اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

کمبود برخی اقلام دارویی در ایلام با توجه به افزایش تقاضا دور از انتظار نیست

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی به صورت شبانه روزی پیگیری می‌شود و با توجه به افزایش تقاضا بروز کمبود دارویی در کشور و به تبع در استان دور از انتظار نیست.

کمبود برخی اقلام دارویی در ایلام با توجه به افزایش تقاضا دور از انتظار نیست

مهتاب شاهماری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی هم در بخش بستری و هم سرپایی به صورت شبانه روزی پیگیری می‌شود، با توجه به افزایش تقاضا بروز کمبود دارویی در کشور و به تبع در استان دور از انتظار نیست.

وی افزود: به عنوان مثال تقاضا برای ویتامین C و ویتامین D  قبل از کرونا و بعد از کرونا قابل مقایسه نیست، بنابراین جهت مدیریت منابع موجود بر اساس نظرات علمی و کارشناسی اقدام شده است. 

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: بر اساس سهمیه‌های جدید اعلام شده اشکال تزریقی مکمل‌ها در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده شده و اشکال خوراکی نیز در داروخانه‌های سطح استان توزیع شده است و یا برخی اقلام بیمارستانی و خاص که در بعضی منابع  اثر بخشی آن‌ها تایید شده است در اختیار داروخانه‌های سرپایی قرار گرفته است.

شاهماری ادامه داد: برای ناپروکسن که یک ضد التهاب غیر استروییدی و مشمول کمبود کشوری است بیش از ۴۰ شکل دارویی جایگزین وجود دارد و برای اقلامی که امکان جایگزینی با داروهایی با اثر مشابه وجود دارد جای نگرانی نیست.

وی بیان داشت: نگرانی کنونی معاونت غذا و داروی استان در حال حاضر تنها کمبود برخی مکمل‌های دارویی نبوده و  تامین به موقع داروها، حیاتی و ضروریست.

شاهماری عنوان کرد: با توجه به تعداد اقلام دارو و ملزومات پزشکی، کمبودهای موجود ناشی از تحریم و افزایش تقاضا، مشخص و ثابت نبودن پروتکل‌های درمانی و ابلاغ پروتکل‌های جدید با داروهای جدیدتر، ناشناخته‌تر و گران‌تر شرایطی بسیار پیچیده را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: با حمایت‌های ریاست دانشگاه و تامین اعتبار ریالی و رایزنی و پیگیری‌های مداوم از طریق سازمان غذا و دارو و شرکت‌های تولید و توزیع کننده تا این لحظه تامین داروهای کلیه بیماران بستری در بیمارستان انجام شده است و اگر هم کمبودی باشد سریعا رفع می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: علیرغم تعدد داروهای پیشنهاد شده، واقعیت این است که کرونا دارویی ندارد و تنها راه نجات مردم رعایت اصول پیشگیرانه است.

وی افزود: افزایش درصد مرگ و میر در استان علی‌رغم تامین تمامی داروهای مورد تقاضا و انجام مراقبت‌های درمانی توسط کادر درمان وضعیت را نگران کننده کرده است و اعلام هر مورد مرگ باری از خستگی و افسردگی ناشی از تلاش و تقلای بی‌حاصل برای نجات جان بیماران به همراه دارد.

شاهماری ادامه داد: تمرکز همه ما بر پیشگیری و عدم ابتلا باشد چرا که به لحاظ جدید بودن بیماری، اثربخشی داروهایی که به سختی تامین و تجویز می‌شود اصلا مشخص و ثابت شده نیست.

انتهای پیام/ 970821

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول