اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: تدوین طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره باغ/پیگیری این طرح در باکو، مسکو و ایروان

وزیر امور خارجه از تدوین طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره باغ و تصویب آن توسط مقامات عالی کشور خبر داد و گفت: عراقچی این طرح را در سفر به باکو، مسکو و ایروان مورد پیگیری قرار خواهد داد.

ظریف: تدوین طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره باغ/پیگیری این طرح در باکو، مسکو و ایروان

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در حاشیه حضور در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: آقای عراقچی از سد خداآفرین بازدید کرد و بعد از آن به باکو، مسکو و ایروان خواهد رفت.

*طرح ایران تدوین شد

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران طرحی را برای حل دائمی مناقشه قره باغ تدوین کرده و با تصویب مقامات عالی کشور این طرح امروز و فردا مطرح خواهد شد و بعد در مسکو و ایروان این طرح را پیگیری خواهیم کرد.

ظریف ادامه داد: در دیپلماسی فعالی که جمهوری اسلامی ایران براساس احترام به تمامیت ارضی آذربایجان و حل و فصل مناقشه از طریق صلح آمیز و تغییر ناپذیری مرزهای بین المللی دارد، یک نگرانی هم درباره حضور تروریست‌های تکفیری در منطقه و احتمالا تروریست‌های دیگری نیز وجود دارد که ما مواضع خود را به طور شفاف و اینکه برای ایران غیرقابل تحمل است، مطرح کردیم.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر منطقه‌ای عراقچی به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور و به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ و درگیری‌های به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان خبر داد و افزود: عراقچی علاوه بر حضور در مناطق مرزی و اطلاع از آخرین شرایط میدانی سفرهایی را به باکو، مسکو، ایروان و آنکارا در برنامه خواهد داشت.

قرار است عراقچی امشب وارد باکو شود و فردا با مقامات جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کند.

لازم به ذکر است، خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از این عنوان کرده بود که ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف موضوع یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد.

*با مردم خودمان هیچ امر محرمانه‌ای نداریم

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره برجام و مباحث مطرح شده در کمیسیون بیان کرد: درباره برجام و اینکه تا چه میزان مردم در جزییات برجام هستند پاسخ دادیم که خدا را شاکریم آنچه را ما گفته بودیم واقعیت داشت و آنچه را آمریکایی‌ها گفته بودند بعد از رد شدن حرف آمریکایی‌ها توسط ۱۳ عضو شورای امنیت، مخالف واقعیات بود.

وی افزود: ما همیشه گفتیم که با مردم خودمان هیچ امر محرمانه‌ای نداریم و آنچه اتفاق افتاده را به مردم گفته‌ایم و متاسفانه دیگران بودند که خلاف آن را به مردم خودشان در راستای اهداف انتخاباتی مطرح کرده بودند.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه درباره حق آبه جمهوری اسلامی ایران از آب هیرمند و سوال نمایندگان در این باره گفت: ‌تلاش‌ها با دولت افغانستان مخصوصا تلاشی که در قرارداد جامع روابط شکل می‌گیرد و همین طور در کمیساریای آبی بین دو کشور و تاکید بر حق مردم کشور و مخصوصا مردم خوب سیستان و بلوچستان استفاده از این منابع را توضیح دادیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول