اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

حضور معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خداآفرین/ بازدید میدانی از مرزهای شمال غرب

معاون وزیر امور خارجه و هیئت همراه متشکل از تعدادی از مدیران کل و روسای بخش‌های سیاسی و حقوقی این وزارتخانه، با حضور در مرزهای شمالغرب، از سدهای خداآفرین و قیز قلعه سی در استان آذربایجان شرقی بازدید کردند.

حضور معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خداآفرین/ بازدید میدانی از مرزهای شمال غرب

به گزارش خبرگزاری فارس از خداآفرین، سیدعباس عراقچی و هیئت همراه که به منظور بررسی آخرین وضعیت مناطق مرزی کشورمان و بازدید میدانی از محل مناقشه اخیر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود، ضمن قدردانی از عوامل اجرایی سد بزرگ خداآفرین و مرزبانی در تامین امنیت منطقه گفت: مسائل و موضوعات مربوط به طرح‌های عمرانی مرزی و تعهدات کشورهای درگیر در مناقشه اخیر، در پیگیری‌های وزارت خارجه مورد بررسی و رایزنی خواهد قرار خواهد گرفت.

در این بازدیدها، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص مشخصات فنی، اهداف، پیشرفت فیزیکی و مسائل و مشکلات اخیر سد های مذکور توضیحاتی ارائه داد.

 به گفته یوسف غفارزاده، سد خاکی خداآفرین به عنوان یکی از بزرگترین سدهای خاکی شمال غرب کشور در فاصله ۲۲۰ کیلومتری از تبریز با حجم مخزن یک میلیارد و ششصد و ۱۲ میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی ۲ میلیارد مترمکعب، با هدف تامین سالانه یک میلیارد مترمکعب حقابه ایران، مهار سیلاب، توسعه آبزی پروری و شیلات و تولید ۵۵۰ گیگاوات ساعت برق در سال به صورت مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه ارس احداث شده و در حال حاضر ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 وی تأکید کرد: سد انحرافی تنظیمی قیز قلعه سی نیز با هدف تامین آب مورد نیاز شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، تولید برق سالانه ۲۷۰ گیگاوات ساعت در ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خداآفرین احداث شده و در حال حاضر از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

 یادآور می‌شود شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین، بزرگترین شبکه آبیاری و زهکشی در شمال غرب ایران، دارای ۱۴۴ کیلومتر کانال اصلی است که ۵۲ کیلومتر آن در استان آذربایجان شرقی و ۹۲ کیلومتر آن در استان اردبیل قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/60001/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول