اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بی‌طرفی «عشق آباد» محور گفت‌وگوی مقامات ترکمن و روس

«گلشاد محمداوا» نماینده پارلمان ترکمنستان و «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه تلفنی گفت‌وگو کردند.

بی‌طرفی «عشق آباد» محور گفت‌وگوی مقامات ترکمن و روس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، «گلشاد محمداوا» نماینده پارلمان ترکمنستان و «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه تلفنی  گفت‌وگو کردند.

در این گفت و گوی تلفنی ماتوینکو، بیست و پنجمین سالگرد اعلام بی‌طرفی عشق آباد را تبریک گفت و به اهمیت این موضوع تاریخی در مقیاس جهانی و نقش فزاینده اصول بی‌طرفی در روابط بین‌الملل مدرن اشاره کرد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه با ابراز احترام عمیق و آرزوهای صمیمانه برای موفقیت‌های « قربانقلی بردی محمد اف» رئیس جمهور ترکمنستان از سهم رهبران این کشور و روسیه در توسعه روابط پرثمر بین دو کشور و ملت قدردانی کرد.

ماتوینکو تأکید کرد به لطف تلاش‌های محمد اف، همکاری نزدیکتر و فعالتر بین پارلمانی کشورهای عضو (کشورهای همسود) CIS امکان پذیر است. 

در این گفت‌وگو، محمداوا به برگزاری مجمع بین پارلمانی کشورهای همسود در نوامبر سال جاری  و سومین مجمع زنان اوراسیا در سپتامبر سال 2021 در سن پترزبورگ اشاره کرد و گفت:  در این مجمع‌ها نمایندگان زن، نمایندگان مقامات اجرایی، سازمان‌های بین المللی، شرکت‌های جهانی، محافل تجاری و جامعه علمی حضور خواهند داشت.

رئیس شورای فدراسیون روسیه از انتقال مجلس ترکمنستان به یک سیستم دو مجلسی در عالی‌ترین نهاد قانون گذاری و اجرای اصلاحات مهم قانون اساسی در این کشور را یک گام جامع و متعادل دانست و ضمن استقبال از این رویداد برای برای سازمان دهندگان این شورا آرزوی موفقیت کرد. 

ماتوینکو به نقش مهم پارلمان‌های کشورهای مستقل مشترک المنافع در تقویت گفت‌وگو و مشارکت و روابط دوستانه اشاره کرد و برای ادامه تعامل موثر در آینده ابراز امیدواری کرد.

در این زمینه، پیشنهاد شد که جلسات آنلاین بین گروه‌های دوستی پارلمانی برگزار شود.

همچنین به موضوع همه گیری کرونا نیز اشاره شد و طرفین مجدداً بر تعهد خود برای تلاش  در جهت مبارزه با شیوع بیماری ویروسی خطرناک و تقویت ظرفیت سیستم‌های بهداشتی از طریق دیپلماسی پزشکی و علمی تأکید کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول