اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

تخلفات خارق‌العاده در بازار یاسوج/متخلفانی که خاطرخواه دارند!+ فیلم

مشکلات بازار در سطح استان و البته شهر یاسوج تنها به نرخ‌های لحظه‌ای و ثانیه‌ای ختم نمی‌شود بلکه بدتر از آن رویه‌ای است که اکثر قریب به اتفاق فروشندگان در دستور کار قرار داده‌اند و اصولا هیچگاه فاکتوری را در نظارت‌ها و بازرسی‌ها ارائه نمی‌دهند.

تخلفات خارق‌العاده در بازار یاسوج/متخلفانی که خاطرخواه دارند!+ فیلم

خبرگزاری فارس یاسوج؛ ترنم بهنیازاده- آن چه که امروزه بیش از هر چیز مردم را آزار می‌دهد ولنگاری بازار و نرخ‌هایی است که ثانیه به ثانیه تغییر می‌کند و هر کسی در بازار بسته به همت عالی خود برای نرخ‌ها تصمیم می‌گیرد.

بازار استان کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه بازار شهر یاسوج مرکز استان از این قاعده مستثنی نیست و علی‌رغم نظارت‌های گسترده‌ای که توسط بازرسان صمت و تعزیرات و گشت‌های مشترک در شهر می‌شود باز هم برخی از مغازه‌داران و فروشندگان کالا به دلخواه خود نرخ‌ها را جابجا می‌کنند.

مشکلات بازار در سطح استان و البته شهر یاسوج تنها به نرخ‌های لحظه‌ای و ثانیه‌ای ختم نمی‌شود بلکه بدتر از آن رویه‌ای است که اکثر قریب به اتفاق فروشندگان در دستور کار قرار داده‌اند و اصولا هیچ گاه فاکتوری را در نظارت‌ها و بازرسی‌ها ارائه نمی‌دهند به نحوی که بازار شهر یاسوج به کل با فاکتور بیگانه است و هر یک به بهانه‌ای فاکتورها را در معرض دید بازرسان قرار نمی‌دهند.

 

بهانه‌های بنی‌اسرائیلی از جمله «فاکتور را در خانه جا گذاشته‌ام! فاکتور دست برادر و پدر است! فاکتورها نزد شریک است!، گاو صندوق را قفل کرده و رفته و هزار و یک بهانه دیگر کافی است تا فاکتور را به ناظر و بازرس نشان ندهند».

عدم درج قیمت و اتیکت از دیگر تخلفاتی است که به وفور در بازار شهر یاسوج دیده می‌شود و گران فروشان برای توجیه و فرار از زیر بار پاسخگویی فاکتور قیمت را روی جنس خود درج نمی‌کنند.

اما تاسف بارتر از هر چیز در بازار یاسوج حمایتی است که مردم و رهگذران از متخلفان دارند و هر چند خوشان از این وضعیت ولنگاری بازار به ستوه آمده‌‌اند اما در کمال تعجب خواستار عدم برخورد با متخلفان بازار هستند.

در بازدیدی که مدیرکل تعزیرات استان و معاونین و ناظرین و بازرسان صمت و تعزیرات از بازار یاسوج داشتند به چشم خود دیدیم که مردم در روز روشن از متخلفان حمایت می‌کردند و مسوولان را مورد شماتت قرار می‌دادند.

وضعیت بازار چنان آشفته شده که در مرکزی‌ترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد یعنی درست در چند قدمی فلکه ساعت و در قلب شهر یاسوج بسیاری از مغازه‌داران و فروشندگان در روز روشن به تخلف روی آورده‌ا‌ند فروشندگانی که کالای تاریخ مصرف گذشته به خورد مشتریان می دهند و پنیر و شیر و خامه تاریخ انقضا یافته به مردم می‌فروشند موادی که هر یک در صورت فاسد بودن ممکن است جان فرد را به مخاطره بیندازد.


مواد غذایی تاریخ گذشته فراوان در بازار یاسوج

 

 

متاسفانه رسم بر این شده که اگر در بازار استان و شهر یاسوج با متخلفی برخورد شد گناه را به گردن مغازه‌دار همسایه انداخته و پس از پلمب مغازه بد و بیراه و فحش و ناسزا نثار همسایگان می‌کنند گویی که آن‌ها گزارش داده‌اند در حالی که طی چندین بازدیدی که از بازار داشته‌ایم هرگز چنین نبوده و همسایگان در رؤیت تخلفات و پلمب مغازه‌ها دخیل نبوده‌ا‌ند.

در بازدیدی که از بازار شهر یاسوج آن هم در قلب شهر و فلکه ساعت داشتیم بسیاری از مغازه‌داران از جمله ماهی فروشان و سبزی فروشان نشان دادند که به هیچ قاعده و قانون بهداشتی پایبند نیستند و تنها به منافع خود می‌اندیشند.

وضعیت آشفته بهداشتی در بازار یاسوج آن هم فلکه ساعت قلب استان!!

در بازدیدی از چند واحد ماهی فروشی مشخص شد که ماهی در دمای مناسبی نگهداری نمی‌شود و پودر یخ مورد استفاده در نگهداری از ماهی‌ها دمای زیر 4 درجه را تامین می‌کند و ماموران بهداشت با دستگاه‌های دماسنج خود بر این نکته صحه گذاشتند.

سر ریز شدن آب حوضچه‌های نگهداری ماهی زنده در وسط شهر یاسوج و روان شدن آن در پیاده‌روها باعث آلودگی معابر شده و در یک کلام ماهی فروشان بهداشت را به کمترین وجه خود رعایت می‌کنند هر چند خود آن‌ها معتقد بودند اگر بازارچه ماهی فروشان راه اندازی شود هرگز در وسط شهر کار و کاسبی راه نمی‌اندازند.

اوضاع افتضاح برخی نانوایی‌ها در شهر یاسوج و متاسفانه در مرکز این شهر و در فلکه ساعت رقت‌بار بود خبازانی که به هیچ وجه رعایت پروتکل‌ها را بر خود واجب نمی‌بینند و هیچ یک از مشخصات و صفات یک نانوایی بهداشتی را ندارد.

تاسف بارتر این که برخی از آن‌ها با گردن کلفتی حاضر به پلمب واحد صنفی خود نبودند و در روز روشن مامور و قاضی و مدیرکل را تهدید جانی می‌کردند.

ماموران در حال حمل مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته

صدای ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد هم از این وضعیت درآمده و اوضاع ابزار آن‌ها را کلافه کرده است. 

امام جمعه دیشموک می‌گوید: مردم بی‌تدبیری‌ها و بدعملی مسوولان را تحمل کردند و بخاطر رهبر، نظام اسلامی و بخاطر خون شهدا با وجود این افسارگسیختگی بازار اما باز هم صبوری می‌کنند.

بین گرانی و گران فروشی فرق است، وقتی مغازه داری در چرام اجناس را از کارخانه  تولید کننده گران می‌خرد ناچار است گران بفروشد تا کرایه مغازه و حداقل منفعتی داشته باشد.

امام جمعه چرام می‌گوید: باید دولت سیاست‌های اقتصادی خود را اصلاح کند، برای مثال دست کاری نرخ ارز، بورس ،طلا و..برای جبران کمبود منابع دولت نتیجه‌اش گرانی در بازار است، اقتصاددان های دنیا می‌گویند وقتی نقدینگی در یک کشور زیاد شود نتیجه اش بی ارزش شدن پول ملی و گرانی در آن کشور است.

مصباح گفت: وقتی سیاست های اقتصادی دولت اشتباه باشد نتیجه اش وضعیت افسار گسیخته بازار امروزی می شود، آن وقت نهادهای نظارتی و مسئول مثل وزارت صمت و تعزیرات توان مهار گرانی را ندارند، ایجاد این‌ مقدار از تورم و این مقدار از تعطیلی کارخانه‌ها و این مقدار از گرانی، طبیعی نیست.

وی ادامه داد: نهادهای امنیتی با تدبیر ورود کنند نفوذی‌ها و جاسوسان شیوه‌های جدیدی از نفوذ و جاسوسی را پیدا کرده‌اند که مردم را با اقتصاد ناراضی کنند، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه که چشمان بینای نظام هستند ورود کنند و جلوی خائنین و نفوذی‌ها در دولت را بگیرند.

امام جمعه چرام گفت: وقتی بحث گرانی می شود بازرسان صمت در بازار حضور میدانی پیدا می کنند و یک مغازه داری که ممکن است هزار تومان یک جنسی را گران بفروشد جریمه می‌کنند و مردم را قانع کنند که با گران فروشی مبارزه می‌شود.

وی گفت: من نمی گویم نظارت نباشد اما می گویم شیوه مقابله با گرانی این نیست، بلکه باید دولت سیاست های اقتصادی اش را درست کند و وزارت صمت تولید کنندگان بزرگ کشور را مدیریت کند تا اجناس با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

انتهای پیام/82009/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول