اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

آغاز برداشت طلای سرخ از مزارع زرند/برندسازی مطالبه زعفران‌کاران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند با اشاره به آغاز برداشت زعفران در این شهرستان گفت: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود بیش از یک و نیم تن زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود.

آغاز برداشت طلای سرخ از مزارع زرند/برندسازی مطالبه زعفران‌کاران

به گزارش خبرگزاری فارس از زرند، رضا محمدی اظهار داشت: 410 هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت زعفران است و متوسط برداشت در هر هکتار  ۳و نیم تا ۴ کیلوگرم  است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند با اشاره به آغاز برداشت زعفران در شهرستان گفت: با افزایش ۳۰ هکتاری در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک و نیم تن زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود.

علی صادق‌زاده فرماندار زرند هم گفت: با توجه به بحران خشکسالی‌های پی‌در‌پی و افت شدید آب‌های زیرزمینی، تولید زعفران به سبب مزایایی که نسبت به سایر محصولات پرآب  دارد، به‌عنوان کشت مقرون به صرفه و مایه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این منطقه  به‌شمارمی‌رود.

فرماندار زرند با بیان اینکه کشت محصولات کم آب از جمله زعفران، زرشک و گل محمدی در چند سال اخیر به دلیل شرایط خوب آب وهوایی و مرغوبیت خاک در اراضی کوهستانی این شهرستان رونق گرفته، افزود: همه ساله شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصولات هستیم و مجموعه شهرستان از کشاورزان در توسعه کشت محصولات کم آب به‌جای محصولات پرآب حمایت می‌کند.

برندسازی زعفران زرند مطالبه زعفران‌کاران

ضیاءالدینی یکی از زعفران‌کاران منطقه دشتخاک هم با اشاره به اشتغال خوبی که در تولید زعفران در منطقه ایجاد شده است خواستار توجه بیش از پیش مسئولان در برندسازی این محصول با کیفیت منطقه شد.

 برخورداری یکی دیگر از کشاورزان زعفران‌کار گفت: با توجه به اینکه در گذشته در این منطقه گندم و جو و سیب‌زمینی و .... کشت می‌شد و به‌واسطه کم آبی ما و دیگر کشاورزان منطقه با راهنمایی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی به کشت زعفران روی آوردیم و راضی هستیم.

 قاسمی یکی دیگر از کشاورزان اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان زرند قطب تولید زعفران استان است و زعفران زرند از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است، از مسئولان استانی به‌ویژه استاندار درخواست داریم در خصوص برند و فرآوری  این محصول اقدامات موثری را انجام دهند.

 فضائلی دهیار دهستان دشتخاک هم گفت: با آغاز برداشت زعفران بسیاری از خانواده‌ها درگیر برداشت و فرآوری این محصول هستند و بسیاری از فرزندان به همراه والدینشان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برداشت این محصول ارزشمند فعالیت دارند و اشتغال خوبی هم ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بسته‌بندی این گیاه ارزشمند به‌صورت سنتی در منازل انجام می‌شود.

 رحمانی یکی از  کشاورزان رباط  نیز که در زمین‌های خود زعفران کاشته است، افزود: با اولین ‌بار که پیاز زعفران در زمینی کاشته می‌شود  ۸ تا۱۰سال دیگر نیاز به کشت ندارد و می‌توان از آن زمین زعفران برداشت کرد و زمین زیر کشت زعفران دوبار در سال آبیاری می‌شود.

مهدی قربانی یکی دیگر از کشاورزان بیان کرد: کشاورزان منطقه محصول زعفران را به‌صورت کاملا بهداشتی برداشت  می‌کنند و  در واقع  به‌واسطه شرایط آب و هوایی رنگ و طعم زعفران دشتخاک از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و قابل رقابت با استان‌های پیشتاز در کشت این محصول است.

انتهای پیام/80022/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول