اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

رسانه چینی: آمریکا بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی در جهان است

کارشناس مطالعات چین در یادداشتی نوشت تاریخ نشان می‌دهد آمریکا علی‌رغم ادعای مداخله دیگر کشورها در انتخاباتش، در امور داخلی و انتخابات 85 کشور مداخله داشته است.

رسانه چینی: آمریکا بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی در جهان است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کیت لَمب» کارشناس مطالعات چین در یادداشتی که توسط پایگاه خبری «سی‌جی‌تی‌اِن» منتشر شد، آمریکا را بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی و حق حاکمیت در جهان توصیف می‌کند.

لمب در یادداشت خود می‌نویسد:‌ «رئیس جمهور دونالد ترامپ و جو بایدن [رقیب دموکرات او] در آخرین مناظره انتخاباتی، هنگام صحبت از مداخله در انتخابات به سراغ "لولوی" سنتی خود، چین، روسیه و ایران رفتند و [بایدن] گفت، "به میزان زیادی واضح است که روسیه دخالت کرده، چین تا حدی دخالت کرده و  حالا فهمیده‌ایم که ایران هم مداخله کرده است. اگر انتخاب شوم آن‌ها بهای سنگینی خواهند پرداخت. مداخله در حق حاکمیت آمریکا چیزی است که اکنون در حال وقوع است».

او می‌افزاید: «"جان رتکلیف" مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت روسیه و ایران اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان را به دست آورده‌اند و هدف آن‌ها ایجاد سردرگمی در انتخابات ریاست جمهوری است. علاوه بر این ایران محتواهایی برای تضعیف انتخابات منتشر کرده است».

در این یادداشت آمده است: «دموکراسی آمریکایی، خود به‌تنهایی و بدون کمک قدرت‌های خارجی تلاش موفقی برای تضعیف انتخابات داخلی به خرج داده است. هدفم اشاره به این واقعیت نیست که انتخابات آن‌ها تاس‌هایی هستند که هردو حزب با منافع یکسانی آماده ریختن هستند آن می‌شوند بلکه منظور من سازوکارهای کلاهبردارانه‌ای است که فردی که رأی ‌می‌آورد تغییر می‌دهد».

او در ادامه می‌نویسد: «برای مثال در سال ۲۰۰۰ جرج بوش پیروزی در مقابل ال گور در ایالت فلوریدا را اعلام کرد که توسط برادرش جب بوش اداره می‌شد و تفاوت رأی این دو تنها ۵۳۷ رأی بود. این اختلاف اندک موجب شد تحقیقاتی درخصوص تخلفات انتخاباتی نظیر ممانعت از رأی دادن شهروندان آفریقایی-آمریکایی به راه افتد».

لمب در یادداشت خود می‌افزاید: «انتخاب جورج بوش به تجاوز غیرقانونی به عراق و فجیع‌ترین شکل نقض حق حاکمیت کشوری دیگر منجر شد که رهبری آن با آمریکا بود و ائتلافی مشتاق دموکراسی و آزادی آن را همراهی می‌کردند. البته این تجاوز با ادعای غلط وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق صورت گرفت و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا اصلا می‌توان به ادعاهایی که امروزه نیز درباره مداخله در انتخابات صورت می‌گیرد اعتماد کرد؟»

وی می‌نویسد: «آمریکایی‌ها علاوه بر تجاوز نظامی روش‌های دیگری نیز برای مداخله در حق حاکمیت دیگر کشورها دارند. برای مثال در دهه ۱۹۸۰ شماری از کشورها با دو گزینه موافقت با احداث پایگاه نظامی آمریکایی یا مورد تجاوز قرار گرفتن از سوی این کشور مواجه شدند. به راه انداختن کودتاهای از پیش برنامه‌ریزی شده نیز از دیگر تاکتیک‌های مورد علاقه آمریکایی‌ها است. در هنگ‌کنگ، سازمانی با بودجه دولت آمریکا تأسیس شد که هدف آن تغییر رژیم و حمایت از معترضان ضد پکن بود. این سازمان هنگ‌کنگی به محلی برای عملیات‌های تغییر رژیم "سی‌آی‌اِی" تبدیل شده بود.بدون شک تأمین مالی مستقیم برای حمایت از منافع آمریکا در دیگر کشورها عملی غیر دموکراتیک است».

لمب می‌افزاید: «ایران نیز بر اساس اسناد افشا شده، از کودتای سی‌آی‌اِی که دولت منتخب این کشور در سال ۱۹۵۳ را سرنگون کرد، لطمه دیده است. سی‌آی‌اِی در کنار جاسوسان بریتانیایی نخست‌وزیر محمد مصدق را کنار زده و حکومت شاه ایران را تثبیت کردند. این کودتا توسط ارتش ایران و با حمایت و تأمین مالی آمریکا انجام گرفت. جرم مصدق این بود که نفت کشورش را که تحت سیطره آمریکا و انگلیس بود ملی کرد. نتیجه این کودتا این بود که ۴۰ درصد از نفت ایران به شرکت‌های آمریکایی برسد».

او می‌نویسد: «روسیه نیز از عملیات مشابه این در امان نبوده است. با پیروزی انقلاب بلشویک و خروج روسیه از جنگ جهانی اول، آمریکا و دیگر کشورهای غربی تلاش کردند رژیم تزاری را به قدرت برگردانند. این‌ها به چند مورد ختم نمی‌شوند بلکه کارزارهای نظامی و کودتا و مداخله در انتخابات برای آمریکایی‌ها یک امر عادی است. "دان لوین" استاد دانشگاه "کارنگی ملون" مداخلات آمریکا در انتخابات دیگر کشورها را مورد بررسی قرار داده و دریافت که تعدا این کشورها به ۸۵ مورد می‌رسد. این مداخلات فقط در کشورهای "دشمن" صورت نگرفته‌اند بلکه در کشورهای متحد آمریکا از جمله ایتالیا و ژاپن در بیش از چهار مورد دیده شده است».

لمب در پایان یادداشت خود آورده است: «با فرض اینکه این شواهد صحیح باشند، مشکلی نیست که از دیگر کشورها خواسته شود از مداخله در انتخابات آمریکا خودداری کنند. با این حال چهره مقدس‌تر از دیگران گرفتن توسط این کشور حقیقتاً دورویی و حتی خطرناک است به خصوص زمانی که در نظر بگیریم آمریکا چه پیشینه‌ای در تجاوز به حق حاکمیت دیگر کشورها با اتکا به اطلاعات غلط دارد. حقیقت تلخ برای آمریکایی‌هایی که به سنت‌های دموکراتیک خود می‌بالند این است که تاریخ نشان داده آمریکا بیشتر دشمن حق حاکمیت و دموکراسی جهانی است تا حامی آن».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول