به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مدرسه تربیتی- تشکیلاتی شهید بهشتی استان اصفهان نامهای خطاب به محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، پیرامون خطر فراموشی امر پرورش در فرآیند آموزش مجازی دانشآموزان ارسال کرد.
در ابتدای این نامه آمده است: همانگونه که هویدا است، تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر نظام تعلیم و تربیت کشور، هر روز ابعاد تازهتری به خود میگیرد؛ مجازی شدن آموزشهای مدارس در پایههای مختلف تحصیلی و فراموشی کار تربیتی و پرورشی در این فرآیند در کنار خطرات اجرای آگاهانه یا غافلانه سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس، فقدان برنامه مدون و مشخص برای آموزش کار تشکیلاتی و مهارتی به دانشآموزان، سبب بروز چالشهای جدی و گاهاً جبرانناپذیر، در آینده خواهد شد.
در ادامه نامه آوردهاند: مدارس فعال در فضای انقلاب اسلامی باید به سمت اسلامی شدن و تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی حرکت نمایند، نه اینکه همچون مدل های غربی و لیبرال، «علم را برای علم» طلب نمایند.
در این نامه خطاب به وزیر آموزش و پرورش تأکید شده است: تربیت پیش از تعلیم، انسان را به حرکت در میآورد و اگر تربیت نباشد، دانشها و مهارتهای دانشآموزان به کمک او نمیآید.
مدرسه تربیتی- تشکیلاتی شهید بهشتی استان اصفهان تصریح کرده است: اصول اسلامی باید به گونهای تبیین گردد و تربیت باید به صورتی شایسته انجام پذیرد تا تفکر اسلامی در مدارس کشور اعم از دولتی و غیردولتی، عمق یابد و اصول بالنده، والا و انسان ساز انقلاب اسلامی در میان دانشآموزان با ابزارهای تربیتی به فرهنگ رایج، تبدیل شود از جمله این اصول، عبارتند از: اصل نه شرقی نه غربی، اصل حکومت دینی و نظام ولایی، اصل وحدت عمومی با محوریت ولایت فقیه و خط امام(ره)، اصل ضرورت حفظ استقلال، اصل استکبارستیزی، اصول اخلاقی.
در این نامه بیان شده است: وزارت آموزش و پرورش میبایست برای نهادینهسازی این اصول در لایههای باور و اندیشه دانشآموزان، با شتاب بالا به سمت اجرای سند تحول بنیادین، حرکت نماید.
آنها با رئیس دستگاه متولی تربیت آیندهسازان ایران اسلامی خواندن وزیر آموزش و پرورش تأکید کردهاند: باید به صورت دقیق و حساب شده با همفکری با دانشگاهیان و حوزویان وفادار به انقلاب اسلامی، برای تعلیم و تربیت مدارس متناسب با شرایط جدید ناشی از کرونا، برنامهریزی تربیتی دقیقی صورت پذیرد به گونهای که تقدم جنبه تزکیه و تربیت بر تعلیم، لحاظ گردد و همه استعدادهای جسمی، روحی، عاطفی و عقلی دانشآموزان، به صورت همسان و مناسب، پرورش داده شود نه اینکه شاهد تربیت انسانهایی تک بعدی باشیم که نه تنها مهارت و توانی برای نقشآفرینی در تشکیل تمدن نوین اسلامی ندارند بلکه در سطوحی بسیار پایینتر، آموزش لازم برای چرخاندن زندگی فردی، خانوادگی و تشکیلاتی و سازمانی خود را نیز در آینده نخواهند داشت.
در این نامه تصریح شده است: بهترین شکل کار این است که معلم مدرسه، مربی نیز باشد اما اکنون از معلمان و فرهنگیان عزیز ما صرفاً انتقال مطالب درسی خواسته میشود؛ از سوی دیگر بیعدالتی آموزشی و عدم توازن در امکانات مدارس، بیداد میکند، نتایج کنکور امسال و رتبههای برتری که از میان مدارس سمپاد و نمونه دولتی و غیردولتیها بود، مؤید این مطلب است که باید برای تقویت مدارس دولتی، فکری اساسی شود.
آنها عنوان کردهاند: برای اثرگذاری صحیح و حداکثری نیز باید قطعات مختلفی کنار هم قرار بگیرند از جمله خانواده، آموزش و پرورش، حوزه علمیه و طلاب انقلابی، بسیج دانشجویی و رسانه ملی اما معالأسف چنین جبههای شکل نگرفته است که می طلبد در اولویتهای کاری شما قرار گیرد.
در این نامه آمده است: اکنون که بستر اصلی تعلیم و تربیت دانشآموزان در فضای برنامه شاد، قرار گرفته است، لزوم تدوین آییننامه اخلاقی و انضباطی برای ممانعت از انتشار صوت و یا تصویر اشتباهات کلامی دانشآموزان و معلمان توسط خاطیان، به ضرورت احساس میشود.
در ادامه نامه افزودهاند: این امر ضدارزش، در وهله اول سبب خدشه به جایگاه والای معلمی و از دیگر سو باعث بروز مشکلات و اختلالات روانی برای دانشآموزان (سرخوردگی، سلب اعتماد به نفس، ترک تحصیل و...) و در بلند مدت نیز احتمال وقوع جرایم را بالا میبرد.
انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ر/