اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مطالبات دلاری مردم در «فارس من»؛ روند کاهشی نرخ ارز ادامه خواهد داشت؟

ریزش ناگهانی دلار هفته گذشته خیلی‌ها را امیدوار کرد. مطالبه مردم در فارس من اما تداوم این روند و احیای ارزش پول ملی است. این گزارش روایت پیگیری مطالبات آنهاست.

مطالبات دلاری مردم در «فارس من»؛ روند کاهشی نرخ ارز ادامه خواهد داشت؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ ریزش دلار هفته گذشته همه را امیدوار کرد؛ همه ایرانی‌هایی که مات و مبهوت این‌سال‌ها نظاره‌گر سقوط آزاد ریال بودند. البته که حفظ ارزش پول ملی بدیهی‌ترین وظیفه دولت‌ها است؛ وظیفه‌ای که بانک مرکزی در این دولت مطلقاً از ایفای آن عاجز بود. مطالبه جدی افکار عمومی اما احیای جایگاه از دست‌رفته سرمایه ایرانی‌ها است. ضرورت و اهمیت این مطالبه برای مردم از مرور پویش‌های «فارس من» روشن است؛ ببینیم:

 

مرثیه‌ای برای پول ایران؛ مردم در فارس من: مقابل افزایش قیمت دلار گرفته شود

۳هزار و خُرده‌ای؛ روحانی دلار را حوالی این قیمت‌ها تحویل گرفت. هواداران آقای رئیس‌جمهور امیدوار بودند سیاست‌های موسوم به «تنش‌زدایی» و مذاکره مستقیم با آمریکا بتواند ارزش اسکناس آمریکایی را بیشتر از این‌ها کاهش دهد. نشد؛ سرکنگبینِ آنها بدجوری صفرا فزود! بهای دلار تصاعدی بالا رفت. افکار عمومی حیرت‌زده سقوط آزاد ریال را تماشا می‌کرد. دلار ۳۰هزار تومانی آشی است که تدبیر و امید برای ایران پُخت.

اقتصاد ما این‌طوری است؛ افزایش قیمت ارز بی‌ربط یا باربط روی دیگر بازارها اثرگذار است. یعنی وقتی دلار بالا می‌رود، همه چیز گران خواهد شد. برای همین سقوط آزاد ارزش ریال تا این اندازه روی معیشت اجتماع اثر گذاشت. مردم این روزها تماشاچی بازار هستند؛ تماشاچی سرمایه‌هایی که ثانیه به ثانیه در سایه بی‌عملی مسؤلین درحال ذوب شدن است. البته که نگرانند؛ حق دارند. تواتر مطالبات آن‌ها در فارس من نمودار روشن همین نگرانی‌ها است.

 

مثلاً این کمپین که همین چند روز پیش در فارس من به ثبت رسید. کمپینی که از مسؤلین می‌خواهد باتوجه به تنگ شدن اوضاع معیشت و افزایش تصاعدی بهای همه چیز در بازار، هرچه سریع‌تر مانع پرواز بهای دلار بشوند. حامیان این کمپین هم با یادآوری این حقیقت تلخ که «کل اقتصاد ایران وابسته به دلار است» از نمایندگان مجلس خواسته‌اند هرچه سریع‌تر ماجرای افزایش روزانه قیمت دلار را پیگیری کند.

همین بالا و پایین شدن‌ها، همین تغییرات روزانه دلار بساط دلالی را سکه کرد! گروهی از مخاطبان با اشاره به همین موضوع، با امضای یک پویش نوشته‌اند: «درد بزرگ فعلی ما این است که خرید و فروش ارز به یک شغل تبدیل شده و بعضی هم به اشتباه برای حفظ سرمایه، ارز ذخیره می‌کنند. این کار خودزنی و گل به خودی است. هر کدام از ما با پیوستن مقابله با دلالی، می‌توانیم اندکی از مسئولیت اجتماعی و وظیفه انسانی و انقلابی خود را انجام دهیم.»

 

امضاکنندگان پویش «نه به گرانی لحظه‌ای دلار» اما متشکل از ده‌ها جوان دم بخت هستند! جوان‌هایی که با بی‌ارزش شدن روزانه سرمایه‌هایشان حالا حتی توان تأمین اولیات یک زندگی مشترک را هم ندارند. آنها نوشته‌اند: «ما جوانان این مرز و بوم در این شرایط سخت اقتصادی و این گرانی و تورم توان ازدواج و تشکیل خانواده نداریم. چه کسی پاسخگوست؟ اقدامات مجلس و قوه قضائیه چیست؟»

گروهی از مخاطبان بعلاوه با ارائه راهکارهایی خواستار کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار شدند. مثلاً امضاکنندگان این پویش و این یکی خواستار حذف دلار از مبادلات تجاری ایران شدند. اقدامی که در صورت وقوع می‌توانست هم اثر ضدتحریمی داشته باشد، هم حسابی اسباب افزایش ارزش ریال را فراهم کند. گروه دیگری از مخاطبان هم خواستار پیگیری آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی بویژه اروپا هستند.

 

ریزش روز سه‌شنبه اگر چه مقطعی اما امیدوارکننده بود. مطالبه مخاطبان زیادی اما جنبه سؤالی داشت. مثلاً این پویش باصدها امضا که می‌پرسید: «دلیل افزایش افسارگسیخته دلار چیست؟» یا این کمپین با این عنوان: «قیمت دلار تا کی قرار است صعودی باشد؟» امضاکنندگان این پویش هم خواستار توضیح درباره آینده رفتار دلار در بازار باتوجه به اتفاقات پیش‌رو (لغو تحریم‌های تسلیحاتی، انتخابات آمریکا و ...) شدند.

همه‌ی این‌ها اما تنها بخشی از مطالبات دلاری شما در فارس من بود؛ مطالباتی که هرکدام دست‌کم صدها امضا بعنوان حمایت داشت. البته که پیگیری آن‌ها اولویت نخست همکاران من در گروه اقتصادی خبرگزاری است.

 

ریزش آبشاری دلار؛ ریال جان می‌گیرد؟

ریزش چند هزار تومانی دلار هفته گذشته خیلی‌ها را امیدوار کرد؛ مشاهدات میدانی حکایت از کاهش ارزش اسکناس آمریکایی به کمتر از ۲۷هزار تومان داشت. آن‌هم وقتی چند روز قبل بالای ۳۰هزار تومان هر دلار آمریکا معامله می‌شد. این ریزش ناگهان گریبان طلا را هم گرفت؛ سکه بهار آزادی وارد کانال ۱۳ میلیون و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به یک‌میلیون و دویست‌هزار تومان رسید.

صف‌های فروش تشکیل شد؛ عمدتاً خریداران خرده‌پا. صف‌هایی که تا پاسی از شب با تاریک شدن هوا خلوت نشده بود. جماعتی که نگران از آب شدن سرمایه‌هایشان جلوی صرافی‌ها تجمع کرده بودند؛ گفته می‌شد برخی دلال‌ها در آن ساعات شب حتی با ۲۴۰۰۰ تومان هم خریدار دلار آمریکا نبودند. روند کاهشی تا پایان هفته ادامه نیافت؛ اندکی اسکناس آمریکایی توانست دوباره قد علم کرده و به حوالی محدوده ۳۰هزار تومان بازگردد.

 

ادامه روند دلار اما چگونه است؟ این عمده‌ترین سؤال افکار عمومی است؛ سؤالی که در میان مطالبات ثبت‌شده در «فارس من» هم متواتراً به چشم می‌خورد. رئیس‌کل بانک مرکزی معتقد است در شش ماهه دوم سال، روند نرخ ارز حتماً کاهشی است. آقای همتی گفته: «من مطمئن هستم شرایط اوج تحریم را گذرانده‌ایم. در نیمه دوم سال جهش روشنی در زمینه تجارت خارجی خواهیم داشت. انشالله نرخ ارز نیز کنترل خواهد شد.»

وی هم‌چنین از تزریق میلیون‌ها دلار ارز روزانه به سامانه نیما خبر داد. اقدامی که البته نشان از جیب پُر آقای رئیس‌کل برای اداره بازار است. همین اتفاقات مثبت، همین درآمدهای جدید، همین ریزش آبشاری هفته گذشته سیگنال‌های مثبتی است که در روزهای اخیر به بازار مخابره شده است. سینگنال‌هایی که باعث شده بسیاری از بزرگان بازار گزینه فروش و ترک هرچه سریع‌تر آن را انتخاب کنند.

 

یک منبع آگاه در این زمینه به‌خبرنگار فارس گفت: «برخی دارندگان عمده ارز در حال تبدیل دارایی‌های ارزی به ریال هستند. همین مسأله موجب عرضه سنگین در بازار شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این رفتار فعالان بازار ناشی از برخی پیش‌بینی‌ها از تحولات بیرونی بوده است. از طرف دیگر از روز گذشته یکی از صندوق‌های‌ بزرگ و فعال در زمینه طلا پیش‌بینی‌های خود از سود آتی را تعدیل کرد و به شدت کاهش داد.»

وی در ادامه افزود: «رایزنی‌های مثبت رئیس‌کل بانک مرکزی برای آزادسازی منابع ارزی کشور هم در نزولی شدن بهای ارز موثر می‌باشد. این رایزنی‌ها بر آزادسازی منابع ایران در دو کشور عراق و کره متمرکز بوده است. بعضی فعالان بازار ارز نیز به رفع تحریم‌های تسلیحاتی اشاره می‌کنند و معتقدند امکان معامله تسلیحات ایران و انتقال منابع حاصل از آن نیز می‌تواند به روند کاهشی قیمت ارز در آینده کمک کند.»

 

پیگیری مطالبه مردم در گفتگو با وزیر سابق بازرگانی؛ آل‌اسحاق: دلار ارزان می‌شود

همکاران من بعلاوه مطالبات و سؤالات متواتر شما را با یحی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق و وزیر سابق بازرگانی در میان گذاشتند. وی معتقد است قیمت ارز در حال حاضر حباب دارد و شرایط فعلی بازار بدلیل همین غیرواقعی بودن نرخ‌ها حسابی شکننده است. آل‌اسحاق به‌خبرنگار ما می‌گوید: «در حال حاضر ایران حدود ۸۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده نیز کشورهایی مانند عراق، چین، کره جنوبی، هند و سایر کشورها دارد.»

وی با اشاره به رایزنی‌های اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی با مسؤلین عراق، اضافه کرد: «اخیراً شاهد آزادسازی ۵ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده در این کشور بودیم. بعلاوه ۸ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است. هم‌چنین شاهد مذاکراتی توسط وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات عالی رتبه کشور چین بوده‌ایم. عرضه ارز به نیما افزایش یافته بطوری که روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار عرضه می‌شود در حالی که مشتری برای آن وجود ندارد.»

 

وی هم‌چنین لغو تحریم‌های تسلیحاتی یا اتفاقات حاکم بر انتخابات آمریکا را مؤثر بر نرخ ارز دانست، و گفت: «برخی تحلیل‌گران پیروزی بایدن در انتخابات مقابل ترامپ را قوی‌تر می‌دانند. این اتفاق بسیاری از معادلات امروزی علیه ایران را تغییر خواهد داد. اگر این احتمالات تقویت شود، بازیگران اصلی ارز در بازارهای هرات، سلیمانیه و امارات ناگهان فروشنده شده و نرخ ارز دفعتاً فرو خواهد ریخت.»

 

اظهارات کارشناسان روزهای تیره و تاریکی را برای دلار آمریکا در ایران پیش‌بینی می‌کند. البته که انتظارات مردم از دولت برای عمل به وظایفش در پاسداری از ارزش پول ملی کاملاً به‌جا است. «فارس من» نظر به اهمیت موضوع و اعتبار آن میان افکار عمومی هم‌چنان پیگیر ماجرا است. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول