اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

حفظ ارزش مکانی و هویت تاریخی میراثی 9 روستای جنگل نشین ورزقان

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی از اجرای مبانی نظری میراث فرهنگی در 9 روستای جنگل نشین ورزقان با هدف حفظ ارزش مکانی و هویت تاریخی میراثی خبر داد.

حفظ ارزش مکانی و هویت تاریخی میراثی 9 روستای جنگل نشین ورزقان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا قوچی اظهار داشت: به دنبال بازدید از ۹ روستای جنگل نشین شهرستان ورزقان به همراه فرماندار شهرستان، مدیرکل امور روستایی استانداری و همکاران فنی میراث فرهنگی استان، مراتب لازم برای ثبت روستاهایی نظیر ونستان، کرینگان، ملک طالش و ... در فهرست آثار ملی، بدون دخل و تصرف در کالبد اصلی بناها، بررسی و در دستور کار قرار گرفت‌.

وی با بیان اینکه حفاظت از مواریث و بافت تاریخی وظیفه تمام ارگان‌های دولتی، خصوصی و اجتماعی است، ادامه داد: با توجه به اینکه در حفاظت از بافت تاریخی نقش تمامی ارگان‌ها مهم است، لذا در راستای حفظ مواریث تاریخی، فرهنگی و کالبدی 9 روستای جنگل نشین ورزقان اقدامات لازم با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، امور روستایی استانداری، بنیاد مسکن و ... در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی توجه به هویت بومی و ارزش‌های کالبدی محیطی روستاهای مذکور را از جمله مهم‌ترین اهداف این عملیات عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا در این امر مباحثی همچون مردم‌شناسی و روابط بین ساکنان روستا، زبان بومی، درآمد، مراوده درونی و بیرونی روستاها و ... که به عنوان جزیی از ساختارهای بکر 9 روستای مذکور قابل‌توجه و ارزش‌گذاری است، مورد بررسی قرار دهیم.

قوچی با بیان اینکه هویت فیزیکی و معماری 9 روستای جنگل‌نشین شهرستان ورزقان دارای ارزش‌های مهم معماری است، گفت: یکی دیگر از شاخص‌های ارزشمند در خصوص روستاهای جنگل‌نشین ورزقان که به‌عنوان مزیتی برای ثبت ملی و حفظ آن بوجود آورده، دارا بودن الگوی بصری و زیباشناختی منطبق با عملکرد زیستی و معیشتی و استفاده از مصالح و دانش بومی در ساختار آن‌ها است که در نهایت منجر به دوام و قوام خانه‌های تاریخی آن شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بافت ارزشمند ۹ روستای جنگل‌نشین شهرستان ورزقان، نسبت به مرمت و بهسازی  معابر روستاها اقدام و مطالعات مردم‌شناسی آن‌ها انجام خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در راستای حفظ بافت روستاهای مذکور، الگوهای معماری برای مرمت و ارائه خدمات به ساکنان روستاها ارائه خواهد شد که به دنبال آن بخشداری محترم براساس الگوهای اعلام‌شده مجوز مرمت و بهسازی بناها را صادر خواهد کرد.

قوچی تأکید کرد: توجه ویژه به ریخت‌شناسی و مورفولوژی روستاهای تاریخی می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر روستاهای استان باشد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول