اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ضرورت معافیت قطعات هواپیما از عوارض گمرکی/ شرکت‌ها موافق افزایش قیمت بلیت نیستند

فعال صنعت حمل و نقل هوایی گفت: شرکت های هواپیمایی موافق افزایش قیمت بلیت هواپیما نیستند چون تعداد مسافران آنها با گرانی بلیت کمتر می شود اما دولت در این شرایط ارزی، تسهیلاتی برای شرکت ها در نظر بگیرد.

ضرورت معافیت قطعات هواپیما از عوارض گمرکی/ شرکت‌ها موافق افزایش قیمت بلیت نیستند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالرضا موسوی در حاشیه بازدید امروز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از پروازها در فرودگاه مهرآباد و رعایت حداکثر ظرفیت 60 درصد صندلی هواپیما که قرار بود از امروز اعمال شود، اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی از اول انقلاب تاکنون تحت تحریم ناجوانمردانه غرب هستند، ضمن آنکه ما در داخل هم با مشکلات تصمیمات و قوانین غیرکارشناسی که به صنعت تحمیل شده است، مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: حدود 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، در حالی که خدماتی که شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌دهند، ریالی است، وقتی نرخ ارز بالا می‌رود، شرکت‌های هواپیمایی باید از کجا ارز تأمین کنند؟ به هر حال اگر حمل و نقل هوایی به عنوان صنعتی استراتژیک مطرح است، باید حمایت شود. 

موسوی ادامه داد: همین ارز نیمایی که قرار بود برای شرکت‌های هواپیمایی تأمین شود تأمین نشد و از شب عید تاکنون به دلیل شیوع کرونا و نبود مسافر، اغلب پروازهای بین‌الملل قطع شده و هواپیماها به داخل آمده‌اند. 

وی گفت: اگر از این صنعت حمایت نشود، شرکت‌های هواپیمایی تا یک‌ونیم سال آینده زمین می‌خورند.

* پرداخت 5 درصد از قیمت هر بلیت هواپیما به شهرداری منطقی نیست

موسوی بیان کرد: متأسفانه عوارض غیرمنطقی به نرخ بلیت هواپیما بسته‌اند، چرا باید 5 درصد پول بلیت هواپیما به شهرداری پرداخت شود؟ مگر شهرداری چه خدماتی به شرکت‌های هواپیمایی و مسافران می‌دهد؟

* ضرورت معافیت قطعات وارداتی هواپیما از مالیات و عوارض گمرکی

وی گفت: چرا باید ورود هواپیما به کشور معاف از مالیات باشد، اما برای تأمین قطعات هواپیما و واردات آن مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی پرداخت شود؟ بلیت هواپیما برای مردم مالیات بر ارزش افزوده ندارد، در حالی که بابت ورود قطعات هواپیما شرکت‌ها باید مالیات بر ارزش افزوده بدهند. 

* هزینه شرکت های هواپیمایی ارزی است دولت هم ارز نیمایی نمی دهد

رئیس هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس گفت: به هر حال اگر بخواهیم گردشگری را در کشور توسعه دهیم، پرواز به نقاط محروم برقرار کنیم و مناطق توسعه‌نیافته را با برقراری پروازها توسعه دهیم، ضرورت دارد از صنعت حمل و نقل هوایی حمایت شود.

* شرکت ها موافق افزایش قیمت بلیت هواپیما نیستند

موسوی گفت: امروز در دنیا قیمت یک ساعت پرواز 4 هزار دلار است، ام در مسیری یک‌ونیم ساعته که رفت و برگشت آن 3 ساعت می‌شود، 2شرکت های هواپیمایی 2 هزار دلار از مسافر دریافت می‌ کنند؛ قطعا شرکت های هواپیمایی موافق افزایش قیمت بلیت هواپیما نیستند چون به هر حل تعداد مسافران در این صنعت با افزایش قیمت ها کاهش می‌یابد، ولی دولت چاره‌ای بیندیشد و ارز شرکت‌های هواپیمایی را تأمین کند. 

وی افزود: همین هواپیماهای شرکت های هواپیمایی داخلی سال گذشته با دلار 12 هزار تومانی بیمه شدند و اگر خسارت ببینند، بیمه با احتساب دلار 12 هزار تومانی جبران خسارت می‌کند و این برای شرکت‌های هواپیمایی مشکل‌آفرین است.

* تعرفه فرودگاهی برای شرکت های هواپیمایی ریالی شود

موسوی گفت: چرا عوارض فرودگاهی در مسیرهای داخلی برای شرکت‌های هواپیمایی ارزی است در حالی که باید ریالی باشد، حتی تعرفه پارکینگ هواپیما نیز ارزی است، وقتی هواپیمای ناوگان به دلیل تحریم زمینگیر است، چرا شرکت ها باید تعرفه پارکینگ ارزی پرداخت کنند؟ وقتی که به دلیل شیوع کرونا پروازها کاهش یافته است، چرا باید روزی 3 میلیون تومان پول پارکینگ هواپیما بدهند؟ 

وی افزود: از سوی دیگر هم شرکت فرودگاه‌ها به عنوان یک ارگان دولتی از شرکت های هواپیمایی طلب دارد که برای پرداخت این بدهی‌ها هم شرکت ها مشکلاتی دارند.

* هواپیماها به فیلتر تصفیه هوا HEPA مجهز هستند

موسوی درباره رعایت فاصله گذاری در پروازها اظهار داشت: این موضوع فروش فقط 60 درصد ظرفیت پروازها در شرکت های هواپیمایی دنیا مصداق چندانی ندارد و طبق استانداردهای یاتا اغلب شرکت‌های هواپیمایی چنین موردی را ندارند. 

وی اظهار داشت: در هواپیماها از سال ها قبل فیلتر تصفیه هوا HEPA فعال است که 99 درصد ویروس‌ها و باکتری‌های را جذب می‌کند. 

موسوی ادامه داد: طبق گزارشات که به دست ما رسیده است، ما در پروازها تاکنون آلودگی کرو پروازی و مسافر به ویروس کرونا را در داخل پروازها نداشته‌ایم؛ ‌یاتا هم اعلام کرده است در هر 27 میلیون نفر مسافر هواپیما یک نفر به ویروس کرونا آلوده شده است و اینکه وزارت بهداشت فروش حداکثر 60 درصد ظرفیت صندلی را به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کند، انصاف نیست.

وی اظهار داشت: اینکه ظرفیت پروازها کاهش یابد به هر حال هزینه‌ای است که به دوش شرکت‌های هواپیمایی تحمیل می‌شود و دولت باید در این باره چاره‌ای بیندیشد. 

موسوی افزود: پیشنهاد می‌شود وزارت بهداشت و دولت راهکاری جبرانی بابت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها برای شرکت‌های هواپیمایی درنظر بگیرند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول