اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

دژپسند: بازار سرمایه فقط براساس شاخص ارزیابی نمی‌شود/ مردم بدانند در حال فروش سهام ارزنده‌ای هستند

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بازار سرمایه فقط براساس شاخص ارزیابی نمی‌شود، گفت: 182 شرکت از 320 فعال بازار بورس کارگزار دارند و مردم بدانند در حال فروش سهام ارزنده‌ای هستند و باید مراقب باشند.

دژپسند: بازار سرمایه فقط براساس شاخص ارزیابی نمی‌شود/  مردم بدانند در حال فروش سهام ارزنده‌ای هستند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز (سه‌شنبه 6 آبان) پس از حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: من طبق معمول برای پاسخگویی به سؤالاتی که نمایندگان در حوزه‌های مختلف دارند در مجلس حاضر شدم.

وی با بیان اینکه سؤالات امروز در 2 حوزه متمرکز بود که بخش اول درباره واگذاری‌ها بود افزود: این واگذاری‌ها در سنوات گذشته بوده و نمایندگان مجلس سؤالاتی را داشتند. ضمن اینکه مستندات قانونی و انطباق آن با قوانین و مقررات را با اعضای کمیسیون مجلس بررسی کردیم. 

وی تصریح کرد: این مباحث باید بین قوه مجریه و نمایندگان مجلس مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا خدای نکرده اتفاق خاصی در واگذاری‌ها و عدول از قوانین و مقررات صورت نگیرد. 

دژپسند تصریح کرد: بخش بعدی سؤالات نمایندگان درباره بازار سرمایه بود؛ یکی از سؤالات نمایندگان درباره نوع نظارت و عملکرد در بازار سرمایه بود که در پاسخ به این سؤال اشاره کردم به اینکه در بازار سرمایه ارکانی وجود دارد که یکی از آنها شورایعالی بورس است و این شورا نظارت عالیه داشته و سیاستگذاری را در این بازار برعهده دارد. 

دژپسند خاطرنشان کرد: سازمان بورس هم وظیفه نظارت عملیاتی را برعهده دارد این در حالی است که این سازمان نهاد ناظر بر بازار است و کارهای خود را انجام می‌دهد. 

وی گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس سؤالات نمایندگان درباره بازار سرمایه مطرح شد که من به وکلای ملت اعلام کردم که با آنکه چند روزی که وضعیت شاخص بورس شرایط خوبی را ندارد اما بهتر است بدانیم بازار سرمایه فقط براساس شاخص ارزیابی نمی‌شود هر چند که شاخص برآیند و انعکاس شرایط پیرامونی است. 

وی ادامه داد: طبیعی است که نرخ سود و شایعه افزایش آن بر بازار بورس اثر بگذارد این در حالی است که این موضوع توسط رئیس کل بانک مرکزی تکذیب شد. این در حالی است که مطلوب نیست افزایش نرخ سود در حالی انجام شود که روی نقدینگی کشور تأثیر بگذارد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نهاد نظارتی و حاکمیت در بازار سرمایه به موفقیت‌هایی نائل آمده است که این کار در زمینه ریل‌گذاری بسیار ویژه است. 

وی اظهار داشت: هم‌اکنون از 320 شرکت موجود در بازار سرمایه 182 شرکت کارگزار دارند یعنی نهاد بازارگردان دارند در حالی که پیش از این چنین چیزی را نداشتیم؛ ما امروز بازارساز داریم و اوراق تبعی اختیاری می‌توانیم داشته باشیم و ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری بازار سرمایه به آن مجهز شده است. 

دژپسند به دارندگان سهام این خبر خوش را داد و تأکید کرد که خیلی از بنگاه‌ها نرخ سودآوری خود را که بالا اعلام کرده‌اند زیرا بنگاه‌های اقتصادی منتخب هستند و عملا گلچین شده و صادراتی هستند و وقتی ارز صادراتی را به کشور بازمی‌گردانند معارف از مالیات هستند و گاهی نرخ سود به 377 درصد رسیده است یعنی یک بنگاه چنین سودی را داشته است.

وی گفت: من اخیرا 10 بنگاه اقتصادی را بررسی کردم و متوجه شدم که نرخ سود بالایی دارند که این موارد حاکی از آن است که سهام آنها ارزنده بوده و از مردم می‌خواهم حتما با دقت و توجه نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند و اگر هم‌اکنون بنای فروش سهام خود را دارند بدانند در حال فروش سهام ارزنده‌ای هستند.

وی گفت: من امیدوارم اگر مقداری مردم با تأمل برخورد کنند خدای نکرده مجبور به ارزان‌فروشی سهام‌شان نخواهند شد این در حالی است که می‌گویند چرا دولت حمایت نمی‌کند؛ بهترین حمایتی که دولت می‌تواند انجام دهد با ریل‌گذاری و تعیین سیاستگذاری خوب، قوانین و مقررات را درنظر گرفته و اطلاع‌رسانی خوبی را انجام دهد.

دژپسند خاطرنشان کرد: می‌توانیم اطلاع دهیم که دارنده سهام بورسی هم‌اکنون مجامع تشکیل شده و نشان می‌دهد که سودآوری‌ها بالاست. وقتی بنگاهی پوزیشن ارزی مثبتی دارد باید بدانیم حتما این اقدام در شرایط فعلی اعتبار او را افزایش خواهد داد و بایستی دقت کرده و بدانیم نبایستی سهام خود را ارزان بفروشیم و دقت کرده و عجله نکنیم. 

وی گفت: من نه می‌توانم به مردم بگویم سهام بخرند و نه اینکه بگویم سهام را بفروشید. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول