اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

حمایت مالی از طرح‌های اجرایی خلاقانه برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ستاداحیای دریاچه ارومیه طی فراخوانی از طرح‌های اجرایی خلاقانه تضمین کننده بهبود وضعیت نگین فیروزه ای آذربایجان حمایت مالی می‌کند.

حمایت مالی از طرح‌های اجرایی خلاقانه برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه

فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: ستاد احیای دریاچه ارومیه طی فراخوانی از طرح‌های اجرایی خلاقانه تضمین کننده بهبود وضعیت دریاچه ارومیه حمایت مالی می‌کند.

وی ادامه داد: توسعه مشاغل پایدار، زنجیره‌های ارزشی محصولات کم آب بر، اکوتوریسم، خانه‌های توسعه، توسعه مشارکت‌های مردمی برای مدیریت مصرف آب و پرداخت‌های اکوسیستمی از محورهای مهم این فراخوان است.

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: از تشکل‌های مردم نهاد و غیردولتی فعال در محیط زیست و منابع طبیعی در شهرستان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه درخواست می‌شود تا برای ارسال پروپوزال خود، حداکثر تا 10 آبان ماه امسال اقدام کنند.

سرخوش گفت: علاقه مندان می‌توانند پس از مراجعه به سایت www.ulrp.ir  فرمت مورد نظر را دانلود و پس از تکمیل به آدرس ایمیل ulrp@sharif.edu  ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: کمترین میزان آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال قبل از آغاز کار عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به ثبت رسید که با نگاه بلند دولت  هم اکنون میزان آب این دریاچه به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسیده که نزدیک به هشت برابر افزایش داشته است.

این مقام مسوول یادآور شد: با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن برسد.

سرخوش اذعان کرد: هر چند تراز یک‌ هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع می‌شود.

خاطرنشان می‌شود دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول