اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

سرمایه‌گذار بخش خصوصی آماده احیای ایران پوپلین/ آیا رؤیای احیای صنعت نساجی در گیلان محقق می‌شود؟

به گفته سرمایه‌گذار باوجود آمادگی بخش خصوصی برای احیای صنعت نساجی در گیلان، همیت لازم در بین مدیران اجرایی برای تحقق این کار وجود ندارد.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی آماده احیای ایران پوپلین/ آیا رؤیای احیای صنعت نساجی در گیلان محقق می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، استان گیلان به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی در دهه ۴۰ و ۵۰ مأمن ایجاد کارخانه‌های نساجی در منطقه بود تا جایی که در همین دو دهه کارخانه‌های بسیاری ازجمله مجموعه کارخانه پوشش، ریسندگی خاور، فرش گیلان، کنف کار گیلان، ایران برک و ایران پوپلین آغاز به کار کرد.

گیلان زمانی قطب تولید پیله و نساجی بود

همین امر سبب شد استان گیلان به قطب تولید پیله ابریشم در کشور تبدیل‌شده و درگذشته ۵۰ درصد از پیله کشور در گیلان تولید می‌شده است.

تولید پنج هزار و ۷۰۰ تن پیله ابریشم درگذشته گواه از ظرفیت بسیار زیاد استان گیلان در تولید این محصول می‌داد ولی متأسفانه این آمار در سال ۷۰ به ۸۵۰ تن رسیده  و این آمار در سال ۹۶ از ۸۵۰ تن به ۱۳۶ تن کاهش یافت و همچنین نکته قابل‌توجه میزان اراضی توستان از ۲۰ هزار هکتار به ۱۳ هزار تن بوده است.

کارشناسان دلایل مختلفی را ازجمله نوع مدیریت وجود شرکت‌های هلدینگی زیرمجموعه بانک‌ها، واگذاری‌های باری به هر جهت، فقدان نظارت درست و همراهی خیانت گونه برخی از مدیران برای تعطیلی و یا نیمه تعطیل شدن کارخانه‌های گیلان به‌ویژه در حوزه نساجی را عامل این وضعیت نابسامان دانسته‌اند.

نکته‌ای بسیار عجیب و قابل‌تأمل این است که از زمان اجرای اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی در طی ۱۷ سال گذشته بیش از ۴۴ واحد بزرگ استان به دلیل اجرای نادرست، تعطیل و قریب ۳۰ هزار نیروی کار در گیلان بیکار شدند.

در این شرایط و در سال جهش تولید باید واحدهای راکد و نیمه راکد استان فعال‌شده و‌ به چرخه تولید بازگردانده شوند و این همان نکته‌ای است که همه دلوسوزان استان به دنبال آن هستند.

به همین منظور امروز یک گروه سرمایه‌گذاری برای بررسی و احیا دو کارخانه نساجی از کارخانه‌های پوشش و ایران پوپلین، بازدید به عمل‌آورده و از جزئیات مشکلات این کارخانه‌ها آگاه شدند که بسیار می‌تواند در صورت مساعدت مقامات استانی برای صنعت نساجی گیلان مثمر ثمر واقع شود.

یکی از آن کارخانه‌های فعال در حوزه نساجی که این سرمایه‌گذار از آن بازدید به عمل آورد، کارخانه پوشش بوده که ید بسیار طولایی در صنعت نساجی، ریسندگی و پارچه بافی و نخ‌ریسی داشته است.

ماجرای برهنه شدن پوشش

ماجرای پوشش از تحصن کارگران این کارخانه بعد ازکارافتادن دستگاه‌های تهویه و گرمایشی این کارخانه آغاز و با بارش برف سنگین بهمن سال ۸۳، بیش از ۱۸ هکتار از سقف سالن‌های کارخانه به‌طور کامل و نیمه‌کامل فروریخت و تخریب شد.

عدم کارآمدی بخش خصوصی، بعد از واگذاری این کارخانه و پرداخت تنها یک پیش‌قسط از قرارداد متعهد شده، این کارخانه به شرکت آتیه دماوند (شرکت‌های زیرمجموعه بانک صنعت معدن) بازگشت و در سال ۸۵ با حکم صادره از شورای تأمین استان گیلان، مبنی بر خلعید بخش خصوصی از آن، کارخانجات پوشش به شرکت آتیه سازان دماوند واگذار شد.

ضمن اینکه هیئت دولت نیز طی مصوبه‌ای کارخانه را به بخش دولتی اعاده کرده بود، شرکت آتیه سازان نیز در آن زمان مطالبات ۹ ماه کارگران کارخانجات صنایع پوشش را تسویه و هشت میلیارد تومان بدهی تأمین اجتماعی را تقسیط و پرداخت کرد.

داستان به همین‌جا ختم نشد و با بازگشت همان بخش خصوصی، در سال ۹۱ به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه کارگران به تأمین اجتماعی، پرداخت نشدن مطالبات کارگران و تخریب صنعت نساجی، مشکل کارخانه روزبه‌روز بیشتر شده و گره‌ای بر کلاف سردرگم این کارخانه پر سابقه، افزوده می‌شد‌.

به‌طوری‌که امروز در جریان بازدید سرمایه‌گذار یکی از مدیران شرکت آتیه دماوند در حضور سرمایه‌گذار گفت که بعد از برف سال ۸۳ بخشی از سقف سوله‌های این کارخانه فرو‌‌ ریخت و‌ بعدازاین اتفاق این کارخانه به مزایده گذاشته شد و دو نفر از یک شرکت خصوصی این کارخانه را خریداری کردند.

وی می‌گوید برآورد اولیه برای فروش کارخانه پوشش ۳۰ میلیارد تومان و آن‌هم در سال ۸۳ قیمت‌گذاری شد ولی فرد خریدار کارخانه فقط قسط اول خود به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را واریز کرده و پس از آن به‌ بهانه فروریختن سقف کارخانه پوشش ۷۰۰ کانتینر جنس از آن برده و بسیاری از ماشین‌آلات را از بین برد.

او‌ می‌گوید "این شرکت خصوصی در سال ۹۰ به پشتوانه یک مدرک باقی‌مانده از قبل، طی حکمی دوباره به کارخانه برگشته و مدیران منتصب ما را با ضرب‌وجرح از کارخانه بیرون کرده و مجدد بیش از ۴۰۰ کانتینر اموال شرکت را خارج کردند، حدوداً تا الآن بیش از هزار و ۱۰۰ کانتینر جنس کارخانه را بیرون برده که معادل ۱۰۷ میلیارد تومان ماشین‌آلاتی که دیگر گیرمان نمی‌آید را تا سال ۹۱ از شهر خارج کردند"

 

سرمایه‌گذار متقاضی: در پوشش جنایت رخ داد

پس از صحبت‌های یکی از مدیران شرکت آتیه دماوند، مدیرعامل شرکت یادآوران تجارت متقاضی سرمایه‌گذاری که  از بخش‌های مختلف کارخانه تقریباً مخروبه پوشش بازدید به عمل آورد و‌ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تقریباً از کارخانه پوشش به‌جز یک سوله فعال ریسندگی فقط یک اسم باقی‌مانده و این کارخانه توسط مالک خصوصی قبلی به یک خرابه بزرگ تبدیل‌شده که جای بسیار تأسف دارد.

حسین قنبری می‌گوید که کارخانه پوشش به دلیل نزدیکی به دریا، فرودگاه سردار جنگل رشت و‌ منطقه آزاد انزلی دارای ظرفیت بسیار خوبی بوده و در صورت ساخت دوباره و نوسازی دستگاه‌های ریسندگی می‌توان نخ‌های مرغوب را دنیا صادر و‌ برای دو هزار و ۵۰۰ نفر در استان ایجاد اشتغال کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت یادآوران تجارت اتفاقی که در کارخانه پوشش افتاده یک جنایت بوده و افراد بسیاری را از کار بیکار کرده و عملاً این کارخانه ورشکسته بوده و فقط از آن یک‌‌ زمین باقی‌مانده است.

قنبری با تقدیر از همراهی دستگاه قضا برای احقاق حقوق گیلان در حوزه صنعتگفت که مدیران استانی که همواره ادعای حمایت از بخش خصوصی را دارند تاکنون هیچ کمکی به ما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار نکرده و عزم لازم برای حل مشکل کارخانه‌های گیلان وجود ندارد.

ماجرای از پا افتادن ایران پوپلین

یکی دیگر از کارخانه‌های نساجی گیلان که درگذشته کارگران بسیاری را در خود جای داده بود کارخانه ایران پوپلین است، این کارخانه یکی از همین کارخانه‌های نیمه تعطیل است که در سال ۱۳۵۳ تأسیس و متعاقب آن قسمت‌های مختلف ازجمله ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و چاپ راه‌اندازی شد.
 این واحد تولیدی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی از زیرمجموعه‌های هلدینگی بانک ملی است که مساحت آن ۲۵۰ هزار مترمربع و دارای ۱۱۶ هزار مترمربع زیربنا است که در سال ۱۳۶۹ سهام آن در بورس اوراق بهادار تهران عرضه و در سال ۱۳۸۷ به دلیل آنچه زیان‌ده بودن شرکت عنوان شد از بورس خارج شد.

مهم‌ترین مشکلاتی کارگران این کارخانه در بازدید سرمایه‌گذار از شرکت بیان کردند دستگاه‌های مستهلک، نبود برخی قطعات، نبود سرمایه در گردش و مواد اولیه و همچنین مدیریت نادرست بوده است.

 

دستگاه قضا نبود ما اینجا حضور نداشتیم

به همین منظور امروز مدیران شرکت یادآوران تجارت به‌عنوان یک سرمایه‌گذار از این قطب نساجی در گیلان بازدید به عمل آوردند.

حسین قنبری پس از بازدید از کارخانه ایران پوپلین می‌گوید این کارخانه را می‌توان با تجهیز تجهیزات و نوسازی آنان از این شرایط اسف‌بار خارج کرد زیرا ایران پوپلین به‌راحتی می‌تواند برای سه هزار نفر در استان اشتغال‌زایی ایجاد کرده و رونق اقتصادی را به این کارخانه برگرداند.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی محسوب می‌شود بر اساس قانون موظف بود تا در پایان مهرماه کارخانه ایران پوپلین را به مزایده بگذارد ولی با توجه به اعلام آمادگی برخی از شرکت‌های مورد تأیید دستگاه‌های نظارتی و اعلام آمادگی برای در اختیار قرار دادن تضامین حداکثری، نکته حائز اهمیت در شروط مندرج در قرارداد اجاره‌ای است که شرکت توسعه ملی این اجاره‌نامه را به‌گونه‌ای تنظیم کرده که مسیر شناسایی اهلیت سنجی به سمت موافقت گزینه‌های این شرکت برود.

در همین خصوص مدیرعامل شرکت یادآوران تجارت می‌گوید اگر اکنون قوه قضائیه به  مسئله واگذاری‌ها ورود نمی‌کرد واگذاری به بخش خصوصی وجود خارجی نداشته و تمامی این کارها با زد و بندهای سیاسی اتفاق می‌افتاد که نتیجه‌اش نابودی کارخانه پوشش، ابریشم و هپکو اراک بوده است.

همکاری با بخش خصوصی نیست/۳۰۰۰ نیرو در انتظار تصمیم میدران بانک

قنبری از متولیان صنعت و معدن استان گلگی دارد و معتقد است وقتی شرکت یادآوران تجارت به‌عنوان یک سرمایه‌گذار خوش‌نام وارد استان گیلان شد انتظار  برخورد بهتری را داشتیم ولی غیر از قوه‌ قضائیه هیچ نهاد دیگری با ما همکاری نکردند.

آمادگی کامل برای احیای ایران پوپلین با تضامین مدنظر استان داریم

وی با اعلام آمادگی برای تضامین مورد نیاز استان می‌گوید اگر بخش تجهیز و نوسازی تجهیزات در ایران پوپلین انجام شود برای سه هزار نفر در استان اشتغال ثابت ایجادشده و شرکت یادآوران تجارت این آمادگی را دارد تا تمامی بخش‌های ایران پوپلین را در اختیار گرفته و به تجهیز و نوسازی آن کمک کند لذا تنها راه تحقق این امر توجه مدیران استانی به بخش خصوصی است.

 

 

با توجه به آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و‌ احیای صنعت نساجی در گیلان و همچنین کارخانه‌های ایران پوپلین و‌ پوشش عدم همراهی مدیران استانی و سازمان صمت به‌عنوان متولی انجام این کار جای بسیار سؤال دارد.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول