اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

دولت نظارت بر بانک‌ها را تشدید کند/ نرخ سود بانکی پایین است

یک فعال اقتصادی در هرمزگان گفت: دولت باید نرخ سود بانکی را اندکی افزایش و نظارت بر بانک‌ها را برای هدایت منابع به سوی تولید تشدید کند.

دولت نظارت بر بانک‌ها را تشدید کند/ نرخ سود بانکی پایین است

محمد رضا محمدی مزرعه ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی که باعث به هم ریختگی بازار شده، سرگردانی حجم وسیعی از پول‌های مردم است که از یک روز سر از بازار طلا و روز دیگر سر از بازار ارز و روز دیگری سر از بورس و بازار خودرو و مسکن و ... در می‌آورد.

وی افزود: مردم عادی در شرایط اطلاعاتی عادی، آگاهی‌های کافی برای هدایت مناسب سرمایه‌های خود به سوی حوزه‌های مناسب اقتصادی را ندارند و همین امر باعث میدان یافتن دلالان و سفته‌بازان و سودجویان در کشور برای شایعه‌سازی و هدایت کاذب آنها به سوی برخی بخش‌ها می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ضرورت افزایش دو تا 3 درصدی سود بانکی در کشور به منظور ایجاد ثبات در سپرده‌ها و باقی ماندن سپرده‌های سررسید شده در شبکه بانکی، خاطرنشان کرد: افزایش سود سپرده‌های بلند مدت در بانک‌ها نه تنها سبب چالش اقتصادی نخواهد شد بلکه بخشی از نقدینگی را نیز در جامعه مدیریت می‌کند.

محمدی مزرعه تصریح کرد: دولت در عین حال باید نظارت کافی و دقیق بر نوع هزینه‌کرد سپرده‌های مردم و سوق دادن منابع بانک‌ها به سمت تولید داشته باشد چون بانک‌ها در عمل نشان داده‌اند که اگر نظارت کافی بر عملکرد آنها وجود نداشته باشد، منابع را به سمت بخش‌های دلالی و سوداگری سوق می‌دهند و اقتصاد کشور را گرفتار کرده و عملا منابع مردم را هدر می‌دهند.

وی گفت: نگاهی به میزان اختصاص سپرده‌های قرض‌الحسنه به کارکنان شبکه بانکی و نسبت آن با اختصاص این منابع به مردم نشان‌دهنده همین امر است که بانک‌ها همواره منافع خود را می‌بینند و توجهی به منافع عمومی جامعه ندارند.

این فعال اقتصادی از راه‌اندازی بانک‌های قرض‌الحسنه در کشور به عنوان اقدامی نیک برای برچیده‌شدن بساط بانکداری غیراسلامی یاد کرد و عنوان داشت: بخش بزرگی از گرفتاری‌های اقتصادی کنونی در جامعه از ناحیه سوداگری بانک‌ها است و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در این زمینه مسؤول‌اند که اقتصاد کشور را به حال خود رها کردند.

محمدی عنوان کرد: اگر نرخ سود بانکی افزایش و دولت نظارت دقیق و کافی بر رفتار بانک‌ها داشته باشد، ثبات به مسکن، ارز، بورس، طلا و خودرو باز می‌گردد و این آشفته‌بازار در کشور تا حدودی مدیریت خواهد شد چون مردم با کاهش نرخ سود بانکی و مشاهده بی‌ارزش شدن پول‌هایشان عملا پول‌ها را از بانک خارج و وارد حوزه‌های دلالی‌گری کردند و این نگرانی در شبکه اقتصادی و نظام پولی و بانکی کشور بی‌توجه ماند.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول