اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات سوریه در آذر ماه

روزنامه الوطن سوریه به نقل از یک منبع دیپلمات عربی گزارش داد که سفر فرستاده سازمان ملل، بار دیگر مسیر مذاکرات سیاسی را کلید زد و زمینه را برای برگزاری دور بعدی مذاکرات فراهم کرد.

احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات سوریه در آذر ماه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز گذشته با «ولید المعلم» وزیر امور خارجه و «احمد الکزبری» رئیس مشترک کمیته قانون اساسی سوریه دیدار کرد.

روزنامه الوطن سوریه به نقل از یک منبع دیپلمات عربی در دمشق گزارش داد که سفر پدرسون، بار دیگر مسیر مذاکرات سیاسی را کلید زد و زمینه را برای برگزاری دور بعدی مذاکرات فراهم کرد.

این منبع گفت که در صورت توافق بر سر دستور کار، احتمالا دور بعدی مذاکرات، در اواخر نوامبر (اوایل آذر) در ژنو برگزار خواهد شد.

منبع مذکور تأکید کرد، پدرسون در دمشق، روند سیاسی و تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر سوریه و ملت این کشور را بررسی کرد و مذاکرات وی، منحصر به روند مذاکرات ژنو و کمیسیون بررسی قانون اساسی نبوده است

وی خاطر نشان کرد، پدرسون در این سفر، دو بار با الکزبری دیدار و امکان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات در اواخر نوامبر را بررسی کرد.

اواسط مهر ماه گذشته، یک منبع مطلع از روند مذاکرات صلح سوریه، گفت که دور بعدی مذاکرات قرار است در شهر «نور سلطان» پایتخت قزاقستان در پایان ماه اکتبر برگزار شود.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز اخیرا گفته بود که کشور‌های دخیل در روند مذاکرات  درصدد برگزاری نشست جدیدی میان دولت و معارضان سوریه هستند.

او همچنین گفته بود که نشست میان وزرای خارجه سه کشور روسیه، ایران و ترکیه نیز بر حسب نیاز برگزار خواهد شد.

«سرگئی ورچنین» معاون وزیر خارجه روسیه نیز مدتی پیش گفت که به محض بهبود شرایط بهداشتی و شیوع کرونا، نشستی طبق روند آستانه در تهران برگزار خواهد شد.

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز ادعاها مبنی بر مرگ مذاکرات صلح سوریه موسوم به روند «آستانه» را نادرست توصیف کرده است.

نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای ضامن روند آستانه (ایران، ترکیه و روسیه) روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول