اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

صلح حدیبیه و مذاکرات امروز

شقاقی در خصوص طرفداران مذاکره می گوید: این افراد با موضع گیری های خود که با سطحی نگری و یا با سوء قصد ارائه می شود؛ در پی آن هستند ثابت کنند طرفداران مذاکرات سازش دوراندیش و با رویکرد واقع گرایانه با مسائل سیاسی برخورد می کنند.

صلح حدیبیه و مذاکرات امروز

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزار فارس، ادامه پرونده حمزه فلسطین :فتحی شقاقی در یادداشتی با عنوان"صلح حدیبیه و مذاکرات امروز" به مواضع برخی اندیشمندان و کارشناسان سیاسی طرفدار مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. شهید شقاقی می گوید، برخی کارشناسان سیاسی و همچنین  برخی اندیشمندان با استناد به صلح حدیبیه تلاش می کنند مذاکرات با رژیم صهیونیستی مشروع جلوه دهند.

شقاقی تاکید می کند: این افراد با موضع گیری های خود که با سطحی نگری و یا با سوء قصد ارائه می شود؛ در پی آن هستند ثابت کنند طرفداران مذاکرات سازش دوراندیش و با رویکرد واقع گرایانه با مسائل سیاسی برخورد می کنند و در نهایت آنها درک عمیقی از دگرگونی های بین المللی دارند! شقاقی توضیح می دهد که این افراد با دیدی بسته و با خوانشی یک جانبه با مسائل برخورد می کنند.

شقاقی سپس به تفاوت صلح حدیبیه با مذاکرات سازش می پردازد و می نویسد: «تفاوت زیادی میان مذاکرات حدیبیه و توافقنامه های ناشی از آن، با مذاکرات امروز میان عرب ها و رژیم صهیونیستی، وجود دارد. مذاکرات حدیبیه در واقع مذاکرات میان پیامبر(ص) وخاندان و قبیله خود بود و این مذاکرات به منظور دوری از هرگونه جنگ احتمالی با قبیله خود انجام شد. نکته دیگر این است که پیامبر با حالت ضعف و شکست خورده وارد مذاکرات نشد(از موضوع قدرت وارد مذاکره شد) و اینگونه نبود که گزینه ای جز مذاکرات نداشته باشد. نکته سوم نیز این است که قریش (پس از اینکه پیامبر همراه عده‌ای از پیروانش برای به‌جا گزاردن عمره راهی مکه شد) مجبور شد فورا هیات های ارسال کند تا پیامبر را به امضای معاهده دوجانبه قانع کنند. قریش که پیش از این مسلمانان را به رسمیت نمی شناخت، هیات خود را برای امضای توافقنامه ای که به صلح حدیبیه مشهور شد، ارسال کرد. قبول این واقعت (به رسمیت شناختن پیامبر و مسلمانان) از سوی قریش، دیگر قبایل  را به سمت به رسمیت شناختن پیامبر سوق داد؛ قبایلی که پیش از معاهده از بیم قریش از ائتلاف با مسلمانان خودداری می کردند. بنابراین، این معاهده یک فتح(پیروزی) برای مسلمانان به شمار می رود و متن قرآن کریم این واقعیت را تایید می کند.»

شقاقی در پایان تاکید می کند: «مذاکرات فعلی در واقع مذاکراتی است که یکی از اطراف آن همچنان به جنگ و یاپمال کردن حقوق ادامه می دهد(رژیم صهیونیستی)؛ این طرف توانسته طرف فلسطینی یا عربی را بر اساس شروطی که خود تعیین کرده، بر سر میز مذاکرات بنشاند. اکنون سؤال این جاست: آیا مذاکره کنندگان امروز گزینه ای دیگری جز نشستن بر سر میز مذاکرات در اختیار دارند؟ آیا اینها قدرت عقب نشینی از مذاکره در واکنش به قتل، کوچاندن و به اسارت گرفتن هزاران انسان را به عقب نشینی از مذاکره یا تهدید به انتقام  را دارا هستند؟ آیا قدرت تهدید یا انتقام از طرف مقابل را دارند؟ آیا مذاکره کننده ها  تصمیم به حرکت به سوی مسجد الاقصی گرفته بودند و اسرائیل با حالت خواهش و تمنا از آنها درخواست کرد که سفر خود به مسجد الاقصی را به تعویق بندازند؟ (اشاره به تلاش قریش برای قانع کردن پیامبر برای به تعویق انداختن حج آن‌گاه که به همراه عده‌ای از پیروانش برای به‌جا گزاردن عمره راهی مکه شد).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول