتی دارند و هر چه رنگدانه بیشتری داشته باشند اثر حفاظتی بیشتری دارند، چون وقتی سلول سرطانی می‌شود یک سری سیگنال به سیستم ایمنی ارسال می‌کند؛ یک سری از این سیگنال‌ها همین مواد آنتی‌اکسیدان است که به عنوان سیگنال‌رسان هم استفاده می‌شود، اگر میوه و سبزی درست مصرف شود اثر محافظتی دارد اما از آن طرف اگر آنتی‌اکسیدان زیادی استفاده کنید و به صورت عادتی روز چند بار مولتی‌ویتامین مصرف کنید سیستم اکسیدان را سرکوب می‌کنید و سیستم ایمنی نمی‌تواند از این سیگنال‌ها استفاده کند، لذا باید اعتدال را رعایت کرد. موضوع دیگر مصرف سویاست که دیده شده که مصرف طبیعی آن خوب و مصرف فرم‌های تجاری بد بوده، اما نباید وسواس هم به خرج داد. 

این پزشک متخصص افزود: با اشاره به اینکه مسأله دیگر قابلیت سرطان‌زا بودن سوخت‌های فسیلی است، عنوان کرد: اگر این سوخت‌ها در محیط‌های بسته استفاده شوند می‌توانند سرطان‌زا باشند، ترکیبات شیمیایی، آلودگی‌های محیطی و ترکیبات ظروف یک‌بار مصرف از دیگر عوامل محیطی سرطان‌زا هستند. عوال سرشتی هم در سرطان تأثیر دارد، از جمله وجود ژن خاص، این ژن‌ها ممکن است ژن‌های طبیعی باشند که معیوب شدند و یا اینکه توالی ارثی را طی کردند و به ما رسیدند، در این زمینه هم باید توجه داشته باشیم که برخی از سرطان‌ها پایه ژنتیکی دارند مثل سرطان‌هایی که در جنس نامتعارف پیش می‌آید مانند سرطان سینه در آقایان که زمینه ژنتیک بودن آن خیلی زیادتر است، لذا باید مشاوره ژنتیکی و آزمایش شوند، یا اینکه اگر دو سرطان همزمان در فردی باشد باید به اتفاق ژنتیکی شک کنیم یا اگر دو فرد از یک خانواده این سرطان را داشته باشند. 

فوق تخصص جراحی سرطان با تأکید بر اینکه بقیه عوامل سرشتی مثل اضافه وزن قابل تغییر است، یادآور شد: سبک زندگی می‌تواند تأثیر مستقیم روی سرطان‌ها داشته باشد، لذا توصیه انجمن جهانی سرطان این است که در طول هفته حتما 150 دقیقه فعالیت متوسط و 75 دقیقه هم فعالیت بالای متوسط می‌تواند نقش حفاظتی در مقابله با سرطان‌ها داشته باشد. البته یک سری از علائم در مراحل اولیه بیماری پدیدار می‌شوند که می‌تواند زنگ خطر باشد مثل خستگی و ضعف، کم‌خونی که توجیهی ندارد، تب، لرز و تعریق بی‌جهت، در نشانه‌های اختصاصی هم هر زخمی که در مخاطات وجود داشته و یا آفتی که به مدت طولانی بماند باید بررسی شود، برآمدگی‌های گردن که بیش از یک یا دو ماه مانده، در سینه خانم‌ها لمس توده یا تغییر شکل‌هایی مثل اینکه پوست و یا کمپلکس رنگی به داخل کشیده شده باشد از نشانه‌هایی است که باید به آن توجه کرد. 

وی در پایان در خصوص دیگر نشانه‌های وجود سرطان در بدن نیز عنوان کرد: در سرطان‌های پوست هر ضایعه رنگی که به مدت طولانی مانده و اگر زخمی شده یا خونریزی کرده، ضایعه رنگدانه‌ای که بیش از شش میلیمتر است باید بررسی شود، در دستگاه گوارش هم کسی که استفراغ‌های مداوم، بلع دردناک، استفراغ‌های خونی، دفع خون و مهمتر از همه آنها سابقه خانوادگی داشته باید تحت غربالگری قرار گیرد. متأسفانه خیلی وقت‌ها یک گلودرد ساده و ادامه‌دار را جدی نمی‌گیریم تا اینکه تبدیل به سرطان می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول