اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

با پلیس امنیت اقتصادی؛ از تمرکز بر قاچاق سازمان‌یافته تا دستگیری دلالان ارز و سلطان سکه!

افزایش 7 درصدی کشفیات کالای قاچاق، دستگیری ۱۲۰نفر از دلالان بازار سکه و ارز، شناسایی عاملان التهاب بازار طلا و ساماندهی و ‌‌شناسنامه‌دار کردن 1800 انبار از جمله موضوعاتی است که رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت آنها را تشریح کرد.

با پلیس امنیت اقتصادی؛ از تمرکز بر قاچاق سازمان‌یافته تا دستگیری دلالان ارز و سلطان سکه!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس ـ مریم عرب انصاری: پولشویی، زمین‌خواری، فرار مالیاتی، اختلاس، رشا و ارتشاء، ربا خواری، تسهیلات غیرمجاز بانکی، اختلال در نظام اقتصادی کشور، تبانی با مأموران دولتی،‌ احتکار و قاچاق کالا و ارز از جمله وظایف پلیس نوپایی است که با فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری و برخورد جدی با بحث فساد و کالای قاچاق در سال گذشته شکل گرفت.

پلیس امنیت اقتصادی را می‌گویم که در تهران به عنوان اولین استان با تدبیر فرمانده پایتخت راه‌اندازی شد تا با رصد و اشراف اطلاعاتی و برخورد با قاچاقچیان و محتکران بتواند رضایتمندی مردم را کسب کند.

آگاهی از آخرین عملکرد پلیس امنیت اقتصادی تهران در بحث برخورد با محتکران، قاچاقچیان و ملتهب‌کنندگان بازار سکه و ارز ما را بر آن داشت تا با سرهنگ کارآگاه علی ولی‌پور گودرزی به گفت‌وگو بنشینیم.

* راه‌اندازی پلیس گمرک در پایتخت در آینده ای نزدیک

** وظیفه اصلی پلیس امنیت اقتصادی چیست؟

پلیس امنیت اقتصادی با در اختیار داشتن سه معاونت عملیاتی از جمله معاونت مبارزه با جرایم اقتصادی، معاونت مبارزه با کالای قاچاق و معاونت اطلاعات اقتصادی وظیفه خود را در راستای 11 مسوولیتی که بر عهده دارد از اخلال در نظام اقتصادی گرفته تا پولشویی، رباخواری، اختلاس، احتکار و قاچاق کالا و ارز، انجام می‌دهد.

یکی از وظایف پلیس امنیت اقتصادی این است که بستر جرم از بین برود. در این راستا در آینده‌ای نزدیک «پلیس گمرک» را راه‌اندازی‌‌ خواهیم کرد؛ اگرچه پلیس گمرک را در استان‌های مرزی داشتیم، اما با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر این که تمام گمرکات باید پلیس گمرک داشته باشند تا بستر جرم از بین رود، پلیس گمرک در تهران نیز راه‌اندازی می‌شود.

پلیس گمرک باعث می‌شود کارها روان‌تر شده و بررسی کالا در خصوص این که قاچاق نباشند سریع‌تر پیش رود؛ اگرچه گمرکات به این کار مشغول هستند اما آنها اسناد و مدارک را چک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما پلیس بررسی همه جانبه کالا را در دستورکار دارد و به صورت اطلاعاتی وارد کار شده و موضوع را بررسی می‌کند تا با تعامل همه جانبه بستر جرم از بین برود.

* دستگیری 120 نفر از دلالان ارزی

** مهم‌ترین موضوع این روزها التهابات بازار سکه و ارز است، عملکرد پلیس امنیت اقتصادی و اشراف اطلاعاتی این پلیس در دستگیری ملتهب‌کنندگان بازار سکه و ارز چگونه است؟

یکی از وظایفی که پلیس امنیت اقتصادی در دستورکار دارد بحث دلالان ارزی است.

هم‌اکنون شیوه کار عوض شده و این دلالان از فضای حقیقی به فضای مجازی آمده و با ایجاد کانال‌های مجازی بازار را ملتهب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

از اول سال تاکنون بیش از120 نفر از دلالان ارزی را شناسایی کرده و با هماهنگی با مقام قضایی به صورت مستند دستگیر کرده و مقدار ارز مکشوفه را نیز تحویل بانک مرکزی داده‌ایم.

باید گفت که پلیس در محدوده‌های سبزه‌میدان، میدان فردوسی و خیابان و معابری که به کار خرید و فروش سکه و ارز مبادرت دارند دوربین نصب کرده و فعالیت آنها را بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؛‌ ما در بحث گرانی و ارزانی ارز خیلی تأثیری نداریم، بلکه باید مسؤولان اقتصادی پاسخگو باشند ولی در التهابات بازار آنهایی را‌‌ که به صورت غیرمجاز ارز تهیه کرده یا باعث می‌شوند قیمت‌ها واقعی نباشد شناسایی می‌کنیم.

* معاملات کاغذی طلای آب‌شده ممنوع

**‌ هم اکنون در بحث بازار طلا شاهد فروش طلاهای آب‌شده هستیم، آیا در این زمینه هم کلاهبرداری‌هایی داشته‌ایم؟

مشکلی که هم اکنون درمورد طلای آب شده و بحث بازار طلا وجود دارد بحث معاملات کاغذی و طلای آب‌شده است؛ اگرچه طلای آب‌شده بخشی از معاملات بازار است اما تعدادی با ایجاد اتاق‌های کاغذی و بدون آنکه طلایی را جابجا کرده و پولی را وارد بازار کنند با مبلغ بسیار کمی وارد معاملات صوری شده و برای مثال در یک معامله 100 تا 200 کیلو طلا را که نیاز بازار نیست را معامله کرده و مابه‌التفاوت می‌گیرند و با این کار بازار طلا را ملتهب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

در هفته گذشته 3 تا 4 نفر از عوامل اصلی معاملات کاغذی طلای آب‌شده شناسایی و دستگیر شدند. 

باید‌‌به مردم این هشدار را بدهیم که عملا وارد این بازار نشوند چراکه برای آنها سودی ندارد؛ چون فقط سود در اختیار چند نفری است که با ملتهب کردن بازار به دنبال منافع خود هستند.

* سلطان نداریم؛ آنهایی که به معیشت آسیب می‌زنند انگل هستند

** مردم با مشاهده التهابات بازار می‌گویند مگر پلیس سلطان سکه را دستگیر نکرده؟ پس اینهایی که هم اکنون بازار را ملتهب کرده‌اند چه کسانی هستند، آیا سلطان‌های جدید ظهور کرده‌اند؟

باید بگویم اسم سلطان گذاشتن برای این افراد اشتباه است، سلطان کسی است که به مملکت خودش خدمت کند؛ سلطان فردی است که به معیشت مردم کمک کند؛ این افرادی که به معیشت مردم آسیب زده و سفره مردم را کوچک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند سلطان نیستند، اینها انگل هستند و این نظر شخصی من است.

به هر حال این افراد با مال مردم به اینجا می‌رسند و با استفاده از التهابات و بهم ریختن و اخلال در نظام اقتصادی این کار را انجام می‌دهند.

به هر حال این پیچ تاریخی هم می‌گذرد و اوضاع مملکت بهتر خواهد شد اما پلیس در شرایط حاضر با تمام کسانی که بخواهند در این شرایط احتکار کرده و یا باعث شوند بازار ملتهب شود دیگر عنوان خطای صنفی را‌‌ لحاظ نمی‌کند؛ بلکه به عنوان اخلال در نظام اقتصادی این افراد را شناسایی و دستگیر کرده و برخورد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

 

اما از آن طرف افرادی که فعالیت اقتصادی شفاف داشته و با نگاه مثبت به جامعه به فعالیت مشغولند، پلیس امنیت اقتصادی از آنها حمایت کرده و امنیت اقتصادی‌شان را حفظ خواهد کرد.

متأسفانه تعداد افرادی هستند که کالاهای وارداتی بدون کیفیت را وارد کرده یا دنبال اخلال در نظام اقتصادی هستند که با آنها برخورد خواهیم کرد.

**‌ اموال ممنوعه کدامند؟

اموال ممنوعه کالاهایی همچون لوازم آرایشی و بهداشتی هستند؛ وسایلی که در کشور موجود است و ورود آنها باید با تأیید وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی باشد، اما متأسفانه این کالاها را به صورت قاچاق وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند یا لوازم یدکی همچون بلبرینگ و ترمز، که حتماً باید از استاندارد لازم برخوردار باشند؛ بعضا بدون استاندارد وارد شده و جایگزین برندهای دیگر می‌شوند و به صورت تقلبی به مردم فروخته می‌شوند؛ اگرچه تعدادشان کم است اما پلیس اشراف کامل در این زمینه را دارد.

** هر از چندگاهی با کمبود کالاهایی مواجه هستیم، رصد شما در موضوع احتکار این کالاها  چگونه است؟

پلیس امنیت اقتصادی یکی از وظایفش رصد روزانه اخبار، معضلات و مسائل حوزه اقتصادی است، چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی؛ ما مراتب را به سلسله مراتب اعلام کرده و این موارد همراه با اطلاعات و رصد سایر سازمان‌ها در اختیار دولت قرار می‌گیرد، اما پلیس در موضوعاتی که کمبودش به صورت احتکار به وجود آمده باشد بدون فوت وقت وارد عمل می‌شود.

* کشف انبار بزرگ تنباکوی تاریخ‌ مصرف گذشته

** از آخرین کشفیات پلیس امنیت اقتصادی بگویید.

در دو هفته گذشته یک انبار بزرگ تنباکو که تاریخ مصرف گذشته بوده و با ارز دولتی وارد کشور شده بود را شناسایی و پلمب کردیم؛ مقداری از این تنباکو در بازار عرضه شده بود که کشف و به انبار عودت داده شد.

* کشف انبار بزرگ لاستیک

در پرونده دیگری یک انبار لاستیک را کشف کردیم با 107 هزار حلقه لاستیک خودروی سبک، سنگین و کشاورزی.

در این انبار تعداد زیادی از شرکت‌ها لاستیک را دپو کرده بودند؛ برخی از آنها به صورت قانونی لاستیک را ذخیره کرده بودند، ولی در کنارشان بقیه لاستیک‌ها روند قانونی نداشت که این پرونده نیز مستندسازی شد و در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.

* افزایش 7 درصدی کشفیات قاچاق در سال جاری

باید گفت که با تلاش همکارانم در بحث قاچاق کشفیات پرونده‌های قاچاق 7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

**  عملکرد پلیس امنیت اقتصادی در پرونده‌های قاچاق مکشوفه از سایر دستگاه‌ها چگونه است؟

هم‌اکنون در سطح تهران، هنگامی که کالایی به زعم قاچاق توسط هر رده‌ای کشف شود، بلافاصله مأموران پلیس امنیت اقتصادی به سر صحنه می‌روند.

اگر کالای کشف شده قاچاق باشد بلافاصله روند توقیف و تشکیل پرونده قضایی انجام می‌شود، اما اگر کالا قاچاق نباشد و مدارک موجود مثبت باشد در همان لحظه مأموران پلیس امنیت اقتصادی نتیجه بررسی را اعلام کرده تا مردم اسیر نشوند.

مأموران پلیس امنیت اقتصادی با توجه به آنکه سامانه‌های مربوطه را در اختیار دارند، بررسی کالا را انجام می‌دهند و اگر کالا قاچاق نباشد و بحث احتکار نیز منتفی باشد همان لحظه اموال تحویل صاحب کالا می‌شود و این گونه نیست که کالا توقیف شود و انباری پلمب شود و بعد از چند روز بررسی استعلام شود و وقت مردم گرفته شود.

**‌ اگر پلیس امنیت اقتصادی کالایی را کشف کند که احتکار باشد تکلیف کالای مکشوفه چه می‌شود؟

اگر کالای مصرفی با آیتم‌های احتکار کشف شود بلافاصله با دستور مقام قضایی به فروشگاه‌هایی می‌دهیم که با قیمت مصرف‌کننده تحویل مردم بدهند. به خصوص کالاهای اساسی که در معیشت مردم تأثیرگذار است.

**‌ در هنگام بازدید از انبارها  چه مواردی مدنظر است؟

در انبارهایی که بازدید می‌کنیم به تاریخ تولید و مصرف کالا توجه می‌کنیم؛ این که کالا با چه ارزی وارد کشور شده است و با چه ارزی به مردم عرضه می‌شود. مجوزهایش درست است یا نه و همچنین برگه‌های گمرکی را استعلام می‌کنیم.

تمام این مسائل را بررسی کرده و اگر انباری پلمب شود همه کارهای قانونی‌اش از صفر تا صد را مأموران پلیس امنیت اقتصادی انجام می‌دهند و گزارش را به دستگاه قضایی ارسال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

* ساماندهی و شناسنامه دار کردن 1800 انبار در تهران

** تعداد زیادی انبار و بارانداز در جنوب تهران وجود دارد، آیا در راستای ساماندهی این انبارها تدبیری اندیشیده شده است؟

پلیس امنیت اقتصادی در تلاش است تا تمام انبارهای تهران را ساماندهی کند؛ این کار چند وقتی است که شروع شده است. 

همانطور که می‌دانید انبارها ساماندهی نداشته و صرفا در حد یک چاردیواری و داشتن یک دفتر و نگهبانی کالاها را نگهداری می‌کردند، اما در حال حاضر با تلاش پلیس امنیت اقتصادی بیش از 1800 انبار ساماندهی شده و شناسنامه‌دار شده‌اند و مشخصات و فعالیت اقتصادی آنها از جمله سابقه آنها نیز ضبط و ثبت شده است.

سامانه این انبارها به سامانه گمرک وصل شده است؛ یعنی کالاهای ورودی به انبار، میزان کالا و ورود و خروج و نوع کالا ثبت می‌شود و وقتی مأموران پلیس یا قوه قضائیه، تعزیرات و... برای بازدید به انبارها مراجعه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند باید سامانه آنها به روز باشد و اموال و کالاهایشان مشخص باشد.

اگر کالایی غیر از آن چیزی که در سامانه‌شان ثبت شده، وجود داشته باشد باید پاسخگو باشند.

** آیا این سامانه آنلاین است؟

سامانه هنوز آنلاین نیست، اما به‌روز است و این موضوع در راستای این است که بستر وقوع جرم از بین برود و فعالیت اقتصادی انبارها شفاف باشد.

** اخبار متنوعی در خصوص فعالیت اقتصادی اصناف در شهر وجود دارد؛ آیا همه آنها را بررسی می‌کنید؟

تمام اخبار و اطلاعاتی را که در سطح شهر وجود دارد بررسی می‌کنیم، البته ممکن است تعداد زیادی از آنها صحت نداشته باشد اما کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی موارد را بررسی کرده و آنهایی را که صحت داشته باند بدون فوت وقت و به صورت شبانه روزی پیگیری می‌کنیم.

به خصوص مواردی که در بحث فرآورده‌های نفتی و سوختی وجود دارد؛ چراکه سرمایه ملی است و با توجه به آنکه وظیفه پلیس امنیت اقتصادی حمایت و حفظ بیت‌المال است، به خیلی از موضوعاتی که حتی شاکی وجود نداشته باشد ورود پیدا می‌کنیم چراکه ما نماینده بیت‌المال و اموال مردم هستیم.

*تلاش در راستای احقاق حق مردم در ارتباط با خودروسازان

** در بحث خودروسازان چگونه عمل می‌کنید؟

در بحث خودروسازان تا جایی که به نفع مردم باشد سعی می‌کنیم کمک کنیم. اگر مشکل گمرک داشته باشند یا بانک مرکزی، پیگیری می‌کنیم تا هر چه زودتر افراد مشکلشان حل شده و به حق و حقوقشان برسند.

اگر ماشین‌هایی طلب دارند یا ماشین‌های معوقه است، تا آنجا که در حیطه وظیفه‌مان باشد حتی شده در شورای تأمین موضوع را بازگو می‌کنیم تا مشکل مردم حل شود.

* برگزاری 10 گشت مشترک با تعزیرات

** در بحث شناسایی و برخورد با احتکار چگونه عمل می‌کنید، آیا گشت‌های منظمی در کار است؟

هم اکنون پلیس امنیت اقتصادی 10 گشت مشترک با تغزیرات دارد و بحث احتکار را پیگیری می‌کند؛ در این گشت‌ها اگر در جاهایی بعد از بررسی به آیتم‌های احتکار برخورد کردیم همان جا پلمب شده و اگر نیاز هم باشد جریمه خواهد شد و کارهای قانونی آن واحد صنفی را همان جا به پلیس امنیت اقتصادی ارجاع داده و ما با مستندات به مقام قضایی اعلام خواهیم کرد.

* تمرکز بر قاچاق سازمان‌یافته در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی

** در موضوع قاچاق کالاها چگونه ورود می‌کنید؛ چه کالاهایی بیشتر مدنظر است؟

در بحث قاچاق کالا هم با توجه به آنکه یکی از وظایف اصلی پلیس امنیت مبارزه با کالاهای قاچاق ممنوعه و دخانی است، ورود پیدا کرده و در راستای حمایت از تولید داخلی عمل می‌کنیم.

باید اعلام کرد که بیشترین تمرکز ما بر روی «قاچاق سازمان یافته» است؛‌ کالاهایی که با استفاده از شیوه‌های خاص از گمرک یا بدون برگ سبز وارد و جابجا می‌شود یا از راه‌های غیرقانونی وارد شده و یا کالاهای ترانزیتی هستند.

* همکاری کامل قوه قضائیه با پلیس امنیت اقتصادی

** همکاری قوه قضائیه با پلیس امنیت اقتصادی چگونه است؟

 الحمدلله مسؤولان قضایی به طور جدی در بحث‌های مالی، فساد و قاچاق کالا پا به پای پلیس بوده و تعامل تنگاتنگی وجود دارد و به صورت شبانه روز همراه بوده و پاسخگو هستند.

در بحث اعمال مجازات‌های سنگین در فساد اقتصادی نیز اقدام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و با توجه به آنکه مستندسازی پرونده‌های سنگین حرفه‌ای و زمان‌بر است، با پلیس امنیت اقتصادی همکاری لازم را دارند.

 

 

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول