اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

کالپوش؛ غم رانش، درد وعده‌ها/ ۱۹ ماه دوری از یار مهربان کِی به آخر می‌رسد؟

بیش از ۱۹ ماه از رانش ویرانگر زمین در کالپوش می‌گذرد؛ مسؤولان می‌روند و می‌آیند و وعده می‌دهند و هنوز معلوم نیست این همه ماه دوری از یار مهربان کِی به آخر می‌رسد؟

کالپوش؛ غم رانش، درد وعده‌ها/ ۱۹ ماه دوری از یار مهربان کِی به آخر می‌رسد؟

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: آغاز سال ۱۳۹۸ و ورود به فروردین و نوروز برای کالپوشی‌ها همواره یادآور خاطرات تلخی است؛ رانش زمین در کالپوش به بیش از ۳۰۰ ساختمان شخصی و دولتی خسارت زد.

ده‌ها واحد مسکونی مردم و بخش عمده‌ای از تأسیسات زیربنایی کالپوش بر اثر این حادثه ناگوار از بین رفت و هنوز هم به سامان مطلوب نرسیده است.

دردهای کالپوش همچنان پابرجاست؛ بیش از ۱۹ ماه از رانش ویرانگر زمین در این منطقه می‌گذرد و بسیاری از زیرساخت‌های موردنیاز مردم آماده نشده و چشمان امیدوار نظاره می‌کنند تا وعده‌های مدیران استان سمنان در این زمینه چه زمانی بالأخره به فرجام مطلوب می‌رسد؟

بعد از این همه ماه هم‌زیستی با زمین‌لغزه، باز هم مسؤولان می‌روند و می‌آیند و وعده می‌دهند و هنوز معلوم نیست دوری از یار مهربان کِی به آخر می‌رسد؟

رانش شدید زمین در بخش‌هایی از روستای حسین‌آباد بخش کالپوش شهرستان میامی در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ سبب تخریب مراکز دولتی از جمله «کتابخانه» این منطقه شد که نیاز به نوسازی آن را ضروری ساخت؛ اما مشخص نیست وعده‌های مسؤولان در این زمینه کِی به نتیجه می‌رسد و درهای کتابخانه به روی کتاب‌دوستان این منطقه باز خواهد شد!

بازخوانی وعده‌های مسؤولان؛ درد روی درد!

تخلیه کتابخانه امام حسین (ع) روستای حسین‌آباد کالپوش به دلیل رانش شدید زمین در همان روزهای نخست وقوع زمین‌لغزه انجام گرفت. مردم دست به کار شدند تا برای از بین نرفتن تجهیزات این کتابخانه، آن را تا اطلاع بعدی به مکان امنی منتقل کنند.

جوانان روستا آستین همت بالا زدند و این وسایل را از ساختمان نیمه‌جان و رانش دیده کتابخانه عمومی حسین‌آباد، بیرون آوردند و به مکان مناسبی انتقال دادند؛ اما بازخوانی وعده‌های مسؤولان در این زمینه امروز و بعد از گذشت ۱۹ ماه از وقوع این بحران خالی از لطف نخواهد بود.

احداث کتابخانه جدید؛ همچنان در راه!

روز یک‌شنبه، یازدهم فروردین ماه سال ۱۳۹۸ بود که خبری از نشست احمد ملایری، سرپرست فرمانداری شهرستان میامی با سعید دهقانلو، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان مخابره شد.

نشستی که در آن، سرپرست فرمانداری شهرستان میامی کتاب و مطالعه را منشأ هویت، تحرک و پویایی یک جامعه دانسته و گفته بود: پویایی کتابخانه‌ها در ایجاد انگیزه برای مراجعه افراد بسیار تأثیرگذار است.

او با اشاره به تخلیه کتابخانه عمومی امام حسین (ع) کالپوش به علت رانش زمین تأکید کرده بود: پیش‌بینی‌های لازم برای احداث یک کتابخانه عمومی در محل مناسب این روستا با اختصاص تأمین اعتبار انجام شده است.

خبری از نتایج این بازدیدها نیست

سه‌شنبه روزی مصادف با چهاردهم خردادماه سال ۱۳۹۸ هم مشکلات کتابخانه‌های عمومی شهرستان میامی با حضور سعید دهقانلو معاون کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، مهدی ضمیری کارشناس عمران کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، کمال ترابیان رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان میامی و جمعی از مسؤولان این شهرستان بررسی شد.

این تیم همچنین از کتابخانه عمومی امام حسین (ع) کالپوش که به علت رانش زمین تعطیل شده است، هم بازدید کردند و قرار شد مسأله در نخستین فرصت پیگیری شود.

«توجه استاندار سمنان» چه شد؟

دوشنبه، بیست‌ودوم مهرماه سال ۱۳۹۸ هم یک اتفاق استانی رخ داد. جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با حضور حبیب‌الله خجسته‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان، امیر بینایی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، حسین شاکری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان و دیگر اعضای انجمن برگزار شد.

حسین شاکری، مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی سمنان در این جلسه گفته بود: به دلیل رانش زمین در حسین‌آباد کالپوش، کتابخانه روستا به‌طور ۱۰۰ درصدی تخریب شده است؛ اما این کتابخانه مجدد جانمایی و راه‌اندازی می‌شود.

او ضمن بیان اینکه کتابخانه عمومی حسین‌آباد کالپوش بر اساس رانشی که در این منطقه به وجود آمد، دیگر قابل استفاده نیست، افزوده بود: با توجه استاندار سمنان و پیگیری‌های صورت گرفته، مراحل جانمایی و تخصیص اعتبار برای راه‌اندازی مجدد این کتابخانه در حال نهایی شدن است.

«آینده نزدیک»؛ یعنی چه زمانی؟

اما آخرین واکنش در این بخش، به سخنان معاون فرماندار شهرستان میامی در روز شنبه، هفتم تیرماه امسال مربوط می‌شود.

عباس طاهران‌پور در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان میامی از بازگشایی مجدد کتابخانه عمومی حسین‌آباد کالپوش در آینده نزدیک (!) خبر داده بود.

همان جا گفته شد که یکی از دستور کارهای برگزاری این جلسه، بازگشایی مجدد کتابخانه عمومی حسین‌آباد کالپوش بوده که تاکنون خبری از آن مخابره نشده است.

طاهران‌پور، معاون فرماندار شهرستان میامی ضمن بیان اینکه رانش سال گذشته موجب تخریب و تعطیلی کتابخانه عمومی حسین‌آباد کالپوش شد، گفته بود: مکان جدیدی برای راه‌اندازی مجدد این کتابخانه در نظر گرفته شده است و «در آینده نزدیک»، این کتابخانه مجدد بازگشایی می‌شود.

مردم همچنان منتظرند...

اما در کشاکش همه وعده‌های آقایان مسؤول، مردم و فرهنگ‌دوستان کالپوش همچنان منتظرند و نظاره‌گر که این وعده‌ها بالاخره چه زمانی به سرانجام نهایی می‌رسد؟

در شرایطی که کشور و سراسر استان سمنان درگیر ویروس منحوس کرونا شده و این روزها دائماً بر لزوم در خانه ماندن و مطالعه تأکید می‌شود، این روستای محروم همچنان فاقد کتابخانه‌ای است که به اهالی آن خدمات ارائه کند.

دیگر وقتی به خیابان امام خمینی (ره) و جنب دهیاری حسین‌آباد کالپوش سری می‌زنید، خبری از بوی یار مهربان در کتابخانه امام حسین (ع) نیست و چه بدتر که حتی اپراتور مخابرات هم در تماس با شماره تلفن کتابخانه می‌گوید: «شماره موردنظر تا اطلاع ثانوی مسدود می‌باشد»؛ گویا این اطلاع ثانوی مسری است!

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول