اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

قطره‌های ناجی «مایه حیات»/ از افزایش تولید تا کاهش مصرف

نحوه آبیاری اراضی کشاورزی نقش مهمی در افزایش تولید محصولات، رسیدن به‌ خود‌کفایی و جبران کمبود آب دارد، از همین رو ۷۷ درصد از اراضی مستعد کشاورزی استان همدان مجهز به سیستم آبیاری نوین و موجب صرفه‌جویی ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شده اما در حال حاضر هزینه گزاف اجرای سامانه‌های نوین ادامه کار را با چالش مواجه کرده است.

قطره‌های ناجی «مایه حیات»/ از افزایش تولید تا کاهش مصرف

خبرگزاری فارس- همدان،  در کشوری چون ایران که سرزمینی نیمه‌خشک بوده و با کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی مواجه است چگونگی مصرف آب و صرفه‌جویی در آن به منظور پایداری محصولات کشاورزی حائز اهمیت است از همین رو یکی از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در راستا حفظ منابع آبی  توسعه سامانه‌های نوین آبیاری تعیین شده است. 

ناگفته نماند نحوه آبیاری اراضی نقش مهمی در افزایش تولید محصولات کشاورزی، رسیدن به‌خود‌کفایی و  جبران کمبود آب دارد به طوری که طبق برنامه پنج ساله ششم هر ساله باید حدود ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سیستم نوین آبیاری تجهیز شود.

تا پایان سال گذشته در همدان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه مساحتی بالغ بر ۱۵۵ هزار و ۲۰۰ هکتار آبیاری سیستم‌های نوین صورت گرفته که معادل ۷۷ درصد از اراضی مستعد کشاورزی استان بوده  و موجب صرفه‌جویی ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شده است.

اگرچه میزان یارانه و کمک بلاعوض دولت برای آبیاری قطره‌ای ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر هکتار، برای آبیاری کم فشار هفت میلیون تومان به ازای هر هکتار و برای آبیاری بارانی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر هکتار است، اما افزایش قیمت‌ها باعث شده تجهیز به سیستم آبیاری نوین در هر هکتار بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دربرداشته باشد و کشاورزان نیز رغبتی به اجرای طرح نشان ندهند.

گفتنی است ۵۰ هزار هکتار از سیستم‌های آبیاری همدان مستهلک شده و برای نوسازی آن ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آبیاری قطره‌ای مزایای بی‌شمار دارد/ قطع دست واسطه‌ها از محصولات کشاورزی

مدیر باغ کشاورزی سبز گستر روستای «شوند» در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه این باغ با مساحت ۱۵۰ هکتار به عنوان باغ نمونه تولید میوه مطرح است اظهار کرد: کل مساحت باغ مجهز به آبیاری قطره‌ای است.

حسینعلی صفری با اشاره به اینکه اغلب ارقام کشت شده در باغ اصلاح شده است ادامه داد: آبیاری قطره‌ای مزایایی بی‌شماری دارد به طور مثال آبیاری این مساحت با دو حلقه چاه امکانپذیر نبود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر کل مساحت ۱۵۰ هکتاری باغ به نحو احسن با آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شود تصریح کرد: باغ سبز گستر به عنوان مزرعه کاملا مکانیزه با تولید سالانه بیش از یک‌هزار تن محصول فعال است به طوری که تجهیز سیستم‌های آبیاری نوین در راندمان محصولات تاثیر چشمگیری داشته است.

مدیر باغ کشاورزی سبز گستر روستای «شوند» افزود: محصولات تولیدی باغ اغلب در تهران عرضه می‌شود اگرچه در سال‌های گذشته بازار صادراتی نیز ایجاد شده بود که امسال به دلیل شیوع کرونا از دست رفت.  

وی با اشاره به اینکه در سال جاری عمده محصولات باغ دچار خسارت تگرگ زدگی شده  است یادآور شد: ناگفته نماند مسوولان شهرستان و استان کمک خاصی در زمینه جبران خسارت تگرگ‌زدگی نداشته‌اند.

صفری با تأکید بر اینکه ۹۰ کارگر به صورت روزانه در این مزرعه مشغول به کار هستند خاطرنشان کرد: روزانه ۱۰ میلیون تومان هزینه‌های کلی مزرعه است در حالی که با وجود تگرگ امسال میزان محصول ما به ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن سیب کاهش یافت.

وی با بیان اینکه امیدواریم مسوولان در این شرایط امهال و یا استمهال تسهیلات را در نظر داشته باشند گفت: بیمه صندوق کشاورزی برای  مزارع کلان مقرون به صرفه نیست.

مدیر باغ کشاورزی سبز گستر روستای «شوند» با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار اصله درخت در این مزرعه کاشته شده است ادامه داد: از لحاظ کودهایی ریز مغذی دچار کمبود هستیم چراکه قیمت این سموم چند برابر از سال‌های گذشته شده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات عمده کشاورزان در حال حاضر فروش محصولات و قطع دست دلالان است به طوری که با تشکیل تعاونی روستایی و خرید و فروش بدون واسطه سود اصلی نصیب کشاورزان شود.

صفری به تولید محصولات باغی بیش از میانگین کشوری اشاره کرد و گفت: از مسوولان تقاضا داریم با درخواست استمهال تسهیلات مجموعه ما موافقت کنند.

۱۰ هزار هکتار آبیاری بارانی در درگزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین نیز در این باره با تأکید بر اینکه سال گذشته در مجموع هر دو شهرستان بیش از ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بخش کشاورزی پرداخت شده است اظهار کرد: سال ۹۸ اغلب باغات شهرستان دچار خسارت تگرگ‌زدگی شدند اما متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف صندوق بیمه محصولات کشاورزی، کشاورزان رغبتی به عقد قرارداد با بیمه ندارند.

محمود فتحی یادآور شد: اگرچه امسال خبرهایی خوبی در مورد تغییر دستورالعمل صندوق بیمه محصولات کشاورزی شنیده شده و امیدواریم این مشکل نیز به زودی رفع شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار هکتار آبیاری بارانی در درگزین صورت گرفته است خاطرنشان کرد: شهرستان رزن و درگزین به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌روند به طوری که تولید ۱۷ درصد محصولات کشاورزی و ۲۷ درصد زراعی استان بر عهده این دو شهرستان است.

استان همدان پیشرو در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری

کارشناس آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه طرح آبیاری قطره‌ای باغ کشاورزی سبز گستر با مساحت کل ۱۵۰ هکتار واقع در شهرستان درگزین در دو مرحله ۶۵ هکتاری و ۷۵ هکتاری اجرا شده است اظهار کرد: در این باغ  ۱۲۶ هکتار  سطح زیر کشت درختان گردو، هشت هکتار هلو و درختان دیگری چون سیب، آلو و آلبالو  است.

امیرحسین ادریسیان با اشاره به اینکه سایز لوله‌های استفاده شده در آبیاری قطره‌ای این حدود ۲۷۵ میلیمتر بوده است افزود:  فاز اول اجرا در سال ۷۵ با اعتباری معادل ۲۹ میلیون تومان در سطح ۶۵ هکتار و فاز دوم اجرا در سال ۸۰ با اعتباری معادل ۶۵ میلیون تومان در سطح ۷۵ هکتار انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه منبع آب این مزرعه دو حلقه چاه با دبی ۵۰ و ۶۰ لیتر در ثانیه است تصریح کرد: در این آبیاری قطره چکان دکمه‌ای با دبی چهار لیتر در ثانیه استفاده  و بین چهار تا ۶ عدد قطره‌چکان با توجه به سن درخت تعبیه شده است.

کارشناس آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: در حال حاضر آبیاری قطره‌ای در هر هکتار  معادل ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه در بردارد.

وی با بیان اینکه استان همدان در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری که شامل آبیاری بارانی، آبیاری قطره‌ای و کم‌فشار که اخیرا باب شده در سطح کشور پیشرو بوده است خاطرنشان کرد: در کل استان مساحتی بالغ بر ۱۵۵ هزار و ۱۰۰ هکتار آبیاری سیستم‌های نوین تا پایان سال گذشته صورت گرفته است.

ادریسیان یادآور شد: به طور جزیی در استان ۱۳۳ هزار و ۸۰۰ هکتار آبیاری بارانی، ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار قطره‌ای  و ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار آبیاری کم فشار  انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان رزن نیز ۳۳ هزار و ۱۰۰ هکتار آبیاری سیستم‌های نوین اجرا شده و به عنوان شهرستان اول استان مطرح  است عنوان کرد: مساحت آبیاری بارانی  ۳۱ هزار و ۵۷۰ هکتار، قطره‌ای یک‌هزار و ۱۹۰ هکتار و آبیاری کم‌فشار ۴۰۰ هکتار صورت گرفته که معادل ۹۰ درصد اراضی مستعد شهرستان است.

هزینه گزاف اجرای سیستم‌های آبیاری نوین

کارشناس آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: در سال جاری یک‌هزار و ۵۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در سطح استان اجرا شده و ۲ هزار و ۵۶۰ هکتار در دست اجراست.

وی از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب آبیاری سیستم‌های نوین خبر داد و گفت: تا کنون ۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان واریز شده  و از طریق صندوق توسعه کشاورزی به کشاورزان تحویل داده می‌شود.

ادریسیان با تأکید بر اینکه از این میزان ۳۲ میلیارد تومان تکمیل پرونده و عقد قرارداد و ۲۵ میلیارد تومان پرداخت شده است افزود: در حال حاضر در سال جاری یک‌میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده و در صورت اتمام اعتبار سال گذشته طرح‌های آبیاری متوقف خواهد شد.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده در زمینه سیستم‌های آبیاری هزینه گزاف طرح است به طوری که ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل هزینه را یارانه در برمی‌گیرد از همین رو کشاورزان نیز نمی‌توانند آورده خود را تامین کنند.

کارشناس آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: با شرایط موجود و اتمام پروژه‌های در دست اجرا احتمال آغاز پروژه جدید سیستم های آبیاری نوین وجود نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه راندمان آبیاری قطره‌ای بیش از ۹۰ در صد است اظهار کرد: قسمت‌های مختلف سیستم آبیاری قطره‌ای شامل ایستگاه کنترل، خطوط اصلی، خطوط فرعی، خطوط لترال و قطره‌چکان‌هاست.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول