اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

فعالیت 873 نفر کارشناس دادگستری در کرمان

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان گفت: ما در استان کرمان ۸۷۳ نفر در 46 رشته کارشناس داریم و در ۲۳ شهرستان که شامل ۸ منطقه می‌شود، کارشناس رسمی داریم.

فعالیت 873 نفر کارشناس دادگستری در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، غلامعباس پورسیدی در نشست خبری به مناسبت اول آبان روز کارشناس اظهار داشتوی بیان کرد: کانون کارشناسی در سال ۱۳۱۷ تاسیس شده و اول آبان ماه سال ۱۳۵۸ استقلال کانون به وسیله شورای انقلاب تصویب شده است.

 رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان عنوان کرد: این قانون در ۴۱ ماده و ۳۲ تبصره در تاریخ ۱۸ فرودین ماه سال ۸۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی و در تاریخ ۲۸ فرودین سال ۸۱ به تصویب شورای نگهبان رسید.

وی بیان کرد: ما در استان کرمان ۸۷۳ نفر در ۴۶ رشته کارشناس داریم و در در ۲۳ شهرستان که شامل ۸ منطقه می‌شود، کارشناس رسمی داریم.

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان گفت: ویژگی رسمی کارشناسان رسمی دادگستری با اصحاب رسانه قلم و کاغذشان است و با این ابزارها می‌توانیم از منافع ملی دفاع کنیم.

پورسیدی بیان کرد: صداقت و راستگویی بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی کانون کارشناسان رسمی دادگستری است و تمام تلاش ما بر این که این سرمایه گران‌قدر را حفظ کنیم.

پورسیدی با اشاره به اینکه برای موفقیت نیاز به عزم ملی داریم ، افزود: همکاران نجیب و شریف ما به ملت ایران بدهکار هستند و با شجاعت و خرمندانه عمل می‌کنند و امیدواریم هیچ کار بی‌ارزشی در کارنامه خود نداشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان تاکید کرد: در کانون جذب کارشناسان رشته‌های مختلف تخصصی با حداقل داشتن مدرک کارشناسی و ۵ سال سابقه کار  مفید براساس قبولی در آزمون کتبی و گزینش انجام می‌شود؛ به عنوان مثال در رشته‌هایی ۹۰۰ نفر شرکت کردند و تنها ۱۷ نفر پذیرفته شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در آزمون کتبی پذیرفته می‌شوند طی فرآیندی در آزمایش شفاهی پس از گذراندن ماده ۱۳ و گذراندن یکسال  کارآموزی و دوره‌های خاص، کارشناسی را شروع می‌کنند.

پورسیدی ادامه داد: ویژگی دیگر کانون کارشناسان این است که بدون استفاده یک ریال از بودجه دولت، کار می‌کنند. کانون کارشناسان به عنوان یک کانون شخصیت حقوقی مستقل به عنوان نیروی غیردولتی و خصوصی است و غیرسیاسی رفتار می‌کند.

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان ابراز داشت: وظیفه کانون ایجاد زمینه لازم برای تشکیل و جذب نیروهای متخصص و متعهد است و به‌منظور ارائه خدمات کارشناسی و تلاش در جهت تامین و تعمیم عدالت، اظهار نظر مشورتی نسبت به کلیه موضوعات تخصصی، موضوعات اجرایی از طرف کلیه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و مردمی است.

پورسیدی ادامه داد: ارزیابی، قیمت‌گذاری و اظهار نظر در مورد تمامی موضوعات توسط کارشناسان رسمی رشته‌های مختلف انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرآیند انتخاب مدیریت کانون کارشناسان با هیئت مدیره است، اضافه کرد: هیئت مدیره هر چهارسال یکبار پس از برگزاری مجمع عمومی انتخاب می‌شوند و ما هیچ گونه انتصاباتی در کانون  کارشناسان نداریم.

ورود 62 پرونده به دادسرای انتظامی کانون کارشناسان دادگستری کرمان طی 7 ماه امسال

محسن پورنامداری دادستان انتظامی کانون کارشناسان رسمی دا گستری استان کرمان بیان کرد: در کنار هر کانون یک نهادی به عنوان دادسرای انتظامی در قانون برای کانون کارشناسان رسمی دادگستری پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: دادسرای انتظامی هر کانون مرجع رسیدگی به تخلفات انتظامی کارشناسان رسمی دادگستری متخلف در هر حوزه  کانون است.

پورنامداری بیان داشت: در راس دادسرا، دادستان انتظامی و به تبع آن به تعداد نیاز، هر دادستان می‌تواند در رشته‌های مختلف تعدادی دادیار داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۴ دادیار  در رشته‌های مختلف در دادستانی کانون رسمی کارشناسان دادگستری در حال انجام خدمت هستند.

پورنامداری تصریح کرد: نحوه انتخاب دادستان انتظامی کانون و دادیارها به این صورت است که در اجرای ماده ۹ کانون کارشناسان انتخاب اعضاء، هئیت مدیره ، دادستان و بازرسان کانون توسط مجمع عمومی و انتخابات انجام می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه رسیدگی به شکایات در دادسرا به این صورت که بعد از اینکه شکایتی از شاکی یا ذینفع به داسرا واصل شد، دادستان انتظامی بنا به تجربه و رشته کارشناسی پرونده را به دادیار انتظامی مربوطه  ارحاع داده می شود.

پورنامداری گفت: دادیار موظف است در یک زمان معین به پرونده رسیدگی کند و اگر رای آن به پیگیری و تعقیب کارشناس باشد و تخلف کارشناس احراز شود، قراری تحت عنوان مجرمیت و یا کیفرخواست صادر کند و به دادسرا پرونده را ارجاع می‌دهد. صادر شده  خلاف موازین قانونی است می تواند قرار را نقض کند و با اختیار و صلاح دیدخودش قرار متناسب را صادر کند.

پورنامداری ادامه داد: در هفت ماه گذشته سال جاری ۶۲ مورد پرونده  ورودی دادسرای انتظامی کانون کارشناسان رسمی استان بوده که از این تعداد ۴۵ مورد از این پرونده‌ها منتهی به صدور رای و ۱۷ مورد در دادیاری‌ها و  دادسراها در حال رسیدگی‌ست که این آمار قابل قبول نیست و امیدواریم به گونه‌ای حرکت کنیم  با آموزش‌های لازم این آمار را به حداقل کاهش دهیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول