اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

«بام خاطره‌ها» به رویاها پیوست!

حدود ۵ سال پیش بود که انتشار خبری مبنی بر احداث بام دوم شهر یا همان بام خاطره‌ها سبب خوشحالی مردم منطقه قدیمی پشت بازار شد، اما با گذشت سال‌ها اقدام قابل توجهی انجام نشده و سرنوشت بام خاطره‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با وجود وعده مسوولان مبنی بر احداث بام در کمتر از یک‌سال اما حال با گذشت ۵ سال احداث بام خاطره‌ها به حال خود رها شده و گویا این طرح نیز همانند بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های دیگر خرم‌آباد قرار نیست سرانجامی داشته باشد.

«بام خاطره‌ها» به رویاها پیوست!

خبرگزاری فارس لرستان – نسرین صفربیرانوند، به نظر می‌رسد بام خاطره‌ها طرحی که به گفته کارشناسان و مسوولان می‌توانست موجب رونق اقتصادی منطقه قدیمی و البته کمتر توسعه یافته پشت بازارشود می‌رود که به رویا تبدیل شود.

سال ۹۵ بود که شهردار وقت خرم‌آباد در دیدار با اهالی محله پشت بازار از احداث بام دوم شهر یا همان بام خاطره‌ها خبر داد و پس از آن استاندار وقت نیز طی بازدیدی از این طرح استقبال کرد و قرارشد همان سال طرح اجرایی شود وعده‌ی که تاکنون محقق نشده است و گویا تنها در همان خبرها متوقف شد.

ارتفاع مناسب، واقع شدن این منطقه در نواحی مرکزی شهر، میزان خاک مناسب به منظور کشت درختان گوناگون، نزدیکی به مناطق مسکونی از جمله مواردی است که شرایط را برای احداث بام مهیا کرده است.

 این منطقه  از چشم انداز مطلوب و زیبایی برخوردار است و در صورت اجرایی شدن بام خاطره‌ها علاوه بر استفاده اهالی این منطقه بدون شک شاهد ورود گردشگران داخلی و خارجی و به تبع رونق اقتصادی محله خواهیم بود.

کاشت درخت، احداث رستوران، کافی شاپ ، تبدیل پارک چنگلی به پارک شهری، ایجاد سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ، نصب آلاچیق، نورپردازی مناسب، آسفالت معابر و احداث پیست دوچرخه سواری از جمله طرح‌هایی است که در مطالعات و طرح اولیه بام خاطره‌ها تعریف شده است.

 

نکته‌ی قابل تامل در بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های استان که فرجام خوبی در انتظار آنها نیست این است که تنها در حد شعار مطرح شده و بعد از آن بلا تکلیف به حال خود رها می‌شوند و این موضوع در نهایت ناامیدی مردمی را به دنبال دارد که به این وعده‌ها دل خوش کرده بودند.

باز هم ماجرای ناتوانی مالی شهرداری 

شهردار خرم‌آباد با اشاره به اینکه زمین بام خاطره‌ها تقریبا ۹۷ هکتار است که طراحی و فازبندی‌های اولیه آن انجام شده است، می‌گوید: برای اجرای طرح از میرملاس تا کمربندی برای تملک  تعدادی املاک حدود ۵۰ میلیارد تومان نیاز است که به دلیل عدم توان مالی شهرداری تاکنون محقق نشده است.

محمدرضا شریفی مقدم می‌افزاید: اما تا پایان سال جاری انتهای بام خاطره‌ها بخشی از درخت‌کاری و جنگل‌کاری همچنین پیست دوچرخه سواری انجام می‌شود اما اجرای مابقی پروژه‌ها از جمله کافی شاپ، رستوران، هتل، اقامت‌گاه گردشگری و دیگر موارد به مبالغ هنگفتی نیاز دارد.

وی تاکید می‌کند: واقعیت این است که شهرداری در حال حاضر با توجه به وضعیت مالی و درآمدی اجرای چنین طرح‌هایی را ندارد.

پیشنهاد ورود استانداری برای تامین اعتبار

شهردار خرم‌آباد می‌گوید: برای اجرای چنین طرحی یا باید سرمایه‌گذار ورود کند یا اینکه استانداری اعتباری را برای اجرای آن تعیین کند.

شریفی مقدم عنوان می‌کند: متاسفانه در گذشته طرحی را ارائه کرده‌اند بدون اینکه منابع مالی آن مشخص باشد، این درحالی است که ابتدا باید منابع مالی در نظر گرفته شود سپس طرح  را به مشاور داد.

وی با بیان اینکه بام خاطره‌ها طرح خوب و ارزشمندی است، می‌افزاید: اما اینکه پس از سال‌ها بلا تکلیف به حال خود رها شده احیا کردن آن کار دشواری است، در حال حاضر هم که وضع اعتبارات دولتی و جاری شهرداری‌ها مطلوب نیست و کار کردن برای این پروژه‌ها سخت است.

چشم انداز مطلوب بام خاطره‌ها

شهردار خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مزایای طرح اشاره و می‌گوید: بام خاطره‌ها  با بام لرستان قابل مقایسه نیست، زیرا بام خاطره‌ها در هسته مرکزی و بافت قدیمی شهر قرار داشته و از چشم انداز مطلوبی برخوردار است بنابراین در صورت اجرا می‌تواند محلی برای ورود گردشگران باشد.

شریفی مقدم ادامه می دهد: مزیت دیگر بام خاطره‌ها این است که با اجرای طرح منطقه قدیمی و محروم پشت بازار از محرومیت خارج می‌شود.

شهرداری توان تملک ندارد

رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز با بیان اینکه بام خاطره‌ها یکی از طرح‌های خوبی بود که می‌توانست بر توسعه منطقه محروم پشت بازار اثر مطلوبی داشته باشد، عنوان می‌کند: مطالعات طرح توسط  شهرداری انجام شده اما برای تکمیل طرح باید مقداری تملک صورت بگیرد اما شهرداری با توجه به وضعیت مالی توان خرید ندارد.

رستم کوشکی می‌افزاید: البته مسیر دوچرخه‌سواری و جنگل کاری آن در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم عملیاتی شود.

وی در مورد علل عدم اجرای طرح بام خاطره‌ها می‌گوید: متاسفانه شهرداری درگیر مسائل و مشکلات پیش پا افتاده مانند پرداخت حقوق کارکنان، فضای سبز و تنظیف شهر است و همین سبب شده  موضوعات و طرح‌های مهمی مانند بام خاطره‌ها در حاشیه قرار بگیرد.

 

دشواری جذب سرمایه‌گذار در شرایط فعلی

کوشکی بیان می‌کند: متاسفانه با شرایط فعلی جذب سرمایه‌گذار هم دشوار است اما به هر حال باید برای تحقق و اجرای طرح‌ها حداقل کارهای مقدماتی مانند درختکاری انجام شود.

وی معتقد است: با اجرای بام خاطره‌ها به دلیل ورود گردشگران داخلی و خارجی نه تنها شاهد توسعه اقتصادی محله قدیمی و ارزشمند پشت بازار خواهیم بود بلکه کل شهر نیز از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد.

رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در آینده نزیک جذب سرمایه گذار در راستای استفاده از ظرفیت‌های شهر از جمله بام خاطره‌ها را در دستور کار قرار داریم زیرا فرصت بسیار خوبی برای شهر است.

بی توجهی مسوولان؛ علت اجرا نشدن طرح

 دیگر عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز بیان می‌کند: احداث بام خاطره‌ها در منطقه قدیمی و کهن شهر با توجه به محرمیت بالای آن یک فرصت برای رونق اقتصادی و توسعه فرهنگی است بنابراین باید از همه توان خود برای تکمیل آن استفاده کرد.

علی محمد صالحی نسب اما در مورد علل اجرایی نشدن بام خاطره‌ها می‌گوید: اینکه نبود اعتبارات از دلایل اجرا نشدن طرح است را رد نمی‌کنم بدون شک بخشی از مشکل به این موضوع مرتبط است اما علت دیگر ناشی از بی توجهی مسوولان است.

وی با اشاره به اینکه بام خاطره‌ها چشم انداز خیلی خوبی دارد، عنوان می‌کند: کار کار خوبی است البته اگر تکمیل شود، زیرا  ورود گردشگر همواره توسعه و رونق منطقه را به دنبال  دارد موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد.

آنچه نمایان است این بوده که متاسفانه در اجرای پروژه‌ها برنامه ریزی مناسب صورت نمی گیرد و مسوولان صرفا پس از کلنگ زنی پروژه را به حال خود رها می‌کنند. موضوعی که نارضایتی مردم از مسوولان را به همراه دارد و بهتر آن است که برای اجرا و تکمیل یک پروژه برنامه ریزی دقیق و منسجم صورت گیرد تا تکمیل پروژه‌هایی مانند بام خاطره‌ها به رویا تبدیل نشود.

   انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول