اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

برخی نقاط گرگان 7 ساعت آب ندارند/ تداوم طعم خشک زندگی در پاییز کرونایی

مردم برخی نقاط شهر گرگان در روزهای گرم و سرد کرونایی همچنان با قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کنند، این مشکل برای ساکنان مناطق بالاشهر غریبه است و مردم در نقاط پایین‌شهر گاهی 6 تا هفت ساعت از شبانه‌روز آب ندارند.

برخی نقاط گرگان 7 ساعت آب ندارند/ تداوم طعم خشک زندگی در پاییز کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قطعی آب در برخی نقاط گرگان از فصل تابستان به فصل پاییز رسید و مردم مناطق «ایرانمهر»، «محتشم»، «کوی عرفان»، «طهماسبی»، «شهرک شریعتی» با مشکل قطعی آب طی 6 یا هفت ساعت از شبانه‌روز مواجه هستند، سوالی که ذهن مردم را درگیر کرده؛ این است چرا کفه کمبودها همیشه برای بخشی از مردم در نقاط کمتر برخوردار سنگینی می‌کند و توجه مسوولان بیشتر به نقاط برخوردار شهر معطوف است.

تداوم طعم خشک زندگی در پاییز کرونایی نگران‌کننده است، در روزهایی که گفته می‌شود رعایت بهداشت باید بیش از همیشه مورد توجه باشد اما مردم برخی از نقاط شهر گرگان درگیر قطعی آب هستند و این وضعیت تنها گریبانگیر مناطق کمتر برخوردار شهر است.

* خانه‌های ویلایی درگیر قطعی آب هستند نه آپارتمانی

یکی از شهروندان گرگانی در منطقه ایرانمهر که قطعی آب خانواده‌اش را کلافه کرده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: هر روز از ساعت تقریبا ۲۱:۳۰ دقیقه، آب منزل ما قطع می‌شود و تا ساعت ۵:۳۰ دقیقه یعنی بعد از اذان صبح آب وصل می‌شود و در این مدت آب نداریم.

وی با اشاره به اینکه ظاهرا خانه‌های ویلایی درگیر قطعی آب هستند نه آپارتمانی می‌افزاید: معمولا خانه‌هایی که آپارتمانی هستند آب ذخیره شده دارند و با این مشکل مواجه نیستند، اما در شرایطی که ویروس کرونا دغدغه خانواده‌ها شده و مسوولان هم تاکیدات هشداردهنده برای رعایت بهداشت دارند، نمی‌دانیم چرا این بلای کمبود و قطعی آب بر سرمان فرود آمده است.

این شهروند گرگانی ادامه می‌دهد: تابستان هم این مشکل را داشتیم حالا قطعی آب در آن برهه زمانی، کمی قابل هضم بود، اما در فصل پاییز چرا همچنان این مشکل باید وجود داشته باشد.

وی می‌گوید: اگر مسوولان ما بالا شهرنشین نبودند بهتر حال مردم را می‌فهمیدند، چرا باید برخی نقاط شهر ۲۴ ساعته، آب فشار قوی داشته باشند و ما با این وضعیت اسفبار، سر کنیم، شب گذشته خانواده خواهرم مهمان خانه ما بودند، عجله پذیرایی شام داشتیم تا برای شستن ظرف‌ها آب قطع نشود و تلمبار ظروف را تا صبح نداشته باشیم، واقعا این که نشد زندگی، مسوولان باید فکری به حال مردم کنند و همه را با یک چشم ببینند، حداقل قطعی آب برای یک نقطه شهر نباشد.

* تداوم طعم خشک زندگی در پاییز کرونایی

شهروند دیگری از کوی «عرفان» می‌گوید: منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم از ساعت ۲۲ آب قطع می‌شود و ساعت پنج یا ۶ صبح آب وصل می‌شود، قطعی آب مربوط به این ایام نیست از تابستان به همین شکل قطعی آب داشتیم.

بادلی با ابراز گلایه از مسوولانی که کمتر به نقاط آسیب‌پذیر توجه می‌کنند، ادامه می‌دهد: خوب است مسوولان به این مناطق بیشتر توجه کنند، در خانه فرزند قد و نیم قد داریم، آنها دائما در حال بازیگوشی هستند و دست و لباس‌شان کثیف می‌شود و نیاز داریم تا آب باشد، اما ترس از اینکه آب قطع می‌شود و مشکلات فراوانی پیش‌روی ما است واقعا فکرمان را مشغول می‌کند.

* مسولان مشکل کمبود آب گرگان را برای همه مردم حل کنند

خانواده دیگری از منطقه طهماسبی گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون قطعی آب گفت: خدا را شکر یک هفته است که مشکل قطعی آب در محله‌ای که زندگی می‌کنیم برطرف شده است، از تابستان تا پاییز همیشه مشکل قطعی آب داریم.

محمدی می‌افزاید: چندی از دوستان ما در کوی «ویلا» و «صیاد شیرازی» زندگی می‌کنند آنها اصلا چیزی به نام قطعی آب ندارند، انگار بیشتر مشکلات برای این مناطق است، بالاخره اگر کمبود آب در گرگان وجود دارد باید حل شود، نه اینکه فقط عده‌ای از مردم با این مشکل دست و پنجه نرم کنند، در تلویزیون گاهی می‌شنویم که برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی می‌شود مگر مسوولان توانایی برخورد با خاطیان را ندارند، دود خطاکاران چرا باید به چشم ما برود.

وی با بیان اینکه مسولان مشکل کمبود آب گرگان را برای همه مردم حل کنند، می‌گوید: متاسفانه از حرف تا عمل فاصله زیادی است، مسوولان می‌گویند گرگان با کمبود آب مواجه است اما در برخی نقاط شهر می‌بینیم که آب به دلیل ترکیدگی لوله به راحتی هدر می‌رود و کک کسی هم نمی‌گزد، تا وقتی کارشناس و متخصص فنی برای رفع مشکل بیایند چندین و چند لیتر آب بعد از گذشت ساعت‌ها وجود مشکل، هدر می‌رود.

* جلسه با وزیر نیرو برای اجرای پروژه سد شصت‌کلاته

فرماندار گرگان با اشاره به مشکلات کمبود آب و دغدغه مردم شهرستان گفت: چالش‌های فراوانی برای تامین آب شرب وجود دارد که باید از همه ظرفیت‌ها در حل این مشکل استفاده شود.

محمد حمیدی بهره‌برداری سد شصت‌کلاته را یکی از اولویت‌های شهرستان گرگان برشمرد و تصریح کرد: از طریق مجمع نمایندگان استان گلستان جلسه‌ای با وزیر نیرو برای اجرای پروژه سد شصت‌کلاته خواهیم داشت، البته همه مسوولان مرتبط باید در زمینه تامین آب شرب اهتمام داشته باشند.

وی از ۴۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب شرب در گرگان خبر داد و گفت: نیاز آبی شهرستان گرگان یک‌هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است و ما توانایی یک‌هزار و ۳۵۰ لیتر بر ثانیه را داریم.

چندی پیش مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان پیرامون کمبود آب گفت: نیاز آبی شهر گرگان در پیک مصرف سال جاری، یک‌هزار و ۷۳۷ لیتر در ثانیه بوده است، در حال حاضر تنها یک‌هزار و ۲۷۶ لیتر در ثانیه امکان تولید در استان گلستان داریم و با ۴۶۱ لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه هستیم.

هرمزی؛ هدر رفت ظاهری را شامل مصارف، انشعابات و برداشت‌های غیرمجاز که با وجود استفاده توسط مشترکان به دلایل مختلف امکان اخذ هزینه آن وجود ندارد دانست و گفت: مقدار این هدر رفت در شهر گرگان ۱۶ درصد است که از مشترکان عزیز درخواست همکاری لازم و بیشتر را برای جلوگیری از این هدر رفت داریم.

* وجود 35 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در گلستان

وی از وجود ۳۵ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در گلستان خبر داد و افزود: از این میان فقط ۶۰۰ حلقه چاه متعلق به تامین آب شرب کل استان گلستان بوده که ۸۰ حلقه چاه سهم شهر گرگان است که در برابر ۳۵ هزار حلقه چاه اصلا قابل مقایسه نیست.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان پیرامون آخرین وضعیت پروژه مجتمع آبرسانی شصت‌کلاته بیان کرد: در حال حاضر خط انتقال آب را تا روستای «زنگیان» رسانده‌ایم اما متاسفانه اعتبارات این پروژه به صورت قطره‌چکانی آمده و این کندی ورود اعتبارات باعث شده همان بخش‌هایی نیز که از سال ۱۳۷۷ تا به امروز احداث شده نیازمند به تعمیرات داشته باشد.

هرمزی با تاکید بر اینکه سد شصت‌کلاته نهایتا حدود ۱۹۰ لیتر بر ثانیه به تامین آب شرب گرگان کمک می‌کند، ادامه داد: این نشان می‌دهد که سد شصت‌‌کلاته نیز نمی‌تواند درمان قطعی درد کم آبی شهر گرگان باشد و ضروری‌است به گزینه‌های دیگری شامل، «سد محمدآباد» و استفاده از آب‌های غیرمتعارف و شیرین‌سازی آن نیز توجه شود.

* با 10 درصد صرفه جویی در کشاورزی کم‌آبی گرگان رفع می‌شود

هرمزی با اشاره به موضوع کشاورزی و استفاده از آب‌های زیرزمینی یکی از موضوعاتی است که یک بار برای همیشه باید در استان ما تعیین تکلیف شود، اظهار داشت: با سیاست‌های حمایتی از کشاورزان نسبت به اصلاح الگوی کشت محصولات کم آب‌بر تا حدودی می‌توان موضوع کم‌آبی را نیز در استان رفع کرد اما با صرفه جویی ۱۰ درصدی تا ۱۵ درصدی در این حوزه می‌توان کمک بزرگی به بخش تامین و رفع مشکل کمبود آب شرب کرد.

وی بر لزوم یک عزم جدی پیرامون موضوع مقابله با چاه‌های غیرمجاز تاکید کرد و گفت: خود مردم باید به عنوان یک بازوی توانمند در کنار دولت در این حوزه ورود کرده و در بخش صرفه‌جویی و همچنین برخورد با برداشت غیرمجاز آب به ما و دستگاه‌های مسوول کمک کنند.

* مطالبات 26 میلیاردی آبفا از مردم و ادارات

مدیر کل آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به برداشت‌های انجام شده در تیر ماه سال جاری برابر آمار اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای، گفت: سطح سفره‌های آب زیرزمینی کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته که این مساله خود باعث کاهش دبی چاه‌های استان خصوصا در حوزه آب شرب شده است.

هرمزی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان مطالبات معوق شرکت آب و فاضلاب از مشترکان خانگی و غیرخانگی حدود ۲۶ میلیارد تومان است، بیان داشت: سهم بخش خانگی از این میزان حدود ۱۲ میلیارد تومان است که متاسفانه با عدم پرداخت این مطالبات روبرو هستیم که بهتر است همه این مسائل در کنار هم دیده شود تا گمان نکنیم ما با انبوهی از اعتبارات در برابر اولویت‌ها دست روی دست گذاشته‌ایم.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول