اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تردد اتوبوس ها با 40درصد ظرفیت در دوران کرونا/ عدم رعایت پروتکل ها جرم‌انگاری می‌شود

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در 6 ماه نخست سال تعداد مسافر از تعداد سفر، بیشتر کاهش یافته است؛ ما تعداد سفرها را افزایش دادیم تا تعداد کمتری مسافر در هر سفر داخل اتوبوس‌ها قرار گیرند.

تردد اتوبوس ها با 40درصد ظرفیت در دوران کرونا/ عدم رعایت پروتکل ها جرم‌انگاری می‌شود

داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تشریح میزان جابه‌جایی مسافر در 6 ماه ابتدایی امسال در مدل حمل و نقل عمومی جاده‌ای اظهار داشت: در 6 ماه ابتدایی امسال حدود 36 میلیون مسافر در قالب 4.7 میلیون سفر جابه جا شدند.

وی ادامه داد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 47.5 درصد در تعداد مسافر کاهش داشته است، همچنین 30.5 درصد در تعداد سفر با کاهش مواجه هستیم.

* تعداد مسافر از تعداد سفر بیشتر کاهش یافته است

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره رعایت شیوه نامه بهداشتی در سفرها اظهار داشت: تعداد مسافر در این مدت از تعداد سفر، بیشتر کاهش یافته است و این نشان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سفرها دارد، ما تعداد سفرها را افزایش دادیم تا تعداد کمتری مسافر در هر سفر داخل اتوبوس‌ها قرار گیرند.

باقرجوان اضافه کرد: البته این آمار متوسط کشوری است و ممکن است در سفری هم، سهوا یا عمدا پروتکل به صورت موردی رعایت نشده باشد اما کارشناسان ما در استان‌ها و در پایانه‌ها بر عملکرد ناوگان عمومی مسافری جاده ای نظارت دارند ضمن این که پلیس راه در رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای، نظارت دارد.

وی اضافه کرد: به هر حال نظارت‌های جدی برای کسانی که پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های مقابله با کرونا را رعایت نمی‌کنند مدنظر قرار گرفته است.

* استمرار ضدعفونی صندلی اتوبوس ها

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: سازمان راهداری به محض ابلاغ شیوه‌نامه‌های مقابله با کرونا، بحث رعایت ضوابط را در دستور کار قرار داد، فروش اینترنتی بلیت‌ها گسترده‌تر و متنوع تر شد، ضد عفونی مستمر صندلی ناوگان و بدنه ناوگان، ارائه بسته‌های بهداشتی و پک ماسک و دستکش در دستور کار قرار گرفت و در پذیرایی‌ها فقط آب یکبار مصرف به مسافر داده می‌شود.

باقرجوان بیان کرد: ‌از سوی دیگر بحث ورود مسافران به پایانه‌های مسافری و غربالگری مسافران مدنظر است که این موضوع توسط شهرداری‌ها در پایانه‌های مسافری انجام می‌شود، ساختمان‌های پایانه‌های مسافری و ورود و خروج و فیزیک آن متعلق به شهرداری‌ها است و موضوع غربالگری توسط آنها به صورت جدی دنبال می‌شود، همچنین ضدعفونی پایانه‌ها به صورت منظم انجام می‌شود.

* مسافران کم کاری راننده ها در رعایت پروتکل ها را به شماره 141 اطلاع دهند

وی در پاسخ به این سوال که مردم در صورت مواجهه با موارد عدم رعایت پروتکل ها از سوی راننده ها چه کاری انجام دهند؟ افزود: سامانه 1000141 و تلفن گویای 141 آماده دریافت نظرات و انتقادات و شکایات مسافران است، مسافران هر جا با نقصی مواجه شدند یا متوجه کم‌کاری شدند حتماً این موضوع را با ما در میان بگذارند. سلامت عمومی برای همه مهم است و تلاش می‌کنیم در همه مدل‌های حمل و نقل و بخش جاده‌ای نیز سلامت مسافران آسیب نبیند.

* برخورد قانونی با مسافری که ماسک نمی زند

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به ضوابط ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر زدن ماسک توسط مردم از درب منزل گفت: تضمین اجرای پروتکل‌ها لحظه به لحظه از حالت توصیه‌ای به حالت جرم‌انگاری پیش رفته است و ستاد مقابله با کرونا هم اخیراً در مورد برخورد با کسانی که ماسک نمی‌زنند ضوابطی تعیین کرده است و بدین ترتیب تضامین اجرایی پروتکل‌های بهداشتی قوی‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: ما هم اگر تا پیش از این از مسافر خواهش می‌کردیم که حتماً ماسک بزند امروز اگر مسافری ماسک نزند، این امکان وجود دارد که به مراجع رسمی اطلاع داده شود و برخورد قانونی صورت گیرد.

باقرجوان ادامه داد:‌البته در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای رعایت ضوابط به دقت انجام می‌شود و معمولا مسافران خود رعایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

* ضریب اشغال صندلی ناوگان عمومی مسافری جاده ای در ایام کرونا 40 درصد

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس‌ها و فروش بخشی از ظرفیت ناوگان برای سفرها (نظیر فروش 60 درصد ظرفیت پروازها) توضیح داد: ضریب اشغال صندلی در ناوگان ما به صورت متوسط در سال گذشته کمتر از 70 درصد بوده است، حال اگر متوسط 32 صندلی در هر اتوبوس را در نظر بگیریم (اتوبوس با 25 صندلی و اتوبوس با 44 صندلی داریم)، برای این 32 صندلی ضریب اشغال ناوگان در سال گذشته و پیش از شیوع کرونا حدود 62 درصد بوده است و در همین مدت مشابه در ایام کرونا 38 درصد بوده است، یعنی تقریبا کمتر از 40 درصد ظرفیت ناوگان تکمیل می‌شود و مطمئنا در این 40 درصد هم مردم با توجه به توصیه‌های رعایت فاصله گذاری اجتماعی نسبت به چینش مناسب در اتوبوس اقدام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

باقرجوان اظهار داشت: از سوی دیگر به رانندگان اتوبوس توصیه شده است در طول مسیر حداقل توقف در مراکز اقامتی و خدماتیِ بین‌راهی که ازدحام مردم زیاد است، داشته باشند تا از نظر سلامت مسافران، با مشکلی مواجه نشوند.

مهم‌ترین اخبار و دقیق ترین تحلیل‌های اقتصادی را در کانال فارس اقتصادی در پیام‌رسان‌ها بخوانید.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول