اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کدام دولت‌های عربی و اسلامی اهانت پاریس به اسلام را محکوم کردند؟

در واکنش به اهانت رئیس‌جمهور فرانسه و یک نشریه فرانسوی به پیامبراکرم (ص)، تاکنون سیزده دولت عربی و اسلامی این اقدام را محکوم کرده‌اند.

کدام دولت‌های عربی و اسلامی اهانت پاریس به اسلام را محکوم کردند؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، موضع اسلام‌ستیزانه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم -صلی الله علیه وآله وسلّم- در فرانسه علاوه بر آنکه با موجی شدید از اعتراض مسلمانان جهان مواجه شد، از سوی دولت‌های عربی و اسلامی مختلف نیز بشدت محکوم شد.

رئیس جمهور فرانسه اخیرا در توجیه لایحه‌ای ضد اسلامی ادعا کرده بود: «اسلام دینی است که امروزه در تمام جهان در بحران به سر می‌برد. این مسئله را فقط در کشور خودمان شاهد نیستیم». ماکرون مدعی شده بود که هدف از اجرای این لایحه پس از به تصویب رسیدن، مواجه با مشکل افزایش افراط‌گرایی اسلامی در فرانسه و تقویت «توانایی ما در زندگی در کنار یکدیگر» خواهد بود.

وی در سفر اخیر خود به لبنان نیز در توجیه اقدام موهن نشریه «شارلی ابدو» مدعی شد که فرانسه کشوری با آزادی بیان است و اینکه وی در جایگاهی نیست که بخواهد در خصوص این تصمیم برای بازنشر تصاویر موهن به پیامبر اکرم (ص) در این نشریه قضاوت کند.

 پس از بالا گرفتن اظهارات اهانت‌آمیز به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) در فرانسه، محافل اسلامی خشم خود را از این مسأله ابراز داشتند  و هرگونه اهانت و بی احترامی به پیامبران الهی خصوصا خاتم آنها رسول اکرم (ص) را به شدت محکوم کردند و مقامات بسیاری از کشورها از جمله اردوغان و عمران خان، به موضع اسلام‌ستیزانه رئیس‌جمهور فرانسه پاسخ دادند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» تاکنون ۱۳ کشور عربی و اسلامی این اقدام پاریس را محکوم کرده‌اند:

جمهوری اسلامی ایران: «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه در پستی در توئیتر نوشت: «مسلمانان قربانی اصلی "کیش نفرت" [وهابیت] هستند که از سوی رژیم‌های استعمارگر قوت یافته و توسط مزدوران آن‌ها منتشر می‌شود.توهین به ۱.۹ میلیارد مسلمان و مقدسات آن‌ها به بهانه جنایات شنیعی چنین افراط‌گرایانی، به نوعی سوءاستفاده فرصت‌طلبانه از آزادی بیان محسوب می‌شود».

از سوی دیگر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران  در اعتراض به اصرار مقامات فرانسوی به حمایت از انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز نسبت به ساحت پیامبر اکرم (ص)،  دیروز «فلوران ایدالو» کاردار موقت سفارت فرانسه در تهران را در غیاب سفیر این کشور فراخواند و ضمن محکوم کردن اقدامات غیر قابل قبول مقامات فرانسوی که موجب جریحه‌دار شدن احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و جهان شده است، تاکید کرد: هر گونه اهانت و بی احترامی به پیامبر اسلام (ص)، ارزش‌های ناب اسلام از سوی هر فرد و در هر مقامی به شدت محکوم و مردود است. 

ترکیه: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در انتقاد از انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) در فرانسه و حمایت ماکرون از اقدامات ضد اسلامی و نحوه برخوردش با مسلمانان، گفت وی از نظر ذهنی مشکل دارد.

وی دیروز نیز برای بار چندم سلامت روانی رئیس‌جمهور فرانسه را زیر سوال بود و به شهروندان کشور خود توصیه کرد که دیگر کالاهای فرانسوی خریداری نکنند.

عربستان سعودی: خبرگزاری رسمی این کشور به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه عربستان نوشت که ریاض هرگونه تلاش برای مرتبط کردن اسلام با تروریسم را رد و هرگونه اقدام تروریستی را از سوی هر طرفی که باشد، محکوم می‌کند.

قطر: وزارت خارجه قطر طی بیانیه‌ای تشدید شعارهای پوپولیستی تحریک‌کننده برای اهانت به ادیان را محکوم و اعلام کرد که کلیه اشکال گفتار نفرت‌انگیز اعتقادی، نژادی یا دینی را رد می‌کند. 

در این بیانیه آمده است: اظهارات تحریک‌آمیز با تداوم فراخوان‌های سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی شده برای تکرار هدف قرار دادن نزدیک به دو میلیارد مسلمان در جهان از طریق اهانت عامدانه به شخص رسول اکرم (ص)، یک چرخش خطرناک به شمار می‌آید.

اردن: «ضیف الله علی الفایز» سخنگوی وزیر خارجه این کشور نیز اعلام کرد که امان تداوم انتشار این کاریکاتور‌ها را محکوم می‌کند و از چنین اقداماتی به شدت ابراز نارضایتی می‌کند. چنین اقداماتی هدف قرار دادن آشکار نمادها، اعتقادات و مقدسات دینی و نقض آشکار اصول مربوط به احترام به دیگران واعتقادات آنها است.

مغرب: دولت مغرب نیز ضمن محکومیت اهانت به پیامبر اکرم (ص) و اسلام اعلام کرد که این امر بیانگر فقدان پختگی و بلوغ عاملان آن است. آزادی فردی از جایی که آزادی دیگران و اعتقادات آنها آغاز می‌شود، دیگر تمام می‌شود. آزادی بیان نمی‌تواند توجیه‌کننده تحریک و حمله اهانت‌آمیز به دین اسلام که بیش از دو میلیارد نفر در جهان به آن ایمان دارند، باشد.

کویت: وزارت خارجه این کشور نیز ضمن تایید بیانیه سازمان همکاری اسلامی، اعلام کرد که این بیانیه بیانگر موضع همه امت اسلام است و دارای مضامین جامعی در رد چنین اقدامات و اهانت‌هایی است.

در بیانیه وزارت خارجه کویت درباره هرگونه حمایت از چنین اهانت‌هایی و تداوم آن چه علیه ادیان آسمانی و چه پیامبران از سوی برخی سخنرانان سیاسی رسمی هشدار داده شد.

الجزائر: شورای عالی اسلامی این کشور نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله هماهنگ در فرانسه علیه شخصیت حضرت محمد، بهترین آفریده خداوند که نماد مدارا، آشنایی و همزیستی است و نیز دین اسلامی که صدها میلیون نفر در همه قاره‌ها به آن ایمان دارند، به شدت محکوم است.

در این بیانیه از تمامی متفکران جهان، سازمان‌های دینی، هیأت‌های حقوق بشر و گفت‌وگوی ادیان خواسته شد تا با این اظهارات افراطی غیرانسانی مقابله کنند.

عراق: پارلمان عراق در نشست دیروز خود به شدن اهانت به پیامبر اکرم (ص) و انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ایشان را محکوم کرد.

لیبی: دولت وفاق ملی لیبی نیز این اهانت و اظهارات ماکرون را محکوم و اعلام کرد که این اقدام احساسات تنفرانگیز برای دستیابی به دستاوردهای سیاسی و حزبی را تغذیه می‌کند.

«محمد القبلاوی» سخنگوی وزارت خارجه عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به رئیس‌جمهور فرانسه یادآوری می‌کنیم که بر اساس مصوبه سال ۲۰۱۸ در دادگاه حقوق بشر اروپا، اهانت به نبی اکرم (ص) در چارچوب آزادی بیان نمی‌گنجد. 

وی در ادامه از ماکرون خواست که از اظهارات عقب‌نشینی کند و از بیش از یک میلیارد مسلمان که از جمله بخشی از آن را فرانسوی‌ها تشکیل می‌دهند عذرخواهی کند.

موریتانی: نواکشوط نیز این اقدام تحریک‌آمیز علیه ملت اسلام و تحریک احساسات مسلمانان با اهانت به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کرد و ضمن تایید بیانیه سازمان همکاری‌های اسلامی در این خصوص، با انتشار بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که این رفتار با آزادی بیان در تضاد است 

یمن: سید عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن، امروز سخنان «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که گفته بود «اسلام در تمامی مناطق در بحران به سر می‌برد.» را سخنی خصمانه علیه امت اسلامی و در راستای رضایت صهیونیسم‌ها دانست و گفت: «پیش از این نیز گفته بودیم که در فرانسه یا هر کشور غربی، مانع می‌شوند که چیزی خلاف رضایت یهودیان صهیونیسم به زبان بیاوری یا حقیقتی از آن‌ها را بر ملا کنی. در این موارد آزادی وجود ندارد و تمامی ادعاها از بین می‌رود، اما برای توهین به پیامبر و اسلام، راه باز است». رهبر انصارالله یمن، پیش‌تر نیز از کشورهای مختلف خواسته بود با اعمال فشار بر سازمان ملل و شورای امنیت، قانونی در جرم‌انگاری توهین به پیامبران تصویب شود. وی همچنین پیشنهاد داد هیأت‌های دیپلماتیک از فرانسه فراخوانده شده و سفرای فرانسه از کشورهای مختلف اخراج شوند.

«محمد الحضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز طی پستی در توئیتر این اهانت فرانسه را محکوم کرد و آن را اهانت به احساسات همه زنان و مردان مسلمان توصیف کرد. وی گفت: چنین اهانت‌های مستمری موجب تحریک و تشویق خشونت، تروریسم و افراطی‌گری می‌شود. این امر به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

پاکستان: سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز سفیر فرانسه در اسلام آباد را فراخواهد و اقدام رئیس‌جمهور این کشور علیه مسلمانان را محکوم کرد. این موضع‌گیری یک روز پس از اظهارات «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان صورت گرفت که گفته بود: باعث تأسف است که ماکرون عامدانه مسلمانان از جمله شهروندان فرانسه را تحریک می‌کند.

وی اعلام کرد: «رئیس‌جمهور ماکرون با ترغیب به نمایش کاریکاتورهای کفرآمیز که اسلام و پیامبر ما (ص) را هدف قرار می‌دهند-واضح است که بدون هیچ‌گونه درکی از آن این اقدام صورت می‌گیرد- به احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و جهان حمله و آن را جریحه‌دار کرده است.»

شورای ملی پاکستان نیز این اهانت فرانسه به اسلام و مسلمانان را محکوم کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول