اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

خسارت ۵۰۵ میلیارد تومانی پدیده گرد و غبار به خراسان‌جنوبی

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: طبق اولین برآورد ملی زیان‌های اقتصادی ریزگردها، سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان به خراسان‌جنوبی خسارت می‌زند.

خسارت ۵۰۵ میلیارد تومانی پدیده گرد و غبار به خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند و به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان، حسن اکبری با بیان اینکه اولین برآورد ملی زیان‌های اقتصادی ریزگردهای استان انجام شد، اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور، میزان خسارت سالانه گرد و غبار بر منابع زیستی و اقتصادی پنج استان خراسان‌جنوبی، خوزستان، کرمانشاه، هرمزگان و ایلام را برآورد کرده است.

وی افزود: بر مبنای این مطالعه می‌توان آمار مستدل و متقنی از خسارت‌های ناشی از پدیده گرد و غبار به منابع زیستی و اقتصادی و همچنین بهداشت و سلامت این استان‌ها برآورد کند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده در ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، میزان خسارت سالانه گرد و غبار وارده به استان خراسان‌جنوبی مبلغ 505 میلیارد تومان برآورد شده است.

اکبری با بیان اینکه میزان برآوردها براساس قیمت‌های سال ۱۳۹۷، معادل ۰۲/۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی «GDP» در این استان‌ها است، گفت: همچنین مهاجرت، کاهش میزان سرمایه‌گذاری، مشکلات جسمی افزایش میزان مصرف آب، کاهش عمل فتوسنتز در گیاهان و کاهش محصولات زراعی و باغی، خسارت مالی به دامداران، کشاورزان و زنان خانه‌دار، لغو شدن پروازها و بسته‌شدن مسیرها و خسارت به شبکه حمل ونقل صنعت برق و تأسیسات نیروگاهی پدیده گردوغبار در آن دخیل بوده است.

وی با اشاره به اینکه رقم میزان خسارت در صورت کاهش و مهار پدیده گرد و غبار در این مناطق حاصل می‌شود، تبیین کرد: در این شرایط، سرمایه‌گذاری در طرح‌های مقابله با پدیده گرد و غبار ضروری است.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه در صورتی که هیچ اقدامی برای مهار یا کاهش گرد و غبار صورت نگیرد، انتظار می‌رود هر ساله اقتصاد استان حداقل به اندازه مقادیر برآورد شده، متحمل خسارت شود، عنوان کرد: اجتناب از خسارت‌ها به‌عنوان منافع اقدامات مقابله‌ای برای کاهش فراوانی و شدت وقوع گرد و غبار تلقی شود.

اکبری ادامه داد: همچنین منافع واقعی این اقدامات، تنها محدود به یک سال نخواهد بود بلکه اجتناب از جریان بلندمدتی از خسارت‌های سالانه خواهد بود که در آینده و در صورت عدم اقدام برای کاهش خسارت‌ها بر اقتصاد این استان‌ها تحمیل خواهد شد.

وی در پایان با بیان این مطلب که چنانچه با انجام اقدامات مؤثر بتوان گرد و غبار را به‌طور کامل مهار یا تا سطح قابل توجهی کاهش داد، رفاه اقتصادی جامعه این استان بهبود می‌یابد، گفت:  امیدواریم که نتایج این بررسی‌ها زمینه ایجاد انگیزه مثبت در مسئولان و کارشناسان مرتبط با موضوع به‌منظور مدیریت و سازگاری با پدیده گرد و غبار در کشور و استان را فراهم کند.

انتهای پیام/3403/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول