اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

احیای اکوسیستم تالاب نیلوفران آبی بابل/ هشدار به متخلفان زیست محیطی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل با بیان اینکه اقدامات غیراصولی سبب تخریب تالاب نیلوفران آبی بابل شده است، گفت: در حال حاضر تنها اقدامی که برای این آببندان می‌شود انجام داد احیا اکوسیستم با ایجاد جزیره است که در حال حاضر متولیان امر متعهد به انجام آن شدند.

احیای اکوسیستم تالاب نیلوفران آبی بابل/ هشدار به متخلفان زیست محیطی

به گزارش خبرگزاری فارس در شهرستان بابل،حسین حیدرپور امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه، پروسه زمانی برای لایروبی آببندان فاطمه بابل را ۶ ماهه عنوان و اظهار کرد: این پروژه به علت بعضی مسائل غیراصولی و اقداماتی که نباید در این حوزه انجام می‌شد ۲.۵ سال به طول انجامید که در تیرماه به علت عمل نکردن پیمانکار به شیوه‌نامه لایروبی آببندان و تالاب‌ها با دستور دادگستری بخش گتاب از ادامه کار آنها جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه لایروبی آببندان به مساحت ۲۲ هکتار با مجوز اداره کل جهاد کشاورزی استان در دستور کار قرار گرفت، افزود: این اقدام غیراصولی سبب تخریب گونه‌های گیاهی از جمله لاله آبی و نیلوفرآبی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل تصریح کرد: در حال حاضر تنها اقدامی که برای این آببندان می‌شود انجام داد احیا اکوسیستم با ایجاد جزیره است که در حال حاضر متولیان امر متعهد به انجام آن شدند.

حیدرپور با اعلام اینکه تنها تا تاریخ اول آذرماه فرصت دارند تا آبگیری فاطمه آببندان را انجام دهند در غیر این‌صورت با آنها برخورد قانونی می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه مهم مردم منطقه خروج و فروش خاک آببندان است که باید اعلام کنم محیط زیست حق دادن مجوز خروج و فروش خاک را ندارد و یک دستگاه ناظر است و متولی این اقدام اداره جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و سازمان صمت است.

رئیس داره حفاظت محیط زیست بابل با بیان اینکه شهرستان بابل با وسعت زیاد تنها با ۱۲ محیط‌بان اداره می‌شود، یادآور شد: تنها یک پاسگاه در بندپی شرق فعال بود که با پیگیری انجام شده دو پاسگاه در بابلکنار و بندپی غربی راه‌اندازی کردم تا نظارت و کنترل بیشتری داشته باشیم.

وی از کشف و ضبط ۲۰ قبضه سلاح غیرمجاز (قاچاق) و ۸۵ قبضه سلاح مجاز از شکارچیان منطقه خبر داد و افزود: دو همکار محیط بان ما ۶۰ تا ۷۰ ساچمه در بدن دارند و با همین کمبود نیرو بیشترین خدمات ارائه می‌شود.

رئیس محیط زیست بابل با اشاره به اینکه تنها ۳۰ درصد از شهر بابل به فاضلاب شهری متصل است،ادامه داد: یکی از مشکلات شهرستان بابل رهاسازی فاضلاب انسانی است.

وی از اجرا نخستین تصفیه‌خانه فاضلاب خانگی سپتاژ در مقریکلا بابل به وسعت هزار و ۵۰۰ متر مربع خبر داد و تصریح کرد: با پیگیری انجام شده مقرر شد روزانه ۱۰۰ مترمکعب فاضلاب انسانی مطابق استاندارد تصفیه شده و به شکل آب غیر شرب تحویل دهند و تفاله آن به‌عنوان کود گلخانه بعد از بی‌خطر سازی بسته‌بندی و تحویل گلخانه‌ها شود.

حیدرپور از نظارت شدید بر پسماند عفونی بیمارستان‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: ماهانه هزار کیلو گرم پسماند بیماران کرونایی بعد از بی‌خطر سازی دفن می‌شود.

وی از پیشنهاد نصب دستگاه کمپوست ساز خانگی در مجتمع‌های بزرگ برای حل مشکل زباله تر خانگی خبر داد و گفت: این طرح آماده و منتظر اجرایی شدن است که امیدواریم شهرداری در پایان کار هر واحدساختمانی این طرح را در اولویت قرار دهد.

رئیس اداره محیط زیست بابل با اشاره به عملکرد چهارماه محیط زیست بابل گفت: ۲۹ مورد اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای صنفی صادر و پرونده رسیدگی و جریمه شدند، معرفی ۶۰ متخلف آتش زدن گاه و کلش زمین کشاورزی به دادگاه و همچنین ۱۱ مورد محکومیت داشتیم.

حیدرپور با اشاره به اینکه امسال هیچ صدور پروانه نداریم، گفت: شهرستان بابل ۱۹۰ آببندان دارد، آببندان حیدرکلا بزرگترین تالاب درون شهری کشور است لذا در حال رایزنی هستیم که شهربابل به شهر تالابی کشور معرفی شود.

انتهای پیام/۸۶۰۴۰/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول