اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تبریز بیش از 5 میلیون اصله درخت کم دارد/ باغات تبریز عمدا خشکانده می شود

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی گفت: باید حساسیت مسئولان نسبت به قطع درختان و تخریب فضای سبز بیشتر شود.

تبریز بیش از 5 میلیون اصله درخت کم دارد/ باغات تبریز عمدا خشکانده می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد موقری در جلسه «بررسی نحوه رسیدگی به پرونده های تشکیل شده در خصوص فضای سبز و قطع درختان در سطح شهر» اظهار داشت: با وجود نیاز شهر تبریز به بیش از 6 میلیون اصله درخت تنها کمتر از یک میلیون اصله درخت در شهر موجود است.

وی افزود: باغ شهر تبریز که روزی جزو افتخارات این شهر بود و امروز به دلیل عدم توجه به آن، به طور کلی از بین رفته و در جایگاه بسیار پایین تری در سطح کشور و کلان شهر ها قرار دارد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود: به لحاظ گسترش روزافزون ساخت و سازهای شهری و به تبع آن احتمال قطع بی رویه درختان و از بین رفتن فضاهای سبز، درختان در حیات شهرها نقش و اهمیت بسزایی دارند.

وی ادامه داد: قطع بی رویه درختان موجب شده نیازهای روحی و جسمی شهروندان به درختان و کارکرد مهم آنها در زندگی شهری نادیده گرفته شود.

موقری خاطرنشان کرد: قطع درختان و از بین بردن فضای سبز قطعاً دارای مجازات می باشد، مردم باید به اهمیّت وجود درخت در شهر و منازل، توجه زیادی داشته باشند.

وی بیان کرد: در صورت نیاز به جابجایی درختان باید از مجوّز اخذ کرده و در طراحی نقشه های ساختمانی موقعیت درختان واقع در نقشه و ساختمان و معابر هم توسط مالکان و هم توسط نقشه برداران و هم شهرداری در نظر گرفته شود. 

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ادامه داد: تاکنون بارها درختان شهر در مناطق مختلف کلانشهر تبریز در تهدید ساخت و سازهای قانونی و غیرقانونی قرار داشته اند؛ که در این راستا نه فقط ساخت و سازهای شخصی بلکه در مواردی گاه به بهانه اجرای پروژه های شهری درختان قطع می گردند

وی با بیان اینکه باید حساسیت مسئولان نسبت به قطع درختان و تخریب فضای سبز بیشتر شود، افزود: متأسفانه باغات بزرگ شهر با هدف تغییر کاربری در آینده، با عدم رسیدگی و آبیاری درختان، با تنش آبی مواجه یا خشکانده می شوند؛ صاحبان باغات باید در صورت عدم امکان آبیاری، به شهرداری اطلاع دهند تا شهرداری در خصوص تأمین آب و رسیدگی به آن اقدام نمایند.

موقری خاطرنشان کرد:  دادگستری استان حسّاسیّت لازم برای حفظ درختان و فضای سبز را داشته و بر وجود شعب ویژه رسیدگی به این گونه پرونده ها در دادسرا و دادگستری  تأکید دارد.

بنابر اظهارات مسئولان مربوطه ماهانه در حدود 300 پرونده در کمیسیون ماده 7 قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرداری تبریز تشکیل می شود؛ درختان معارض در ساخت وسازهای شهری، درختان معارض ورودی پارکینگ، درختان معارض با پروژ های های عمرانی، و درختان مانع دید تابلوهای تبلیغاتی از علل عمده تقاضاهای شهروندان یا تخلفات آنها در قطع و آسیب رساندن به درختان و فضای سبز در شهر تبریز است.

انتهای پیام/60025

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول