اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  جنگ اقتصادی

پس از تحریم های جدید، بازگشت آمریکا به برجام اثری روی اقتصاد ایران ندارد

کارشناس تحریم با تاکید بر اینکه مشخص نیست آیا بازگشت بایدن به برجام به معنای لغو تمامی اقدامات تحریمی ترامپ بعد از خروج از برجام است یا نه، گفت: اگر این موضوعات توسط بایدن تعیین تکلیف نشود مسأله بازگشت آمریکا به برجام یک مسأله صرفا کاغذی و روانی است و اثر عملی چندانی ندارد.

پس از تحریم های جدید، بازگشت آمریکا به برجام اثری روی اقتصاد ایران ندارد

مسعود براتی کارشناس تحریم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: در موضوع بازگشت احتمالی آمریکا که توسط جریان دموکرات که حامی بایدن هستند، مطرح می‌شود، باید به این نکته توجه داشت که این موضوع نیازمند یک سری لوازمی است که تاکنون دیده نشده است که جریان دموکرات درباره این لوازم صحبت کند و در نتیجه، ابهامات زیادی درباره این موضوع وجود دارد و ضرورت دارد درباره آن صحبت شود.

براتی افزود: اگر فرض کنیم بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود، برای بازگشت به برجام به معنای بازگشت به شرایطی که آمریکا در اردیبهشت 97 از برجام خارج شد، حداقل با یک چالش بسیار مهمی مواجه است و آن چالش، بحث اقدامات دولت ترامپ در افزایش و گسترده کردن تحریم ها علیه ایران بوده که بعد از خروج آمریکا از برجام انجام داده است.

*تقویت تحریم ها در دولت ترامپ با اجرای راهبرد تحکیم دیوار تحریم

این کارشناس تحریم با تاکید بر اینکه اندیشکده های آمریکایی از این اقدامات به عنوان راهبرد تحکیم دیوار تحریم (FSW) یاد می کنند، اظهار داشت: این راهبرد بدین معناست که تحریم‌هایی که در فضای واقعی وجود دارد، با دلایل و بهانه های مختلف تحکیم شود. مثلا اگر بانک مرکزی ایران تحریم بوده است، به بهانه حمایت از تروریسم هم مجددا تحریم شود تا بدین صورت دیوار مستحکمی از تحریم ها شکل بگیرد. در این صورت، مثلا صرف برداشتن تحریم بانک مرکزی در قانون دفاع ملی که ذیل برجام برداشته شده است، شرایط را برای تعامل بانک مرکزی فراهم نکند و شرایط همانطور سخت باقی بماند، زیرا بانک مرکزی ایران ذیل دستور اجرایی 13224 به صورت مجدد تحریم شده است.

وی با تاکید بر این موضوع که این ابهام و چالش خیلی مهمی است که آیا بازگشت بایدن به برجام بدین معناست که قرار است تمامی اقدامات تحریمی ترامپ را بعد از خروج از برجام ملغی کند یا نه، اضافه کرد: بررسی ها نشان میدهد که دولت ترامپ بعد از خروج از برجام، 60 اقدام تحریمی انجام داده است که برخی از آنها، دستورات اجرایی هستند مثلا دستور اجرایی 13902 که کلیت اقتصاد ایران را تحریم کرده است. از این نوع دستورها، حداقل 5 مورد وجود دارد. همچنین 55 مورد هم شناسایی های جدیدی که انجام شده و افراد و نهادهای جدیدی به لیست تحریم های آمریکا اضافه شده اند.

* ایران با بازگشت آمریکا به برجام حتی نفت هم نمی‌تواند بفروشد

وی اظهار داشت: تنها بخش نفت از راهبرد تحکیم دیوار تحریم یا SFW دور مانده بود که این بخش هم شب گذشته مجددا تحریم شد. یعنی تمام تحریم‌‌هایی که در برجام اجرای آنها موقتا تعلیق شده بود، با عنوانی دیگر مجدد تحریم شده‌اند و بازگشت بایدن به برجام نمی‌تواند اثری بر اقتصاد ایران داشته باشد، چنانکه ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام حتی نفت هم نمی‌توان بفروشد.

براتی در پایان تاکید کرد: اگر این موضوعات توسط بایدن تعیین تکلیف نشود مسئله بازگشت آمریکا به برجام یک مسئله صرفا کاغذی و روانی است و اثر عملی چندانی ندارد. به همین دلیل، لازم است این موضوع حتما برای جامعه ایران شفاف سازی شود تا دوباره در یک دوره انتظاری بیهوده و متوهمانه قرار نگیریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول