اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

کمبود سموم برای محصولات استراتژیک کشاورزی/ مبارزه با آفت ملخ در 10 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌شرقی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: در سال 99 در 10 هزار هکتار از اراضی زراعی استان با آفت ملخ مبارزه صورت گرفته است.

کمبود سموم برای محصولات استراتژیک کشاورزی/ مبارزه با آفت ملخ در 10 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمود کیا  امروز در جلسه کارگروه جهادکشاورزی پدافند غیرعامل استان، اظهار داشت: متاسفانه با کمبود سموم برای محصولات استراتژیک کشاورزی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: شاید تا یک‌سال پیش مسائل مربوط به آفاتی مثل موش، ملخ و سن گندم مربوط به بخش کشاورزی بود اما با همگانی و عمومی شدن این آفات؛ کاهش میزان تولید برخی محصولات استراتژیک، افزایش نرخ ارز خارجی و وجود تحریم‌ها که باعث شده واردات سموم مورد نیاز با مشکل مواجه شود، نیاز است تا پدافند غیرعامل نیز به این مسائل ورود کند.

کیا افزود: قیمت سموم افزایش چشمگیری داشته و با کمبود مواجه هستیم و اگر نتوانیم میزان مورد نیاز را تهیه کنیم در سال آینده با مشکل تولید محصول مرغوب مواجه خواهیم شد و احتمال خسارت دور از ذهن نیست.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان، تاکید کرد: در صورتی که با این آفات مبارزه نشود احتمال مشاهده بعضی آفات از رده خارج شده مثل طاعون و تیفوس نیز وجود دارد.

وی با ارائه گزارش مبارزه با آفت ملخ در 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، یادآور شد: این مساحت یک‌جا نبوده و در کل استان به‌صورت پراکنده پخش شده است و با توجه به ناهمواری و شرایط نامساعد در برخی اراضی کشاورزی، مبارزه سریع و دقیق سخت و امکان‌پذیر نیست همچنین هزینه‌های جانبی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نیز افزایش چشمگیری یافته که باید در هزینه‌های مبارزه با آفات گنجانده شود.

کیا با بیان اینکه با حمایت کارگروه پدافند غیرعامل استان می‌توانیم بسیاری از این مشکلات را رفع کنیم، تصریح کرد: در سال‌های اخیر استان آذربایجان‌شرقی با این مشکل مبارزه کرده است و حتی در شرایطی استان همجوار اردبیل را نیز حمایت کرده است.

وی در ادامه به آفت سن گندم اشاره کرد و نیز متذکر شد: امسال حدود 67 هزار و 762 هکتار مبارزه با سن گندم انجام شده است که طبق آمار مراکز خرید میزان سن در محصول 1.5 ، 0.5 و صفر درصد بوده است، اگر ده درصد سن گندم مبارزه نشده باشد، کل محصول غیر قابل استفاده خواهد شد.

کی خاطرنشان کرد: سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر باید همراهی کنند تا مبارزه با آفات کامل انجام پذیرد که در غیر این صورت آسیب‌های جبران ناپذیری به بخش کشاورزی و محصول استراتژیک گندم  وارد خواهد شد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول