اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

نخستین کتاب مدون موقوفات همدان چاپ شد

مسوول روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان از چاپ نخستین کتاب مدون موقوفات همدان خبر داد.

نخستین کتاب مدون موقوفات همدان چاپ شد

خسرو محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به چاپ کتاب "خانه اربابی بهاءالملک" نخستین کتاب مکتوب و مدون در خصوص موقوفات همدان اظهار کرد: این کتاب معرف بزرگترین واقف استان است.

وی که خود این کتاب را به نگارش درآورده است، هدف از نگارش آن را توجه به موقوفات دانست و گفت: حوزه موقوفه‌پژوهی، جزئیات موقوفات کوی اعتمادیه و علل و ریشه‌های پیدایش بزرگترین موقوفه استان از مسائلی است که در این کتاب گنجانده شده است.

مسوول روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه این کتاب در یک فرآیند پژوهشی ده ساله تهیه و تدوین شده است گفت: سعی کردم در تمام این مدت به ابعاد گوناگون موضوع بپردازم به شکلی که با شناخت دقیق تبار واقف، جایگاه اجتماعی، اندیشه‌ها و چگونگی نگاه او به دنیای پیرامونش مختصاتی دقیق از ابعاد شخصیتی او ارائه دهم.

وی تصریح کرد: در خلال کتاب به عمارت باستانی و کهن این موقوفه فرآیند تغییر و تحول در بناهای باستانی ذیل بافت اولیه (سیمای روزهای آغازین ساخت بنا) و بافت ثانویه(سیمای امروزین آن) اشاره شده است تا مخاطب بداند آن چیز که امروز مقابل چشم ماست لزوما همانی نیست که در ابتدا بوده  و این خاصیت دانش باستانشناسی است که گرته را از رخ آثار برداشته و حقایق را تا حد زیادی برای ما روشن می‌کند.

محمدی ادامه داد: در این اثر در خصوص اجرای نیت واقف از سال ۱۳۳۲ تا به امروز بیان شده و مخاطب با مطالعه اثر خواهد دانست که چطور یک موقوفه می‌تواند توسط افراد دچار فراز و فرود شود.

وی افزود: این داستان برای هر موقوفه یک روایت دارد، همواره در طول تاریخ موقوفات دچار تغییر و تحول شده‌اند و برای دفاع از حق واقف و موقوفه همواره فرد یا افرادی بوده‌اند که نقش مثبت یا منفی داشته اند.

مسوول روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: یکی از نقاط قوت این اثر آن است که نویسنده در طول این 10 سال ضمن انجام پژوهش به دلیل علاقه شخصی و متناسب با رشته تحصیلی‌اش، سالها وقت خود را صرف ساماندهی کتابخانه نسخ خطی آن مجموعه کرده‌ و بعدها به عنوان مسئول و مدیر در کتابخانه و درمانگاه موقوفه خدمت کرده و کار اجرایی هم انجام داده‌ است.

وی گفت: پژوهش در موقوفات و شناخت شخصیت واقفین یک ضرورت برای استان است تا مردم با ریشه فرهنگ نوعدوستی و نیکوکاری در استان بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول