اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

«کردستان» تجلی‌گاه وحدت مذاهب شیعه و سنی

کردستان یکی از استان‌های با ترکیب سنی و شیعه و ترک و کرد است که سال‌های مدیدی است بدون هیچ مشکلی و رعایت اصل اخوت و برادری در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و کمترین مشکلی از بابت مسائل قومیتی و یا مذهبی نداشته‌اند و این عین اتحاد مذاهب شیعه و سنی در کشور است.

«کردستان» تجلی‌گاه وحدت مذاهب شیعه و سنی

خبرگزاری فارس استان کردستان، به اعتقاد مسلمانان اهل سنت 12 ربیع سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام است و این واقعه میمون از دیدگاه اهل تشیع، 17 ربیع‌الاول. شاید این موضوع یک دیدگاه فقهی است اما امام خمینی بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی با یک اندیشه حکیمانه، این فاصله زمانی را هفته وحدت اعلام کردند تا زمینه تفرقه‌افکنی را از دشمنان اسلام بگیرند.

حفظ وحدت از نظر اسلام اهمیت زیادى دارد و در سایه همین اتحاد بود که مسلمانان در صدر اسلام در برابر آن همه دشمنان ایستادگى کردند چون اسلام دستور داده که "وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا»؛ همگى به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید.

امام على(ع) در باب اهمیت وحدت چنین می‌فرمایند: "وَ ایّاکُمْ وَ الفرقة! فَاِنَّ الشاذّ مِنَ النّاس للشیطان کما ان الشّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ للذّئب" یعنی از پراکندگى بپرهیزید که «انسان تنها» بهره شیطان است؛ چنان که گوسفند تک‌رو طعمه گرگ می‌شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) با درک صحیحی که از شرایط جهان و وضعیت مسلمانان داشتند، وحدت را سرلوحه امور قرار دادند.

مردم مسلمان کردستان اعم از شیعه و سنی، این یادگار ارزشمند امام راحل را ارج نهادند و در حفظ آن تمام همت خود را به کار گرفتند و تاکنون در این زمینه از هرگونه تلاشی دریغ نکرده و نخواهند کرد.

کسی که ندای تفرقه‌ بین شیعه و سنی را سر می‌دهد، چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن است

سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم کردستان در خصوص وحدت راهگشاست چرا که ایشان نیز همانند امام راحل، استمرار وحدت شیعه و سنی را خواستار شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اردیبهشت ماه سال 88 در سفر تاریخی خود به استان کردستان و در جمع مردم شهر سنندج در میدان آزادی این شهر اظهار داشتند: "شما نگاه کنید ببینید آن کسانی که می‌خواهند وحدت ملت ایران را به هم بزنند، چه کسانی هستند؟ بدانید که اینها عوامل دشمن‌اند؛ یا خودشان از متن دشمن دارند حرف می‌زنند، یا سرانگشت دشمن‌اند؛ برو برگرد ندارد. آن کسی که ندای تفرقه‌ بین شیعه و سنی را سر می‌دهد و به بهانه‌ مذهب، می‌خواهد وحدت ملی را به هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند".

معظم‌له در ادامه افزودند: "گاهی بعضی‌ها مزدور دشمن‌اند و خودشان نمی‌دانند. خیلی از این مردم بیچاره بی‌خبر سلفی و وهّابی که به وسیله‌ دلارهای نفتی تغذیه می‌شوند تا بروند در اینجا و آنجا عمل‌های تروریستی انجام بدهند - در عراق یکجور، در افغانستان یکجور، در پاکستان یکجور و در نقاط دیگر یکجور - نمی‌دانند که مزدور دشمن‌اند".

رهبر معظم انقلاب همچنین در جمع مردم سنندج تصریح کردند: "آن مرد شیعی هم که می‌رود به مقدسات اهل سنت اهانت می‌کند و دشنام می‌دهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه می‌کند. من عرض می‌کنم: عوامل اصلی دشمنان‌اند. بعضی از این سرانگشتان - هم در بین اهل سنت، هم در بین شیعه ـ غافل‌اند، نمی‌دانند و نمی‌فهمند چه کار می‌کنند؛ نمی‌دانند برای دشمن دارند کار می‌کنند".

شکی وجود ندارد که این تلاش برای ایجاد وحدت در ایران فقط یک کار سیاسی نیست بلکه برخاسته از منویات قرآن و فرمایشات پیامبراکرم (ص) و بزرگان دین است.

اگر برخی‌ها تلاش‌های زیادی برای خدشه‌دار کردن وحدت و ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی می‌کنند، شکی وجود ندارد که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری؛ این قبیل افراد قطعا تحت تاثیر کسانی هستند که از وحدت مسلمانان زیان می‌بینند.

مردم استان کردستان سال‌های سال است که در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و خوشبختانه کمترین مشکلی از بابت مسائل قومیتی و یا مذهبی وجود ندارد و همین به نماد وحدت ملی و نویدبخش وحدت اسلامی در جهان مبدل شده است.

بر هیچ کس پوشیده نیست، برخی جریانات که در رسانه‌ها خود را منتسب به شیعه یا منتسب به اهل تسنن می‌کنند و هدف‌دار مذاهب سنی و شیعه را تخریب می‌کنند، از آبشخور دشمنان تغذیه می‌شوند و با پول‌های نفتی برخی کشورهای عربی، چیزی جز تفرقه و نفاق در بین جامعه اسلامی و علی‌الخصوص بین شیعه و سنی را دنبال نمی‌کنند.

باور ما همان حرف بنیانگذار جمهوری اسلامی است که فرمودند: هر شیعه‌ای که علیه سنی حرف بزند و هر سنی‌ای که علیه شیعه حرف بزند، هیچ کدام دلسوز اسلام نیستند! و این باور همه مردم مسلمان استان کردستان هم هست و با شرایط امروز این موضوع کاملا قابل درک است.

تفرقه‌افکنی لج کردن با قرآن کریم است/مقام معظم رهبری ضامن وحدت است

استاد دانشگاه‌های کردستان گفت: اختلاف افکنی و تکفیر لج کردن با آیات مقدس قرآن کریم است که کافر به دنبال چنین اقدامی است.

عبدالسلام کریمی اظهار کرد: به ابتکار نظام اسلامی اختلاف نظرشیعه و سنی در روز میلاد پیامبر اکرم(ص) به هفته وحدت تبدیل شد که وحدت ریشه در تاریخ و قرآن دارد و نظام اسلامی ما آنرا احیا کرد.

وی با بیان اینکه ضرورت ایجاب می‌کند که وحدت  بین مسلمین وجود داشته باشد، بیان کرد: مقام معظم رهبری از وحدت بعنوان استراتژیک  نظام نام می‌برد و مقدسات فریقین خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: نزاع و اختلاف‌افکنی حرام و وحدت بر همه مسلمین واجب است که باید در راستای دین همگی قدم برداریم تا زمینه توطئه افکنی دشمنان را شاهد نباشیم.

کریمی با بیان اینکه دین ما دین رحمت و همگانی است، بیان کرد: اختلاف در مذهب و سلایق وجود دارد اما دین همه ما یکی است و نباید اختلاف‌ها تبدیل به عناد و دشمنی شود و همه باید همراه و همدل باشیم تا کار دین جلو برود.

وی به راه‌های ایجاد وحدت و رفع تکفیر پرداخت و اضافه کرد: بازگشت به قرآن و سنت، مراجعه به مراجع، خشکاندن بذر اختلاف و تاکید بر مشترکات و رها کردن اختلافات از راه‌های ایجاد وحدت به شمار می‌روند.

کریمی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی باید همه مسلمانان در همه مذاهب از مقام معظم رهبری اطاعت کنیم  چرا که ضامن وحدت و ایجاد سربلندی در جامعه و راه مبارزه با دشمنان اطاعت از ولی امر مسلمین است.

غفلت از اصل وحدت، زمینه‌ساز موفقیت دشمنان است

امام جمعه اهل تشیع بیجار هم معتقد است: وحدت مسلمانان در این موقعیت که هجمه‌ها و توطئه‌ها علیه این دین الهی بیشتر شده است باید تقویت شود.

حجت‌الاسلام علی مرادی خاطرنشان کرد: فتنه‌انگیزی دشمنان در جوامع اسلامی، مسلمانان را به علت غفلت و عدم توجه به دسیسه‌های دشمنان دچار چالش و اختلاف کرده است.

وی گفت: دشمنان مستمر برای شکستن وحدت مسلمانان تلاش می‌کنند که غفلت از اصل وحدت زمینه موفقیت دشمنان را فراهم می‌کند.

و تصریح کرد: شناخت صحیح شگردهای دشمن، رصد هوشمندانه فتنه‌ها، روشنگری قاطعانه علما، کنترل و نظارت محیط و شناسایی عوامل نفوذی دشمن برای مقابله با نقشه‌های شوم استکبار ضروری است

به نظر‌ می‌رسد ما به بیش از یک مصلحت سیاسی و گذرا به امر وحدت نیازمندیم، اساسا مطابق با آموزه‌‌های قرآن و سنت نبوی حفظ وحدت امت اسلامی یک تکلیف و وظیفه است که اهمال و کوتاهی در آن‌‌‌، سرنوشت مسلمان را با مخاطره‌ جدی روبرو‌ می‌سازد.

ریشه‌ بسیاری از منازعات و تنش‌‌های میان مذاهب و فرق اسلامی فراموش کردن اولویت‌‌هاست، حساسیت نشان دادن به مسائل کوچک و کم اهمیت و مغفول نهادن مسائل اساسی‌‌‌، صرف کردن تمام توان خود در راستای مقابله با انحرافات کوچک و رهاکردن انحرافات اساسی در بوته‌ فراموشی، از آثار و تبعات زیانبار عدم التزام نظری و عملی به فقه است.

مراد از وحدت، عدم تنازع و چنگ‌زدن به ریسمان الهی است

امام جمعه دیواندره گفت: اهمیت موضوع موضوع وحدت از منظر رهبر معظم انقلاب آنقدر مهم است که وحدت اسلامی را مسئله‌ای استراتژیک و تکلیف معرفی می‌فرمایند.

ماموستا جلال مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج میلاد حضرت رسول‌الله (ص) را تبریک گفت و اظهار داشت: از دیدگاه اهل سنت 12 ربیع‌الاول میلاد رسول مکرم اسلام و به روایت برادران اهل تشیع 17 ربیع‌الاول است.

وی تصریح کرد: این هفته بنا به تدبیر حکیمانه امام راحل با عنوان هفته وحدت اسلامی نام‌گذاری شده است که باید از این ظرفیت در راستای تعمیق و توسعه هرچه بیشتر پایه‌های وحدت در جهان اسلام بهره گرفت.

 وی به دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد وحدت اسلامی به عنوان اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات در جهان اسلام گریزی زد و گفت: اهمیت این موضوع از منظر رهبری آنقدر مهم است که وحدت اسلامی را مسئله استراتژیک و تکلیف معرفی می‌فرمایند.

وی افزود: معظم‌له همواره علماء و روشنفکران و برجستگان سیاسی و آحاد امت اسلامی را به وحدت با توجه به آموزه‌های قرآن کریم و ارادت و محبت به پیامبر رحمت(ص) دعوت می‌فرمایند.

مرادی اظهار کرد: در اندیشه مقام معظم رهبری اتحاد مسلمانان و پرهیز آنها از اختلاف و تفرقه زمینه مساعد برای ایستادگی جمعی در برابر زورگویی‌های نظام سلطه و دفاع از منافع و حقوق ضایع شده جهان اسلام است.

وی گفت: وحدت به معنای تمسک جمعی به حبل‌الله است نه اینکه، شیعه، سنی شود یا سنی، شیعه شود، بلکه مراد ما از وحدت عدم تنازع و چنگ‌زدن به ریسمان الهی است.

امام جمعه دیواندره تاکید بر مشترکات مذاهب مختلف را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: حفظ این وحدت تنها راه رسیدن به تمدن اسلامی و پیروزی در برابر هجمه‌های گسترده دشمنان است.

تنوع نظر و دیدگاه‌‌‌، مخل وحدت اسلامی نیست

وحدت اسلامی هر چه که باشد ظاهراً از سوی مدافعین و خواستاران آن به معنی یکدست کردن و یکپارچه نمودن آراء و نظرات و دیدگاه‌‌های فقهی و کلامی و سیاسی نیست.

از دید کسانی که مجدانه و صادقانه‌ می‌کوشند میان صفوف مسلمانان وحدت ایجاد کنند، وحدت به معنای یک‌رنگ شدن و به جامه‌ هم درآمدن نیست. لازمه‌ وحدت اسلامی این نیست که مثلا شیعه‌‌‌ای از انگاره‌‌ها و ضوابط مذهب خود دست بردارد و یا یک اهل سنت مذهب خود را تغییر دهد تا همه به یک سیرت و سان درآیند.

اگر بخواهیم برای رسیدن به وحدت اسلامی منتظر یک‌دست‌شدن عقاید و باورهای مذهبی بنشینیم باید گفت که از این پنجره سری بیرون نخواهد آمد و از این خانه دری گشوده نخواهد شد. تقریباً اکنون همه به این نتیجه رسیده‌اند که صرف داشتن اختلاف و یا تنوع نظر و دیدگاه‌‌‌، مخل وحدت اسلامی نیست.

امروز مسلمانان بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارند

ماموستا یدالله محمدی از روحانیون اهل سنت کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بساط شیطانی دشمنان و استکبار جهانی در حال برچیده شدن است و وجود بیش از هشت هزار مسجد در کشوری مانند روسیه بیانگر همه‌گیر شدن اسلام است.

وی با بیان اینکه در فرانسه کفر همه جا را فرا گرفته است، بیان کرد: دولت فرانسه با سیاست دولت خبیث خود و با همراهی آمریکای منحوس در صدد توهین است و می‌داند توهین جبهه مسلمانان را تقویت می‌کند.

وی با بیان اینکه شهدای انقلاب اسلامی و رزمندگان ما جان خود را برای عظمت اسلام و پیامبر خدا و اسلام گذاشتند تا مملکت ما بعنوان ام‌القرای جهان اسلام بدرخشد، بیان کرد: قطعا با توهین مکرون به پیامبر اکرم که آنرا آزادی بیان می‌داند، اسلام عالم گیر خواهد شد.

وی بیان کرد: امروز اگر استکبار و شیطان به ساحت پیامبر کم لطفی می‌کند می‌داند که نقطه حساس اسلام و مسلمین است اما می‌فهمد که این گستاخی باعث اتحاد بیشتر است و غضب و قهرش به جان آمده است.

این روحانی اهل سنت اضافه کرد: باید ظالمان را نابود کنیم و آنها را سر جای خود بنشانیم چرا که بوی پیامبر اکرم  همه جا را فرا گرفته و با توهین به ساحت مقدس ایشان نورانیت ایشان بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

ماموستا محمدی عنوان کرد: پیامبر اسلام بر همه ما رئوف است و ما درصددیم که اسلام را در این هستی جاگیر کنیم که خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه وجود مذاهب مختلف در این مرز و بوم نه برای تفرقه بلکه برای دعوت بیشتر به اسلام و برای سرعت علم در این عرصه است، افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمود این فرصت‌ها را مغتنم بدانیم و در این مسیر با حرکت شتابنده پیش برویم و گام دوم که گام اقتصاد و فرهنگ است را پیش خواهیم برد تا اسلام بر تمام ادیان فائق خواهد آمد.

امروز مسلمانان بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارند و در عین حال تکفیری‌ها هم تلاش می‌کنند این وحدت را از بین ببرند و در این مسیر از حمایت‌های استکبار و دشمنان دین اسلام هم بهره‌مند هستند.

وحدت و انسجام میان شیعه و سنی بهترین روش برای مقابله با توطئه‌های شیطانی تکفیر، ترور و پدیده شوم تجاوز به حقوق انسان‌ها است که همه اعم از تشیع و تسنن باید در این راستا حرکت کنند.

حال که همگان به تقویت ریشه‌های وحدت ملی و اسلامی در جهان تاکید دارند و وحدت را نقطه مقابل افراطی‌گری و جلوگیری از انحرافات قلمداد می‌کنند، لذا می‌طلبد با آگاهی دادن به مردم، تبیین اندیشه‌ها و تفکرات غلط و منحرف گروه‌های تکفیر، بصیرت‌افزایی دینی و تبیین مسیرهای درست دین اسلام نسبت به تقویت و گسترش وحدت اسلامی همت گماشت و این وظیفه‌ای است که تک‌تک مسلمانان باید نسبت به آن احساس دین نمایند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول