اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کرونا فروش انار را هم مجوزدار کرد/ کنترل یکی از کانون‌های پائیزی شیوع ویروس

با گذشت بیش از 8 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور این بیماری همچنان در یکی از پایتخت‌های انار ایران قربانی می‌گیرد و روز به روز بر تعداد مبتلایان و فوتی‌ها افزوده می‌شود.

کرونا فروش انار را هم مجوزدار کرد/ کنترل یکی از کانون‌های پائیزی شیوع ویروس

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، با شیوع ویروس کرونا در کشور در ماه‌های ابتدایی مردم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همراهی مسؤولان توانستند روزهای امیدوارکننده‌ای مبنی بر مدیریت و مقابله با این بیماری رقم بزنند اما این روزها در ماه‌های اخیر چندان دوام نیاورده و چندین ماه است که استان اصفهان و شهرستان‌های آن در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های دولتی و ورود بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای به مدار درمان بیماران کرونایی، دایر کردن بیمارستان صحرایی، افزایش قابل توجه آمار فوتی‌ها به صورت روزانه، افزایش تعداد بیماران بدحال بستری در بخش آی سی یو بیمارستان‌ها به راحتی گویای وضعیت اسف‌بار استان اصفهان است.

وضعیت نگران کننده استان اصفهان و شهرستان‌های آن تا حدی پیش رفت که مسؤولان از دو هفته گذشته اقدام به اعمال محدودیت‌های کرونایی و هفته جاری نیز تمدید این محدودیت‌ها کردند اما این محدودیت‌ها به درستی اجرا نشده و افزایش روزانه آمار بیانگر این است که این محدودیت‌ها چندان خریدار ندارد.

شهرستان شهرضا چندین ماه است که در وضعیت قرمز این بیماری قرار دارد، آغاز مراسم عروسی، حضور مردم در تجمعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و برگزاری مراسم ختم از مهم‌ترین عواملی است که شهرضا را در لیست شهرستان‌های قرمز از نظر شیوع این بیماری قرار داده است.

 

اصفهان از نظر تعداد مرگ کرونایی در رتبه دوم کشور قرار دارد

حجت اله تنهایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وضعیت کرونا در شهرضا اظهار داشت: استان اصفهان در تعداد ابتلا به کرونا رتبه ۸ کشوری و از نظر مرگ رتبه دوم کشوری را دارد به این دلیل که دقت بیماریابی و تشخیص کرونا مثبت و نسبت موارد کرونا گزارش‌دهی مطلوب و آماردهی واقعی دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه آمار بستری در سه هفته گذشته در شهرضا به مرز هشدار رسیده است گفت: هفته اول در یک روز ۸ نفر و در هفته دوم و سوم روزانه  ۱۰ نفر در بیمارستان صاحب‌الزمان (عج) بستری شدند که ورودی بیمارستان از نظر بستری روزانه بسیار زیاد و خروجی از نظر بهبودی به کندی پیش می‌رود و میزان تعداد مرگ و میر نسبت به هفته‌های مشابه هم افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد مرگ کرونا مثبت شهرضا در هفته اول ۱۰ نفر، هفته دوم ۱۳ نفر و هفته سوم ۱۵ نفر بوده که در شهرضا شاهد مرگ ۶ نفر در یک روز بودیم که این یک فاجعه است.

تنهایی از نمونه‌گیری ۵ هزار و ۷۴۴ نفر در شهرضا خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد ۳ هزار و ۳۱ نفر در شهرضا مثبت بوده که به دلیل جمعیت زیاد برای انجام تست، مرکز جدیدی برای پشتیبانی به مرکز قائمیه در زایشگاه سمیه اضافه شده است.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه در هفته اول ۲۱۴ نمونه و هفته دوم ۲۶۰ و هفته سوم ۳۲۸ نفر و در این هفته بیش از ۴۰۰ تست از مردم شهرضا و گروه خطر گرفته شده است، تصریح کرد: زمانی این تست ارزش دارد که بین تعداد تست و افراد بستری یک هماهنگی باشد که این نشان‌دهنده آمار واقعی و درست است.

 

افزایش طول زمان بیماری و تعداد مرگ در موج سوم کرونا

وی ادامه داد: از نظر اپیدمی موج سوم کرونا را در کشور طی می‌کنیم، در موج اول و دوم کاهش نزولی نداشتیم و با همین روند افزایشی وارد موج سوم کرونا شدیم که بیش از سه هفته از آن می‌گذرد، طول زمان بیماری و تعداد مرگ در موج سوم افزایش یافته است.

تنهایی با اشاره به بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور ماه خاطرنشان کرد: در استان اصفهان شیوع و ابتلا دانش‌آموزان زیاد و صعودی نیست، کل سن دانش‌آموزی از اسفند تا بازگشایی مدارس در شهریور، ۸۸ نفر بوده است اما از بازگشایی مدارس تاکنون ۲۱ دانش‌آموز و ۱۸ نفر از کادر مدارس به کرونا مبتلا شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با تأکید بر اینکه مدارس باید آموزش دانش‌آموزان را در فاز مجازی دنبال کنند، گفت: سیاست‌گذاری‌های کلان استانی و شهرستانی با مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی مردم گره خورده است، در ایران برای هر روز و هر ماه یک مناسبت داریم و این جمع و جماعت باعث انتقال کرونا و افزایش آن شده است.

وی با انتقاد از اینکه رفت و آمدهای غیرضروری در سطح شهر سبب افزایش بیماری شده است، عنوان کرد: در شهرضا به صورت خانوادگی درگیر کرونا می‌شوند، ناقلان بدون علامت در هر محل هستند و این کلنی خانوادگی نباید اداری شود.

تنهایی با بیان اینکه مرکز قائمیه دیگر توان ندارد و روزانه بیش از ۱۰۰ نفر برای تست کرونا به آن مراجعه می کنند، تصریح کرد: پروتکل‌ها در سرویس‌های حمل و نقل عمومی درون و برون شهری رعایت نمی‌شود و نارضایتی وجود دارد.

 

انارفروشان کانون پخش ویروس کرونا به شهرستان‌های اطراف شده‌اند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با انتقاد از اینکه در آرامستان مردم به سمت برپایی خیمه‌ها و مراسم روی آورده‌اند و این اتفاق آسیب‌زا است، بیان کرد: یکی از بزرگترین نقطه‌های آسیب‌زای شهرضا انارفروشان هستند، در روزهای تعطیل انارفروشان کانون پخش ویروس در شهرضا و شهرستان‌های اطراف شده‌اند.

وی ادامه داد: در محور شهرضا به اصفهان از کنار جاده تا جرم افشار و در اطراف امامزاده شاهرضا باید انارفروشان تعطیل شوند، هر یک انارفروش کانون تولید و پخش ویروس است.

تنهایی گفت: انار فروشان باید شناسنامه‌دار شوند و کارت بهداشت برای آن‌ها صادر و آموزش ببینند و غیر از این افراد کسی دیگر به انارفروشی روی نیاورد، اگر ساماندهی نکنیم مشکل به بار می‌آید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به بازگشایی تالارهای پذیرایی عنوان کرد: بر اساس ظرفیتی که تالارهای مهمان پذیرش می‌کنند باید صندلی‌های اضافه از سالن تالار خارج شود، اگر تالارها با ۵۰ درصد ظرفیت کار کنند و پروتکل‌ها را رعایت کنند کار کردن تالارها مشکلی ندارد.

فروش انار در شهرضا منوط به اخذ مجوز است

ناصر اسدی، فرماندار شهرضا با بیان اینکه باتوجه به گزارش شبکه بهداشت از وضعیت بیماری کرونا در شهرستان شهرضا باید راه‌های دسترسی به آرامستان مسدود شود، افزود: مراسم‌ خاکسپاری در آرامستان باید در حداقل زمان برگزار شود و برای تدفین و تغسیل بیماران کرونایی شهرداری چند نیروی آموزش دیده به آرامستان اضافه کند و کمیته ویژه آرامستان در شهرداری تشکیل شود.

 

وی با بیان اینکه کمیته‌ای در راستای ساماندهی بازیافت باید در شهرداری با همکاری محیط زیست، شبکه بهداشت و نیروی انتظامی برای ساماندهی زباله در موضوع کرونا تشکیل شود، بیان کرد: در این کمیته برای نحوه بازیافت زباله تصمیم‌گیری شود.

اسدی با تأکید بر اینکه انارفروشان باید به شبکه بهداشت و درمان معرفی شوند و مجوز بگیرند، ادامه داد: با توجه به اینکه جمعه بازار تعطیل است، شهرداری با نیروی انتظامی و اداره اوقاف باید هماهنگی کند و افراد دستفروش و انارفروشان را در اطراف امامزاده شاهرضا ساماندهی کنند.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در زمینه کرونا باید در شهرضا بیشتر شود، افزود: تاکسی‌ها و سرویس‌های حمل و نقل عمومی باید ضدعفونی ‌شوند، شرایط خوبی را در شهرضا و استان اصفهان نداریم، باید فاصله‌گذاری هوشمند ملاک عمل باشد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول