اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

آئین سنتی قالی‌بُران برای بانوی 80 ساله خمینی برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین گفت: آئین سنتی گلیم بران در قلعه سالار محتشم خمین برای بانوی 80 ساله برگزار شد.

آئین سنتی قالی‌بُران برای بانوی 80 ساله خمینی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک علی مشهدی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آئین سنتی گلیم‌بران این بار برای بانوی 80 ساله خمینی برگزار شد اظهار کرد: این مراسم با حضور سرپرست اداره کل و معاون صنایع دستی استان در موزه سالار محتشم شهرستان خمین برگزار شد.

وی افزود: در این مراسم از بانویی که 80 سال از عمر خود را در این رشته فعالیت داشته و بافنده گلیم برجسته بوده تجلیل شد، بافت این گلیم دو ماه طول کشیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان خمین ادامه داد: در آیین سنتی قالی‌بُران یک تخته گلیم گل برجسته بافته شده در مراسمی بریده شد و از دار قالی به پایین می‌آید.

مشهدی بیان کرد: آیین قالی‌بُران یا قالی‌بران همیشه به‌صورت سنتی و خانگی بعد از بافته شدن بافته داری با برگزاری آدابی مانند دعوت مهمان و همسایگان با پخت آش مخصوص که عمدتاً آش رشته است برگزار می‌شود و در آیین سنتی قالی بران یک تخته فرش بافته شده در مراسمی خاص و معنوی، بریده شد و از دار قالی به پایین می‌آید.

وی اضافه کرد: از سال 95 هر ساله این مراسم به‌صورت جشنواره برگزار می‌شد و در این جشنواره از ابتدای پشم‌چینی تا زمانی که قالی از دار پایین کشیده می‌شود، چله‌کشی و چله دوانی، بافت قالی و بریدن قالی به نمایش گذاشته می‌شود که متأسفانه امکان برگزاری این جشنواره امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا میسر نشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین تصریح کرد: شهرستان خمین در تولید گلیم نقش برجسته رتبه اول استان مرکزی را دارد.

 وی خاطرنشان کرد: برگزاری این مراسم در راستای احیای آئین‌های سنتی و همچنین روی آوردن مردم به هنرهای سنتی و با قدمت است تا این هنرها زنده بمانند و صنایع دستی به عنوان بخش مهمی از حوزه میراث فرهنگی استان شکوفاتر شده و زمینه درآمدزایی و جذب گردشگر فراهم شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول