اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

بررسی داغ‌ترین مطالبات «فارس‌من» در برنامه پایش + فیلم

پرامضاترین مطالبات یک هفته اخیر «فارس من» در برنامه پایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بررسی داغ‌ترین مطالبات «فارس‌من» در برنامه پایش + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس؛ میلاد منیعی:مطالبات پرامضای مردمی ثبت شده یک هفته اخیر در سامانه «فارس من» مورد بحث و بررسی برنامه شب گذشته پایش قرار گرفت. محسن هاشمی رفسنجانی هم مهمان برنامه بود و به مطالبات شما در مورد شورای شهر پاسخ گفت.

 

 

اما مطالباتی که در برنامه پایش بررسی شد عبارتند از:

* انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری فولاد

این مطالبه ۲۷ هزار امضا داشت. مسؤولان برای عرضه فولاد در بورس اقدام به قیمت‌گذاری دستوری این صنعت کرده که منجر به ایجاد رانت و سودجویی دلالان شده است.

این در حالی است که ما طی سال‌های گذشته تجربه تلخ قیمت‌گذاری فولاد با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا را شاهد بودیم به گونه‌ای که دلالان فولاد را خریداری کرده و به عنوان ضایعات به فروش رساندند. 

اما بالاخره این سوژه در صحن غیرعلنی مجلس با وزیر صنعت مطرح و قیمت‌گذاری دستوری فولاد منتفی شد. در عوض قرار بر این شد که سایر محصولات فولادی هم در بورس کالا عرضه شود.

 

* ممنوع کردن صید ترال خلیج‌فارس 

صید ترال نزدیک به ۱۰ سال است که در استان‌های جنوبی انجام می‌شود. در این نوع صید که توسط صیادان چینی صورت می‌گیرد علاوه بر به خطر افتادن زیست بوم آبزیان موجب فلج شدن کسب و کار ۵۳ هزار صیاد نیز می‌شود. البته خواسته دیگر صیادان اجازه صید با قایق صیادی است که سازمان شیلات به دلیل کاهش ذخیره آبزیان و به خطر افتادن زیست بوم مجوز این صید را صادر نمی‌کند. 

این موضوع با پیگیری‌های فراکسیون محیط زیست مجلس، قوه قضاییه و نیروی دریایی حل و قرار بر این شد که صید ترال متوقف شود. 

 

* انتقاد به ضریب بومی‌گزینی آزمون استخدامی سال ۹۹

بر اساس قانون مصوب ۱۶ شهریور ۹۹ مجلس شورای اسلامی مبنی بر «اولویت قائل شدن استفاده از بومی‌های شهرستانی در استخدام به استثنای تهران و مراکز استان، مخاطبان زیادی نسبت به اعمال ضریب ۱.۴ که به شهرستان داده شد، اعتراض کردند  و خواستار بازنگری در تخصیص ضریب بومی‌گزینی و کاهش آن از آزمون کتبی به آزمون شفاهی شدند که پیگیری این مطالبه در دستور کار بخش «فارس من» قرار دارد.

 

* گرانی نهاده‌های دامی 

هزاران دامدار از کمبود و گرانی نهاده‌های دامی انتقاد کرده و عنوان می‌کنند طی دو ماه گذشته قیمت‌ نهاده‌های دامی 2 تا 3 برابر شده که این افزایش قیمت مشکلاتی از جمله واردات گوشت، قیمت‌گذاری نامتناسب بین هزینه تمام شده و درآمد و در نهایت ورشکستگی دامداران را در پی داشته است.

 

همچنین در این برنامه نگاهی به مطالبات مردمی از شورای شهر تهران شد. جمعا ۱۲۰۳ مطالبه برای شورای شهر ثبت شده که برای این تعداد ۱۵۲ هزار و ۳۰ حمایت برای این مطالبه امضاء شده است.

پرتکرارترین موضوعات در مطالبات شهری در مورد تسهیل حمل‌ونقل عمومی با ۴۵ هزار حمایت، ساماندهی دستفروشان با ۴۳ هزار حمایت و نیز بازسازی بافت فرسوده شهری با ۳۸ هزار حمایت بوده است. 

 

در بخش بعدی، هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در برنامه پایش حضور یافته و به چند مطالبه مهم و پرامضای مردم از شهرداری و شورای شهر تهران پاسخ دادند.

  

 

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر در پاسخ به مورد مطالبات ثبت ‌شده در سامانه «فارس من» در مورد ایجاد سامانه‌ شفافیت در شهرداری اظهار داشت: بحث شفافیت در شهرداری تهران و سایر نهادهای دولتی خواست مردم بوده است که شهرداری بر این اساس، با راه‌اندازی سامانه شفافیت و هوشمندسازی امکان دسترسی عموم به اطلاعاتی از قبیل مزایده‌ها و مناقصات به راحتی فراهم شده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد از قراردادهای شهرداری روی سامانه به صورت شفاف قرار گرفته است، گفت: انتشار عمومی اطلاعات از جمله در بحث برنده مناقصه‌ و قراردادهایی که از ارقام بالاتری برخوردارند روی سیستم قرار گرفته و شهروندان در جریان نظارت، ارزیابی از روند اجرای کار هستند، اما آن چیزی که مهم است و هنوز بر روی سیستم قرار نگرفته اجرا و صورت وضعیت قراردادهاست که در طی زمابندی انجام شده و در حال پیگیری است.

 

رئیس شورای شهر تهران در خصوص تأثیر شفافیت در سامانه الکترونیکی و جلوگیری از تخلفات در شهرداری، اظهار داشت: یکی از مهمترین سیاست‌های شهرداری، کم کردن هزینه‌های شهری است به گونه‌ای که بودجه شهرداری در طی سه سال به صورت انقباضی بسته شد و فقط در سال سوم شهرداری بودجه افزایش پیدا کرد تا بتوانیم پروژه‌های عمرانی را تکمیل کنیم. بنابراین این اقدام شهرداری نشان از عملکرد روشن و شفاف در راستای کاهش تخلفات است.

 

* عدم هماهنگی میان وزارتخانه‌ها مانع گسترش حمل‌ونقل عمومی

هاشمی با اشاره به درخواست مخاطبان مبنی بر «تسهیل حمل‌ونقل عمومی» و  تعداد سفرها در ایام کرونا و استفاده عموم از حمل‌ونقل عمومی تصریح کرد: قبل از کرونا تعداد سفرها با حمل‌ونقل عمومی ۳ میلیون سفر بوده است اما از اوایل اسفند و فروردین ۹۹ که با شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم آمار حضور مردم در حمل‌ونقل عمومی سیر کاهشی داشته از این رو ارقام به ۴۰۰ هزار سفر رسید. اما بعد از فروردین ماه مصادف با  بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی، مسافرت‌های درون‌شهری با استفاده از حمل‌ونقل عمومی به زیر یک میلیون نفر رسید بنابراین جابجایی مسافرین به نصف کاهش یافته است.

 

وی افزود: شهرداری طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را در وسایط حمل‌ونقل عمومی و گندزدایی را به صورت شبانه‌روزی اجرا کرد، اما اگر بخواهیم پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل صورت پذیرد باید به تعداد واگن‌ها افزوده شود ولی با توجه به این موضوع حدود ۲۰ درصد از قطارها و اتوبوس‌های‌مان در حال تعمیر است و تاکنون به سیستم حمل‌ونقل عمومی، قطار و اتوبوسی تزریق نشده است.

 

رئیس شورای شهر تهران در ادامه افزود: دولت مصوبه تأمین ۱۹ هزار اتوبوس را در دستور کار قرار داده اما به دلیل ناهماهنگی بین وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها، وزارت صمت، وزارت نفت و بانک مرکزی، این مصوبه بیش از دو سال به مرحله اجرا نرسید بنابراین توقع ما از مسؤولین این است که هماهنگی در اجرای مصوبات داشته باشند.

 

*  قوانین دستفروشی با اقتصاد حاکم بر جامعه همخوانی ندارد 

هاشمی در پاسخ به مطالبه مردمی «ساماندهی وضعیت دستفروشان در سطح شهر»،گفت: قوانینی برای دستفروشان تعریف و از مسؤولان درخواست ایجاد سازوکارهایی برای ساماندهی آنها شده است  اما با توجه به اینکه موضوع دستفروشی ریشه در مسائل اقتصادی، اجتماعی و اشتغال دارد، قوانین موجود با اقتصاد حاکم بر جامعه همخوانی ندارد. 

وی در ادامه افزود: دستفروشان دو نوعند. یک نوع آن منطبق با خصوصیات قانون و دیگری دستفروشان مافیا هستند. در نوع دستفروشان مافیایی مشاهده می‌شود که این گروه نسبت به فروختن کاشی و موزاییک معابر قیمت تعیین کرده و  اقدام به معامله می‌کنند و افرادی ماهیانه از این مسأله سود می‌برند که ما با این موضوع به طور قطع برخورد خواهیم کرد.

 

رئیس شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: صحبت از برخورد با دستفروشان کار درستی نیست و ساماندهی این اقشار باید قانونمند باشد. 

 

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول