اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ضرورت توجه به راهبردهای نجات بخش در عصر غیبت

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: استواری در اعتقاد به امامت و دعا براى به تعجیل در فرج آن حضرت دو راهبرد نجات بخش در عصر غیبت است.

ضرورت توجه به راهبردهای نجات بخش در عصر غیبت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم  با بیان اینکه دوران امامت امام حسن عسگری برنامه ریزى دقیق برای استقرار، بسط و تحقق کامل فرهنگ مهدویت بود، اظهار داشت: مدت کوتاه امامت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت یک ویژگى منحصر به فرد داشت و آن، زمان انتقال «عصر حضور» به «عصر غیبت» بود.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: امام حسن عسگری بعد از معرفى امام مهدى (عج) به عنوان جانشین، به وکیل خود در شهر قم (احمد بن اسحاق) این راهبرد مهم را بیان فرمودند که «در دوران غیبت، کسى از هلاکت رهایى نمى یابد مگر کسى که خداوند او را در اعتقاد به امامت او ثابت و استوار بدارد و براى دعا به تعجیل فرج آن حضرت موفق نماید.

نماینده ولی فقیه در استان در تبیین این راهبردها با بیان اینکه اجر تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدوى به اندازه یک عمر عبادت است گفت: خداوند متعال به موسى علیه السلام فرمود: اگر مى خواهى ثواب یک عمر عبادت در نامه عملت ثبت شود، مردم را با امام زمانشان آشنا کن.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: متن روایت به نقل از مرحوم علامه مجلسى در بحار الانوار به این شرح است ” امام سجاد علیه السلام فرمود: «خدا به سوى موسى وحى فرستاد، مرا محبوب مخلوقاتم بکن و مخلوقاتم را هم محبوب من؛ موسى گفت: ای پروردگار، چگونه این کار را انجام دهم؟ فرمود: نعمتهاى ظاهرى و باطنى مرا به آنها یادآورى کن تا مرا دوست دارند. وی با اشاره به پیام هاى این روایت گفت: بر اساس این روایت عالمان دین به دو دسته قابل تقسیم میشوند؛ عالمانى که مهدى اندیش، مهدى باور و مهدى یاور هستند و عالمانى که چنین دغدغه اى ندارند و مهدى اندیشى در سیره علمى و عملى آنها تجلى و نمود چندانى ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در تبیین جلوه عملى دعاى فرج با بیان اینکه دعاى بدون عمل، بى ثمر است و به اجابت  نمی رسد، گفت: مهمترین جلوه عملى دعاى فرج، زمینه سازى براى ظهور است. لازمه این زمینه سازى هم این است که همانطور که امام زمان (عج) رهبرى جهانى است، ما نیز باید از منظرى جهانى به این موضوع نگاه کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه در نگاه اجتماعى اسلام، جامعه جهانى مدّ نظر است، گفت: در تربیت صحیح اسلامى که رسالت اصلى علمای دین است باید هر مسلمان به نحوى تربیت شود که بتواند اسلام خود را در تمام جهان ارائه کند و براى تمام عرصه ها خود را مهیا کند؛ زیرا امام زمان ما، امام تمام زمان ها و زبان ها و ملیت ها است.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: وقتى عالمان دین به عنوان محور امام زمان شناسى و زمینه سازان اصلى ظهور جهانى فراتر از مرزها فکر مى کنند، حضرت مهدى (علیه السلام) را منجى همه جهان مى بینند. وی ادامه داد: در مقابل، کوتاهى در این امر ممکن است ظهور را تا مدت نامعلومى به تأخیر بیندازد. هر چند حتى اگر ما کوتاهى کنیم و این امر را به تأخیر بیندازیم، خداوند در تحقق آن کوتاهى نکرده و اگر تنها یک روز از عمر جهان مانده باشد خداوند حضرتش را ظاهر خواهد ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه ظهور حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) منوط به تربیت نسل ظهور است، گفت: عالمان مهدى یاور باید عمده تلاش خود را در این راستا به کار گیرند؛ ائمه اطهار علیهم السلام توصیه فرموده اند «در آموزش معارف ما اهل بیت به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه منحرفان، زودتر از شما به سراغ آنها بروند.»

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به ویژگى هاى یک نسل منتظر و وجوه تمایز آن با دیگران گفت: همان نکته اى که شهید مطهرى به آن اشاره دارد؛ بسیارى از آدمهاى خوب، صالحند نه مُصلح و یکى از اصلى ترین تفاوتهاى صالح و مُصلح، در نسبت تعهد به مسؤولیتهاى اجتماعى تعریف مى شود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مُصلح بجاى انزوا و جامعه گُریزى، جامعه گُزین با تجهیزات لازم یعنى تقوا است، خاطرنشان کرد: تقواى اسلامى، یعنى مجهز شدن به تجهیزات و زره مقاوم در مقابل آسیب گناه براى ورود به منطقه گناه، با هدف نجات و دستگیرى از گناهکاران در جامعه. مُصلح گوشه گیرى ندارد و سعى میکند افراد غرق شده را نجات دهد.

انتهای پیام/60001/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول